• Monique81

Läker eller Läcker???

Resultat (Totalt 0 röster): Läker [0][0%] Läcker [0][0%]
    Envisa jag säger att något läcker när det är trasigt. Min sambo säger att saken läker.
    Jag anser att ett sår läker men ett trasigt t.ex. rör läcker. Även det som är snyggt och coolt kan vara läcker.

Hur säger ni?
    Joacim & Hugo är min änglar
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-20 09:51:53:
    Missade lite: Hur säger ni om något som är trasigt?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Läker eller Läcker???
  • Sadie
    Shadilly skrev 2007-08-20 14:35:50 följande:
    Jo, på så vis är det en homonym. Hur menar du?
    Du skrev att TS exempel handlade om att betona ord, men det gör det väl inte eftersom de har samma betoning. Skitsamma.
  • Shadilly
    Sadie skrev 2007-08-20 14:37:49 följande:
    Du skrev att TS exempel handlade om att betona ord, men det gör det väl inte eftersom de har samma betoning. Skitsamma.
    Men du betonar olika men stavar lika om du först säger att du har ett träd på tomten och sedan att tomten kommer på julafton. Så hur man stavar behöver inte ha relevans för uttalet alltid i svenskan.
  • Meli o Neo

Visst kan man uttala det läker rent dialektalt, men stavar TS man ordet som läker så är det ett annat ord än just läcker.

• pellepluttskrutt
    lollsanT skrev 2007-08-20 13:42:16 följande:
    Min man säger oxå läker och alla som han känner för den delen. De är norrlänningar så jag har fått för mig att det är dialekten där uppe som gör det (inte så långt upp utan han är från Hälsingland)
    Jag är oxå från hälsingland och här säger dom flesta läker Fast hur man stavar ordet är ju en helt annan sak. Jag skriver ju inte läker. Det är bara som jag uttalar det. Och det var ju det ts frågade. Hur man sa, inte skrev.
  • Sadie
    Shadilly skrev 2007-08-20 14:39:25 följande:
    Men du betonar olika men stavar lika om du först säger att du har ett träd på tomten och sedan att tomten kommer på julafton. Så hur man stavar behöver inte ha relevans för uttalet alltid i svenskan.
    Ja, men tomten och tomten HAR olika betoning. Det har inte "läker" och "läcker", i båda ord ligger betoningen på "LÄ". Skillnaden mellan dessa två ord är snarare att det ena uttalas med långt ä och det andra uttalas med kort e. Betoning har ingenting med det att göra.
  • lollsanT
    lillåslund skrev 2007-08-20 22:19:50 följande:
    Jag är oxå från hälsingland och här säger dom flesta läker Fast hur man stavar ordet är ju en helt annan sak. Jag skriver ju inte läker. Det är bara som jag uttalar det. Och det var ju det ts frågade. Hur man sa, inte skrev.
    Jo det var det jag menade. Han säger läker men han stavar läcker så det måste ju ha med dialekten att göra.
  • Lisa1976

Det beror väl på hur saken är trasig. Läcker det vätska eller annat så läcker den ju. Skulle en sak läcka vätska låter det väl konstigt att säga att den läker?! Har nån satt på den plåster och gett den en treo då? Ha ha

• pellepluttskrutt
    lollsanT skrev 2007-08-21 10:29:47 följande:
    Jo det var det jag menade. Han säger läker men han stavar läcker så det måste ju ha med dialekten att göra.
    exakt
Svar på tråden Läker eller Läcker???