• theresen

För mycket fostervatten?

Idag har jag varit in på förlossningen då jag inte mått så bra på sistone (är i v.28).. Det visade sig att jag har för mycket fostervatten!? Dom vet inte varför så tog en massa prover, återbesök på måndag..

Någon som varit med om detta? Eller som något om det?

Orolig..

• Svar på tråden För mycket fostervatten?
  • Nath

i v. 29 hade jag sf mått på 28.5cm.. någon annan som har mått ifrån v.29???

• Tinsel

Min BM bedömde, genom att enbart känna på min mage, att det inte verkade vara för mycket fostervatten i relation till hur "mycket bebis" där var.

Jag undrar om man kan lita på en bedömning som är gjord enbart genom att känna på magen?

Vad tror ni?

• theresen

Ska på travet och hejja på sötpållarna nu :) Men lovar att uppdatera när ja kommer hem ikväll :)

• MaddeMamman

om nu det är så att ni har mycket fostervatten eller är oroliga tänk då på att inte äta onödigt socker och håll nere på mat med högt gi.

• Luddvar

Hej.
    Jag hade för mycket fostervatten när jag väntade min senaste son. I v 25 var mitt SF-mått 26 och i v.29 var det 32.

Jag hade graviditetsdiabets men den var under kontroll så det var inte den som var orsaken. När min son föddes visade det sig att han har en missbildning på urinröret, så kallad hypospadi, vilket innebär att hans urinrör mynnar ut på undersidan av snoppen.
    Dettta ska opereras och är ofarligt om bara barnet väl kan kissa. Och det kunde min son men det är möjligt att det var något problem med snoppen  när han låg i magen och att det var stopp och att detta orsakade allt vatten.

• Plankis

Imorrn ska jag in på sjukhuset igen för koll, eventuellt kommer dom att tappa mig på fostervatten då jag har så otroligt ont i rygg och revben. Jag är livrädd.. Tycker att han varit så lugn idag i magen också. Är så orolig för att han ska må dåligt.

Tycker att det konstigt att dom inte kollat några värden alls på mig, trots att jag sagt att jag har huvve-värk varje dag och mår allmänt jättekonstigt.

• Nath
    Plankis:
    det kommer gå bra ska du se. lycka till.

Ludvar:
    Hade du sf mått på 32cm i v.29? när jag träffade min bm så sa hon att 28.5cm var normalt för den veckan.. mitt sf mått har alltid varit enligt kurvan men så helt plötsligt i v.32 ser dom att det finns för mycket vatten... borde inte sf måttet visa det oxå??

Jag trodde att jag skulle följas oftare pågrund av alla problem jag haft under min graviditet, men inke sa nicke.. konstigt. eller det kanske är normalt?
    Ska iväg och ta blodprov idag. jag som älskarr (inte alls) nålar.. (vet inte varför men har fått någon slags fobi över nålar, hade inte det innan..)
    v.34 med andra barnet
  • Luddvar

Ja, i v 29 hade jag SF-mått 32. Sen ökade det. I v 35 hade jag 37. Och i v 38 låg det på 39. Det är int säkert att SF-måttet visar på för mycket vatten. I mitt fall såg det de det på mitt extra u-ljud jag gjorde för min grav-diabetes. Annars hade de nog inte tänkt på det för jag har alltid varit stor som gravid.

• Plankis

Imorgon väntar ultraljuds-undersökning igen.. Dom ska ju kika hans hjärta. FY SJUTTON SÅ RÄDD JAG ÄR! Jag kommer förmodligen att svimma av..

Svar på tråden För mycket fostervatten?