Vildabebi:
Jag tycker du ska höra av dig till Spec.MVC och säga hur det ligger till. Jag mätte magen första gången i v25, därför vet jag inte vad jag hade i v23. Men mitt sf mått var 26cm i vecka 25 och vecka 28. Jag var in till förlossningen i vecka 28 (dan innan ja var till min BM och mätte magen) för att jag hade ont i magen och tryck mellan lungorna och ont i huvudet. Försökte få tag i min Bm men lyckades ej, då kontaktade jag Spec.MVC men dom hänvisa direkt till förlossningen.. Fick komma in på en gång, dom gjorde en kurva och ett UL på mig och tog lite prover. På UL:et visade de att jag hade mer fostervatten än man ska ha (mer info fick jag inte), gick hem förvirrad och fattade ingenting. Hade återbesök på måndagen på Spec. MVC(var in onsdag).. Då var båda överläkarna från förlossningen med och gjorde ett UL på mig. FÖRST DÅ, fick jag veta att dom på onsdagen även sett vätska inne i själva barnet, mer förstod jag inte, MEN det var helt borta nu och jag fick höra att jag hade månadens finaste bäbis som mådde toppen i magen, fick även se den lilla på ett 3D UL för att ena läkaren tyckte man såg så fint på mitt barn så han ville exprimentera. Dock hade jag fortfarande väldigt mycke fostervatten. Det enda jag fick veta i detta skede var att jag skulle prata med min vanliga BM och få göra en glukosbelastning, men min BM har vart sjuk så ska göra belastningen imorn. Läkarna trodde att vatten mängden kunde bero på sockerhalten typ!? Förstod inte så mkt eftersom dom pratade sitt konstiga läkarspråk och inte ville översätta.. Var sedan in för några dagar sen igen på förlossningen för att bäbisen inte rörde sig så mkt som den bruka när ja var på vanligt BM besök så fick göra en ny kurva och UL men allt var toppen där inne, och fostervatten nivån hade sjunkit lite :) En anledning till att jag går så ofta (närmare 1 gång i veckan) till min BM är för att jag haft lågt blodvärde och fått järndropp 3ggr i veckan i 6 veckor under sommaren så dom håller koll på de så ja inte sjunker igen :)