Hur mycket saker och ting kostar beror till stor del på vad man väljer för material, vad man har för kontakter och hur mycket man gör själv.
Vi köpte ett hus förra året från -71, på 158 kvm. Allt, förutom tvättrummet, renoverades invändigt, varenda liten list byttes ut. Vi behövde bara byta 3 fönster, resten var nya. Jag förde noggrannt kalkyl på precis allt som lades på huset. Minsta lilla pensel räkandes med.
Utfallet: (ca-priser, då jag inte har kalkylen här)
Nytt kök (stort, 18kvm) från IKEA (30´000) med dyyyyra vitvaror från Siemens i aluminium:
Totalt: 100'000
Nytt badrum, rev vägg mellan badrum och duschrum, samt hall, kaklade, bytte fönster, ändrade avlopp, valde bra och dyra VVS-grejer, samt inredning från Kvik.
Totalt: 100´000
Nya innedörrar, 7 st: 16'000
Nya fönster, 3 st: 10'000
Parkettgolv till hela huset, förutom badrum och entré: 25´000
Färg, tapeter, lister, lim, penslar mm: ca 30´000
Braskamin i täljsten: 42´000
Totalt: ca 325´000
Men, då har vi väldigt bra kontakter vad gäller elektriker, kakelsättare och snickare då min man jobbar på ett husföretag. Våra föräldrar hjälpte till otroligt mycket och allt tog ganska exakt 6 månader att renovera utan att någon tog extra ledigt.
Rena arbetskostander uppgick till ca 45´000.
Hade våra föräldrar inte hjälpt till och vi inte haft vänner som är elektriker, kakelsättare och rörmokare hade det troligen kostat oss 250´000 till.
Alla rabatter gjorde att vi säkert sparade in 60´000.
Så mitt tips är att kolla upp kontaket i vänskapskretsen.
Nappa på erbjudanden, som ex köp köket när det är köksdagar på IKEA.
Handla alla vitvaror på samma ställe och begär in offerter från olika butiker.
Köp inte det allra billigaste - det kan bli dyrt i längden.
Gör upp en budget på vad ni kan lägga på alla rummen och följ upp med vad det kostar, så att ni inte handlar över era tillgångar.
Se till vad saker och ting kostar innan ni handlar.
Lycka till.