• Siljelin

Sollentunamammor 2

Hej! Här kommer fortsättningstråden för alla sollentunamammor! Hittills finns följande mammor o barn med i tråden (se nedan), men nytillskott är självklart mycket välkomna!

Fikatråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22862893.html

2007
    BeccaGrodan, Kärrdal, son Alvin 070103
    CaS, Edsberg, son Dante och dotter Julie 070119 (Theodor 030917)
    Bess, Helenelund, son Algot 070214
    Camilllla, Rotsunda gård, son Noel 070222
    Leia07, Sjöberg, dotter Leia 070301
    Mariellen76, son Leo 070310
    5088, Edsberg, dotter Jasmine 070329
    Modesty2000, Rotebro, dotter Fia 070330
    Dulia, dotter Alma 070531 (Bianca 050813)
    Siljelin, Viby, dotter Jessica 070604
    slumran, Tureberg, dotter Filippa 070611
    Lillmondinos mamma, Töjnan, son Theo 070629
    MariaR, Töjnan, bf 070705 (Samuel 051222)
    GoåGlad, Kärrdal, bf 070717
    AnkFisk, bf 070721 (Hanna 0504)
    Princess Leia, Rotsunda, Bf 070811 (Sonja 050108)
    Issa98, Rotebro, William 070827 (Kevin 980930)
    noodle, Tureberg/Helenelund, Bf 071206 (Felix 050908)

2006
    Gympatjej, Viby, Marius 060729
    Tesla, Edsberg, dotter Elvira 061202
    Krodan, Rotsunda, dotter Athena 061219 (Angelina 050508)

2005
    Princess Leia, Rotsunda, Dotter Sonja 050108 (Bf 070811)
    AnkFisk, ?, dotter Hanna 0504 (bf 070721)
    Ankan1982,Edsberg, son Alexander 050417
    Krodan, Rotsunda, dotter Angelina 050508 (Athena 061219)
    AiramE, Töjnan, dotter Norah 050628
    Dulia, ?, dotter Bianca 050813 (Alma 070531)
    noodle, Tureberg/Helenelund, son Felix 050908 (Bf 071206)
    MariaR, Töjnan, son Samuel 051222 (bf 070705)

2003
    CaS, Edsberg, son Theodor 030917 (Julie & Dante 070119)

1998
    Issa98, Rotebro, son Kevin 980930 (BF 070824)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-28 13:00:56:
    Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22551670.html

• Svar på tråden Sollentunamammor 2
  • Armino
    Skrikandes Aaaaa!! Fan vad arg jag är!! Skrikandes Jag har jobbat ikväll och Jörgen har haft hand om Armica. Det här är vad de har gjort:
    De ska på fest hos Jörgens kompis i Nacka. Jag åker till jobbet. De ska ta bussen, men missar den. Armica blir arg för att de stressar. Jörgen försöker springa till tåget, ångrar sig halvvägs, går tillbaka hem och tar bilen istället. Armica fortfarande arg.
    De kommer dit. Det är ca 20 pers där. Alla rätt så fulla och ljudnivån är relativt hög. Armica blir rädd och gråter tröslöst i 10 minuter.Hon är lite halvgnällig hela kvällen. Jag ringer och frågar hur vi ska göra med hemfärden; var vi ska mötas och så eftersom vi bestämt oss för att åka gemensamt hem. Jörgen säger: Ring när du går från jobbet så bestämmer vi då.22.30 ringer han och säger: Vi måste åka nu. Hon är jättegnällig och har varit det ett bra tag. Hon är nog trött (no shit tänker jag, men säger inget.)22.45 lämnar vi Stockholm och kommer till Haga där vi flyttar henne från fram- till baksätet (för det kunde vi ju inte göra när han hämtade upp mig.)När vi kommer hem visar det sig att han inte bytt blöja på henne på hela kvällen (från 20 till 23 alltså) och inte satt på henne pyjamasen trots att jag lagt den (och meddelat honom om det) överst i skötväskan enkom för det ändamålet att de skulle på fest och att jag visste att hon skulle somna i bilen på vägen hem.Vi måste alltså väcka henne, byta blöja och sätta på pyjamas. Under tiden som Jörgen gör detta börjar han prata och leka med henne så att hon blir ännu piggare än vad hon redan var.Nu sitter han och matar henne med flaska, hon börjar bli trött, men det kommer nog att ta tid eftersom han envisas med att prata med henne.Hur fan är han funtad egentligen?! Fan vad arg jag är!!! Aaaaa!! Skrikandes

Skönt att jag ska jobba imorgon också så att jag slipper se honom på ett tag.

Och sen undrar jag: Hur kan jag på ett smidigt sätt säga "Det här gjorde du fel"? För jag vill ju inte att det här ska upprepas, men jag vill heller inte att han ska tycka att jag knäpper honom på näsan. Jag vet ju innerst inne att han bara vill väl men ibland blir det så... galet...
    Man har inte roligare än man klär sig.
  • MUM CC

Camabo -> Känner med dig, och vet precis hur du känner dig... Det är vid sådana tillfällen och tex när han för tionde ggn frågar hur "vi" brukar tvätta av Clara efter han matat henne med maten som jag gjort iordning och ställt fram som jag brukar tänka på att han ska vara hemma med Clara om 3 månader...

• Mondino

Jaa.. va ska man säga!? Karlar är karlar och man måste nog bara inse att vi har skillnader i hur vi tänker (eller inte tänker ) Det finns ju ett ord som man kan använda som mantra... TÅLAMOD!! För precis som att uppfostra barn så krävs tålamod, men oxå att leva med en man kräver TÅLAMOD. I den största ilskan så upprepa ordet: TÅLAMOD, TÅLAMOD,  TÅLAMOD, TÅLAMOD,  TÅLAMOD, TÅLAMOD,  TÅLAMOD, TÅLAMOD. Ibland funkar det 

Sen när ilskan lagt sig så får man försöka sakligt lägga fram det man vill ha sagt och tycker är viktigt i fårordiga meningar. Jag bifogar en länk från aftonbladet häromdagen om olikheterna mellan män å kvinnor, och jag fnissade när jag läste den för den framställde mannen verkligen som om han har en knappt fungerande hjärna.... eller så ville jag tolka det så

http://www.aftonbladet.se/karleksex/article1231910.ab

• Armino
    MUM --> Ja, nån gång ska väl Jörgen vara hemma med Armica också. Och ta hand om alla hennes påhitt alldeles själv  Men det lär dröja eftersom jag inte har nåt jobb att gå tillbaka till Ledsen Och när jag pluggat klart (nån gång i vår) så kommer jag garanterat inte få ett lika välbetalt jobb som han har. Inte för att han tjänar några astronomiska summor, men ingångslönen för en lärare är inte lika bra som för en supporttekniker. Vilket är synd och skam.

Lillmondino --> Tålamod alltså. Det ska jag väl kunna klara. I alla fall att upprepa det några gånger innan jag exploderar. Vilket faktiskt är rätt sällan. Jag brukar istället gå runt och se sur ut och när Jörgen frågar om jag är sur svarar jag (surt): "Nej!" Men efter att han läst artikeln du länkade till så förstår jag ju att han inte ens ser att jag är sur eftersom han inte kan läsa av mina ansiktsuttryck. Fasiken också. Ska jag alltså behöva säga rakt ut "Jag är sur." för att han ska fatta? Vem orkar sånt?? Flört

*20 minuter senare*

Hi hi. Jag lydde artikeln och talade klarspråk med herr Blom. Sa bara helt vanligt "Du behöver byta på henne oftare än var fjärde timme. Hon behöver äta lunch nu och mellanmål om ca 2 ½ timme. Hon klara sig inte på bara mjölkersättning hela dagen. Blir hon gnällig när ni är ute måste du åka hem med henne rätt omgående för hon klarar inte av det och blir övertrött om man inte gör något åt det." Och han tog det hur bra som helst  

Fast en del av mig blev lite besviken över att han inte tjafsade emot. Jag hade ju laddat för värsta fighten jö... Räcka ut tungan
  • rooos

camillla- Claes kommer från Malung, några mil söder om Sälen. Vi brukar alltid vara där minst en vecka på sommaren och sen blir det att vi åker upp ibland på helgerna. I höst har vi inte varit där alls. Hans förädrar har kommit till oss istället. Annars brukar vi åka upp lite då och då på vintern för att åka skidor och snowboard men i år blir det nog inget av med det. Men nästa år kan nog Harry prova kanske.. eller sitta bak på pappas rygg.

Camabo- Ja, som lillmondino skrev finns det ett ställe vid Väsby centrum också. Väsby rehab heter det. Och det är säkert så att det är olika hyror beroende på vart det är.
    Har ni tagit undervattensfoto? Jag skulle vilja göra det men det verkar inte bli av, fotografen är tydligen utomlands...men det borde ju finnas andra fotografer de kan hyra in.

Har precis varit på glöggträff som vår Brf anordnade i vår lokal i området. Trevligt men trååååkigt att det bor så få barnfaliljer i vårt område. Har sett och hejat på en del men de var tydligen inte där idag..

• noodle

Modesty jag var scout när jag var typ 10, och DÅ förekom det iaf inget nuppande i tälten, men du kanske tänkte på lite längre upp i åldrarna ;) Tror det mest är bus faktiskt, typ springa och tjuvkika i tjejernas/killarnas tält lr skrämma varandra med läskiga ljud utanför tälten och sånt :) Men jag har samma tankar som du angående att flytta till nått litet ställe, Stockholm känns väldigt otryggt för en lantis som mig.

camilla hehe känner så igen mig i vad du skriver, sambon har oxå en massa prylar då och då som han sticker iväg på kvällstid, medan man själv alltid sitter hemma med Felix. Och precis som du skriver, hade jag något att åka iväg på så skulle han förmodligen bara tycka att det var bra, men vad ska man hitta på?

camabo hihi uj jag kan känna din ilska över sambon ända hit ;) det är inte lätt när man själv har alla rutiner i ryggmärgen, och att då stå och se på hur de blir helt uppf*ckade :) Men bra att han ändå lyssnade på vad du sa, hoppas han kommer ihåg det oxå!

Har haft pysselkväll med glögg här hemma, 3 småknattar och glitterkaos över hela köksbordet :) Men riktigt trevligt iaf.

• Molly84

Va bra, då vet jag att ni gillar simmet där.

Vi var tillbaka i Viby idag( svärfar bor där) och vi körde förbi vårat gamla hus....känns mycket underligt att se någon annan stå i köket! Men tur att svärfar bor kvar i Viby så att man får sig en anlednbing att åka förbi ibland :o)

Nu har jag fått ett riktit tokryck...jag ska sortera alla mina kläder! pehu! Har släpat ut hela garderoben och slängt ut allt i vardagsrummet...och jag som säger att jag inte har något att ha på mig. Jocke bara suckade och gick och la sig :o) Så nu vet jag vad jag har att göra inatt :o)

Jag satt också och suckade lite över att jag inte skulle få gå på något julbord (jocke ska på 3 st den här veckan!). Då säger jocke - jajusdet du kan ju följa med på onsdag. Då är familjerna medbjudna med...undrar om han hade kommit ihåg det om jag inte sagt något. Så det blir sill och hela baletten till middag på onsdag. Den dagen kommer att bli helt hysterisk! först mammagruppen. Sen alla mammor med hem på fika hemma hos mig. Sen julbord...vi kommer nog att sova gott på torsdag.

camabo: Vet precis hur det känns det där med att pappa ska ta barnet själv. Man vill ju inte pracka på pappa... vill ju som sagt att det ska ske frivilligt och på "automatik" men det är nog lite svårt ibland.

Har försökt att börja lite med ersättning till Hektor. Det gick bra 3 ggr, men nu vägrar han flaskan över huvetaget...även med bara bröstmjälk i...några tips?!?

• Camilllla

Här har Johan ofta koll på de rutiner vi lever efter.. Men emellanåt får han för sig att nåt annat passar bättre, och säger typ "imorgon ska jag ge Noel alla måltider en halvtimme tidigare"... Jag suckar och försöker berätta för honom att det funkar bäst på det här sättet, för det första så klagar inte Noel och för det andra så tar allt sån tid så det går bara inte att ge tidigare...
    Nån som vill gissa hur det brukar gå? Ja i slutet av dagen konstaterar Johan att "oj det blev visst samma tider idag med.." Nähä?!

Molly84: Har ni provat olika flaskor eller olika nappar i flaskorna? Noel verkar iofs ta det mesta, men vi gillar inte riktigt de vanliga napparna som följer med Bambinos och Esskas flaskor. Använder istället Esskas anatomiska nappar till alla... Och när han fick ersättning använde vi ofta Avents flaskor.

• Molly84

Vi har provat 3 sorters flaskor. Avents (funkar bäst), dr b och esskas anatomiska nappar... Han har aldrig haft napp, bara totalvägrar det...hoppas att det inte gäller samma sak med flaskorna!

• Camilllla

Molly84: Ja tyvärr finns det ju en del som vägrar både napp och flaska... Men eftersom han tagit flaskan 3 ggr finns det ju ändå lite hopp Hur länge har ni provat nu och han vägrat? Ibland kan de ju bara ha perioder när nånting inte duger, men sen går det bra igen... Annars ger ju en del lite sockervatten bara för att vänja barnet vid flaska.
    Hur går det med kläderna förresten?

Jahapp när Johan la sig för 2 timmar sen (säkert mer) var det sista han sa "sitt inte uppe för länge nu" Betyder det att det är dags att sluta läsa skumma trådar på FL?

Svar på tråden Sollentunamammor 2