• Siljelin

Sollentunamammor 2

Hej! Här kommer fortsättningstråden för alla sollentunamammor! Hittills finns följande mammor o barn med i tråden (se nedan), men nytillskott är självklart mycket välkomna!

Fikatråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22862893.html

2007
    BeccaGrodan, Kärrdal, son Alvin 070103
    CaS, Edsberg, son Dante och dotter Julie 070119 (Theodor 030917)
    Bess, Helenelund, son Algot 070214
    Camilllla, Rotsunda gård, son Noel 070222
    Leia07, Sjöberg, dotter Leia 070301
    Mariellen76, son Leo 070310
    5088, Edsberg, dotter Jasmine 070329
    Modesty2000, Rotebro, dotter Fia 070330
    Dulia, dotter Alma 070531 (Bianca 050813)
    Siljelin, Viby, dotter Jessica 070604
    slumran, Tureberg, dotter Filippa 070611
    Lillmondinos mamma, Töjnan, son Theo 070629
    MariaR, Töjnan, bf 070705 (Samuel 051222)
    GoåGlad, Kärrdal, bf 070717
    AnkFisk, bf 070721 (Hanna 0504)
    Princess Leia, Rotsunda, Bf 070811 (Sonja 050108)
    Issa98, Rotebro, William 070827 (Kevin 980930)
    noodle, Tureberg/Helenelund, Bf 071206 (Felix 050908)

2006
    Gympatjej, Viby, Marius 060729
    Tesla, Edsberg, dotter Elvira 061202
    Krodan, Rotsunda, dotter Athena 061219 (Angelina 050508)

2005
    Princess Leia, Rotsunda, Dotter Sonja 050108 (Bf 070811)
    AnkFisk, ?, dotter Hanna 0504 (bf 070721)
    Ankan1982,Edsberg, son Alexander 050417
    Krodan, Rotsunda, dotter Angelina 050508 (Athena 061219)
    AiramE, Töjnan, dotter Norah 050628
    Dulia, ?, dotter Bianca 050813 (Alma 070531)
    noodle, Tureberg/Helenelund, son Felix 050908 (Bf 071206)
    MariaR, Töjnan, son Samuel 051222 (bf 070705)

2003
    CaS, Edsberg, son Theodor 030917 (Julie & Dante 070119)

1998
    Issa98, Rotebro, son Kevin 980930 (BF 070824)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-28 13:00:56:
    Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22551670.html

• Svar på tråden Sollentunamammor 2
  • strojes

blääää har fått nån variant av kräksjuka.... hoppas det är influensa och inte vinterkräksjuka.... *peppar peppar* det var en halvtimme sedan jag kräktes och magen känns rätt ok nu, nästan så jag vill äta något.. och så kände jag mig inte alls när jag hade vinterkräkskukan för tre år sedan (ja, åkte dit när jag var i nionde månaden med Malin... usch inte kul alls...).

• Mondino

Viby verkar vara en riktig smitthärd just nu.. kanske vi kan dra på "hesa fredrik" och sätta upp lite avspärrningar Eller helt enkelt hacka sönder bron vid motorvägen, då blir ni isolerade . (vågar inte skriva s.p.r.ä.n.g.a för USA kollar ju all vår datatrafik å då kommer dom säkert å hämtar mig och anklagar mig för att vara muslimCool)
    Vi har nu anlänt till vinterland! Resan gick bra och Theo skötte sig exemplariskt. Dock var det otäckt halt sista milen, regn och nollgradigt på snötäckta vägar blev isgata. Usch!

Skydiver: huu.. halsfluss, krya på er!!!

Nu ska vi sussa, sov gott alla Sollentunabor

• GoåGlad

Oj nu är det full aktivitet i tråden igen.
    Här har julen varit både lugn och lite Norénhets men i det stora hela bra. Min mans familj var här dagarna innan julafton och åkte hem på juldagsmorgonen. Dem stod då för det lugna julfirandet. Då alla är lugna och ingen talar i mun på nån osv. Isac hann med att bli rejält förkyld, få feber och en till tand inom det hann bli julafton. Han är snabb i vändningarna. Så på bara 2-3 veckor nu har han lärt sig sitta, fått två tänder och helt slutat amma!!!Förvånad Vart tog min lilla plutt vägen? Isac fick en gåstol av oss som han bara älskar. Den är dessutom röd vilket är hans favvo färg. Glad
    På juldagseftermiddagen åkte vi till min syster i Uppsala för att träffa min sida av släkten + min systers mans släkt. Och då blir det genast "Lars Norén möter Jonas Gardell jul". Vi har en synnerligen känslig ådra i familjen och alla gillar att hålla tal.. lite för många tal.. Det blir ofta trevligt med mycket skratt men ibland kan jag bara känna att det blir lite för mycket. Om nån sett filmen " Mitt stora feta grekiska bröllop" så kan den personen snabbt få en inblick i hur tempramentet på min släkt är. Men som sagt det har varit en bra jul trots allt.

Om nån är hemma och har tråkigt dagarna innan nyår och har nåt litet barn som vill leka med ett annat litet barn, och en mamma som vill fika med en annan mamma så kan ni väl hojta till Skrattande. Jag känner lite abstinens efter Fl-mammor efter att ha träffat så mycket släkt.
    (nu borde jag kanske ha skrivit detta i den andra tråden...)

• strojes

Känner mig nästan bra idag och kräktes inget mer sedan den enda gågngen i gårkväll så jag vet inte riktigt vad det var...
    Imorgon åker Malin med mormor och morfar till deras landställe för att vara där en hel vecka om allt går bra (hon har varit dit med de som längst en helg (två nätter) utan oss, men det går säkert bra hon har ju deras fulla uppmärksamhet (inga småbebisar som kräver en massa). Så oj vad vi ska njuta nästa vecka (kommer ju kännas nästan som att vara barnfria) kunna ligga kvar i sängen på morgonen utan att behöva kliva upp när stora tjejen kommer och tycker att det är morgon.

• Molly84

Här har det också varit full rulle under julen. Men vi har haft det riktigt bra med massa bil-farande över hela sdtan för att träffa alla. Det var kul att träffa några av er på Mysebo med irl :) Dit kommer jag tillbaka, det var riktigt mysigt!

Har börjat att inse att lill-killen min inte är så ytte pyttigt liten längra! Jag har varit __själv__! i Stinsen i 5 timmar!!! i onsdags för att handla kläder. Kändes sååå konstigt, men samtidigt så sjönt, men oj vad det kändes som man hade glömt något hela tiden! Idag var jag på ica-maxi i flera timmar med och handlade för kung och fosterland! När jag kom hem satt Hektor och pappa i soffan och myste och var så glada så. nyätna , bytta och badade! Så sjönt att det funkar att vara hemma med pappa (och Jocke tycker att det är så kul!) Men det känns samtidigt lite tomt...man är inte lika viktig längre (visst matmässigt, men ändå...)

Hektor har börjat att äta banangröt med och tycker att det är såå gott! Han sitter i sin stol och hugger efter skeden! Han sover själv i sin säng i 12 timmar (21 - 9 ammar 2 ggr 4 och 7) och somnar själv från vaken i sin egen säng. Kan lova att det är som en revolution för karaktären att äntligen få sova och kunna äta med honom sittandes själv brevid mig. (ni vet) Bara att få sitta med sambon och se en hel film! Snacka om att man har fått andra saker att vara lycklig över än innan! :o) wihi nu skiter han igen eller oj bara byta kläder 2 ggr på en dag! :o)

Hektor har en bissing påväg så jag hoppas att dessa rutiner inte åker ut igenom fönstret när de vill titta ut! Dessutom ska vi ta 2:a sprutan den 4:e ursh och blä förra gången blev det 41 graders feber och en riktigt hängig kille. Som tur är e Jocke hemma den dagen och ska följa med. Jag har aldrig varit hönsig för sprutor, men i min älskades lilla runda ben ...undrar vem som gråter högst, han eller jag!

skydiver: Hoppas att ni blir bättre nu och njuter av era långa mornar och lite lugn och ro (allt är ju relativt, men ändå :o)

Nu är det nog dags att sova! lång, men rolig, dag i morgon med lunch- och middagsgäster. Ha det bra i natten och sov gott!

• Mondino
    Molly84: Skulle just kolla hur gammal din Hektor är, men då ser jag att du inte fått komma med i sammanställningen som finns trådstarten. När är Hektor född? Känns som vi ligger exakt i samma fas som er utveckling men om ni ska ta 2a sprutan nu då borde Hektor vara 5 månader... Vi har tagit pneumokocken på "sidan om" på Theo och båda ggr har han blivit riktigt dålig av den. Han låg oxå över 40 grader i ett dygn och dygnet efter runt 38... huu, då är man inte så kaxig varken som förälder eller bebis... då tyckte jag verkligen att det var skönt att jag inte hade slutat amma för då fick jag i alla fall i honom lite vätska mellan varven.

Theo är idag ½-året! Och dagen till ära sprack första tanden fram i morse. Mammas stora kille!!! Det verkar som att det passerade förbi utan gnäll och elände, men å andra sidan sov han ju riktigt kasst förra veckan så kanske det har sin förklaring i tanden. Här käkas det oxå nu förtiden både riktig mat och gröt och allt åker ner utan nåt som helst gnäll eller trugande. Tutten duger fortfarande, däremot finns det ju knappt nåt i dom så snart avvecklar jag nog det. Vällingen går det inte så himla bra med så nu får han risgröt på morgonen och havregröt på em. Nu tänkte vi utöka med fruktmellis, vi börjar nog med banan nu i dagarna. Och visst är det så skönt att man kan få lite mer space både som du säger Molly, att kunna åka iväg på dan  men jag har även fått "friheten" på nätterna eftersom Theo nu helt plötsligt sover hela nätter. Verkligen lyxigt!! Och dessutom verkar det hålla i sig fast vi bytt miljö. Gäller att njuta så mycket man kan nu för bakslagen kommerCool. Men visst känns det alldeles underbart just nu, funderar på att hälla i Theo StoppochVäx!

Härjedalen är alldeles toppen, det snöade ca 15 cm inatt och nu är det ett par minus, så mysigt. Skulle gärna ha delat med mig med en bild här om jag bara fattade hur fanken man klistrar in bild rakt in här. Krodan: pls! tala om för mig hur man gör, för du kan ju uppenbarligen eftersom vi fick se ditt fina julkort!!

• Armino
    Goåglad --> Meh...! Jag tycker inte att Isac ska bli äldre Skrikandes Det är okej om Armica blir äldre, men när man hör att även alla andra blir äldre så tycker jag att det liksom går för fort. Go figure...

Vad skönt att Isac också fick en gåstol förresten. Så kan han och Armica cruisa runt tillsammans. Annars hade han ju kunnat åka med på hennes stol, men eftersom han är kille så förstår jag ju att ha hellre vill ha en egen stol att åka runt i Skrattande

Molly --> Ååå, shopping! Det lät helt underbart! Säg till nästa gång du ska ut så hakar jag gärna på! jag har presentkort som skriker efter att få användas Glad Fast du kanske har köpt allt du behöver?

Lillmondino --> I "Camillas datorskola för folk som inte fattar hur man gör och som jag skrattar åt i hemlighet Räcka ut tungan" kan man läsa följande stycke:
    Om du vill klistra in bilder i forumet så lägg upp bilden i ditt fotoalbum här på fl först. Sen klickar du på bilden så att den kommer upp i ett nytt fönster. Därefter kopierar du bilden och sen är det bara att klistra in den när du skriver ditt inlägg här. Lycka till!

Fast jag vet inte om jag vill se hur mysigt ni har det där uppe med snö överallt och stjärnklar himmel och änglar som står kring huset och sjunger psalmer Oskyldig Här nere i Hufvudstaden har vi nämligen inget sånt alls. Bara regn, gråa moln och ett fyllo som står vid penedltågstationen och skrålar nåt om AIK... Ledsen
    Man skall inte kasta dynga i sandlådan.
  • BeccaGrodan

Lillmondino: bara litet tillägg till camabos förklaring... för mig funkar det där bara att göra i explorer och jag använder mozilla firefox i vanliga fall så beroende på webläsare kan det gå åt helvette

Att man kan älska någon så mycket så fort!
  • Camilllla

lillmondino: Jag kan erkänna att jag har många gånger funderat på att hälla i nåt Stoppochväx i lillgubben.. Men samtidigt så har ju varje tid sin tjusning Så även om jag älskar att umgås med min lillkille som nu börjar kommunicera med en och älskar att använda dammsugaren som gåvagn, kan jag ibland känna ett hugg i hjärtat när jag tänker på att han är sådär jättestor som jag tyckte vissa på öppnis var när vi var där i våras och min plutt var 3 månader...

Men då får jag rycka upp mig och tänka att jämfört med dagisbarnen är han fortfarande liten Och det är ju helt sjukt vad som händer under ett år när de är såhär små, för ett år är ju inte så lång tid egentligen...

För övrigt har jag lite ångest för att det snart blir 2008.. Jag tyckte 2000 var ett roligt år (haha då var jag 15-16 och nu tycker man de är jättesmå men när man tänker tillbaka på en själv så var man nästan lika stor som man är nu.. Eller nåt..) och nu har det alltså gått 8 år sen dess..! 1/3 av mitt liv om jag inte tar fel..
    Ja det är ju inte bara 2000 som var ett roligt år, men det är ju lätt att räkna från och jag tror det handlade lite om att det blev som en vändpunkt i livet, man blev lite äldre och vi gjorde nya roliga saker och började gymnasiet

• Mondino
    Armino skrev 2007-12-29 14:28:27 följande:
    Lillmondino --> I "Camillas datorskola för folk som inte fattar hur man gör och som jag skrattar åt i hemlighet " kan man läsa följande stycke:Om du vill klistra in bilder i forumet så lägg upp bilden i ditt fotoalbum här på fl först. Sen klickar du på bilden så att den kommer upp i ett nytt fönster. Därefter kopierar du bilden och sen är det bara att klistra in den när du skriver ditt inlägg här. Lycka till! Fast jag vet inte om jag vill se hur mysigt ni har det där uppe med snö överallt och stjärnklar himmel och änglar som står kring huset och sjunger psalmer  Här nere i Hufvudstaden har vi nämligen inget sånt alls. Bara regn, gråa moln och ett fyllo som står vid penedltågstationen och skrålar nåt om AIK...
    hahaha.. jag får bjuda på ett gott skratt och sätter genast på mig dumstrutenCool. Men fick till det i alla fall och bjuder här ett kort av vår tillvaro här i norr taget innifrån stugan med utsikt över sjön (tack för lektionen!)
  • BeccaGrodan

lillmondinos: åhhh din fuskis va det ser myyysigt ut, vill oxo.... skulle kunna nöja mig med att vara här hemma om det åtminstonde va snö men icke :/ buhuu... njuuut nu :)

Att man kan älska någon så mycket så fort!
  • Mondino

jaa.. det är riktigt mysigt. Speciellt att sitta på insidan och bara titta ut på snön Cool, ähh.. skämt åsido, vi är faktiskt ute oxå men nu är hela ligan iväg på en liten sväng med skotrarna så jag å Theo och Elina är kvar hemma vid brasan och den goda havregröten

• 5088

Lite uppdatering ifrån oss

De va ett tag sedan man va inne här på fl... Det har varit så mycke nu me julen och alla man skall hinna träffa. Får ta och läsa ikapp någon dag när jag har mer tid. Under julen hade vi det jättetrevligt med massa god mat och fina klappar.

För några dagar sedan anlände vi till sveg för att hälsa på mina päron och här är det en hel del med snö. Idag har vi varit ute och åkt pulka i den vita härliga snön (jättemysigt). Jasmine tyckte det va riktigt roligt, speciellt när det gick fort!
    Får se om vi tar oss en sväng upp till björnrike innan vi åker hem och åker lite bräda, skidor och pulka m.m.

Nee nu ska jag göra lite middag...

• Mondino
    5088 skrev 2007-12-29 17:40:45 följande:
    Lite uppdatering ifrån oss De va ett tag sedan man va inne här på fl... Det har varit så mycke nu me julen och alla man skall hinna träffa. Får ta och läsa ikapp någon dag när jag har mer tid. Under julen hade vi det jättetrevligt med massa god mat och fina klappar. För några dagar sedan anlände vi till sveg för att hälsa på mina päron och här är det en hel del med snö. Idag har vi varit ute och åkt pulka i den vita härliga snön (jättemysigt). Jasmine tyckte det va riktigt roligt, speciellt när det gick fort! Får se om vi tar oss en sväng upp till björnrike innan vi åker hem och åker lite bräda, skidor och pulka m.m.Nee nu ska jag göra lite middag...
    Se där... då är vi nästan grannar just nu  . Vi åker nog till Björnrike på nyårafton om det är hyggligt väder, kanske vi ses
  • GoåGlad

Men åhh va jag blir avundsjuk. Vill oxå ha snö!!!!!!!!!!!!!! Vart är den? Jävla klimatförändring . Här källsorterar man som en idiot och köper ekologiskt närodlade produkter och har lågenergilampor men till vilken nytta Fundersam? Snön kommer ju inte ändå.
    Njut av en riktig vinter ni som kan.

Idag fick jag ett psykbryt igen, usch vilken dålig mamma jag känner mig som. Inget tålamod alls. Isac är så jobbig på kvällar o nätter och bara vägrar att sova. Fattar inte hur ni gör som har ungar som sover hela nätter?? Lyckos er. Har ni nåt bra recept ni kan dela med er av? Isac har bara krånglat sen han blev 4 mån. Visst har det hänt mycket för honom med två tänder och lära sig sitta, äta mat och utvecklingsperioder hit o dit. Men det har ju varit så här så länge nu så jag känner att jag inte riktigt kan skylla på nåt heller. Och eftersom jag inte ammar längre så blir jag såå vansinnigt trött. Han vaknar minst 10 ggr/ natt, av diverse anledningar, tappat nappen, drömmer, är hungrig osv. Det spelar ingen roll om han sover i sin säng eller mellan oss heller han krånglar vilket som. Jag håller på att bli tokig. Läser bok efter bok om sömn men vad hjälper det, jag blir inge klokare. Ska man bara skita i allt vad metoder heter och stå ut eller vad gör man?

Ja, det kanske blir bättre nästa år.

Lillmondino- Gratulera Theo på 6mån-dagen och nya tanden från Isac. Isac fick borsta sina två små gaddar för första gången idag.. så gulligt.

Camabo- Isac kan ta med sin fina gåstol så kan dem åka ihop. Han har en röd och svart med ratt o lampor och tuta. Skrattande Eller ja, Isac åker inte så mycket än, han sitter mest still haha.

Svar på tråden Sollentunamammor 2