• Siljelin

Sollentunamammor 2

Hej! Här kommer fortsättningstråden för alla sollentunamammor! Hittills finns följande mammor o barn med i tråden (se nedan), men nytillskott är självklart mycket välkomna!

Fikatråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22862893.html

2007
    BeccaGrodan, Kärrdal, son Alvin 070103
    CaS, Edsberg, son Dante och dotter Julie 070119 (Theodor 030917)
    Bess, Helenelund, son Algot 070214
    Camilllla, Rotsunda gård, son Noel 070222
    Leia07, Sjöberg, dotter Leia 070301
    Mariellen76, son Leo 070310
    5088, Edsberg, dotter Jasmine 070329
    Modesty2000, Rotebro, dotter Fia 070330
    Dulia, dotter Alma 070531 (Bianca 050813)
    Siljelin, Viby, dotter Jessica 070604
    slumran, Tureberg, dotter Filippa 070611
    Lillmondinos mamma, Töjnan, son Theo 070629
    MariaR, Töjnan, bf 070705 (Samuel 051222)
    GoåGlad, Kärrdal, bf 070717
    AnkFisk, bf 070721 (Hanna 0504)
    Princess Leia, Rotsunda, Bf 070811 (Sonja 050108)
    Issa98, Rotebro, William 070827 (Kevin 980930)
    noodle, Tureberg/Helenelund, Bf 071206 (Felix 050908)

2006
    Gympatjej, Viby, Marius 060729
    Tesla, Edsberg, dotter Elvira 061202
    Krodan, Rotsunda, dotter Athena 061219 (Angelina 050508)

2005
    Princess Leia, Rotsunda, Dotter Sonja 050108 (Bf 070811)
    AnkFisk, ?, dotter Hanna 0504 (bf 070721)
    Ankan1982,Edsberg, son Alexander 050417
    Krodan, Rotsunda, dotter Angelina 050508 (Athena 061219)
    AiramE, Töjnan, dotter Norah 050628
    Dulia, ?, dotter Bianca 050813 (Alma 070531)
    noodle, Tureberg/Helenelund, son Felix 050908 (Bf 071206)
    MariaR, Töjnan, son Samuel 051222 (bf 070705)

2003
    CaS, Edsberg, son Theodor 030917 (Julie & Dante 070119)

1998
    Issa98, Rotebro, son Kevin 980930 (BF 070824)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-28 13:00:56:
    Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-271/m22551670.html

• Svar på tråden Sollentunamammor 2
  • Molly84

Ett jättestort GRATTIS till tjejerna skydiver!. Vilka små sötnosar! Kan gissa att ni har fullt upp nu med allt! Lycka till!

Så var det jul ja... väldigt mysigt när det väl är, men som sagt, måste det vara detta j¨'la spring! Vi ska också runt en massa och det hjälper ju inte att min sambos föräldrar är skilda och vi måste då till 4 olika ställen... Men vad gör man inte för att behålla familjefriden :o)

Snacka om att det var fullt ös i tisdags! Vi lyckades med IKEA, Babyland, Toys´R´us, plantagen, outleten och ica maxi. Mitt i fick jag dessutom åka iväg för en ammningspaus för sambon och Hektor fick vara kvar hos en kompis som bor i Jakobsberg. Hektor hade storvägrat flaskan och bara vrålat. Kändes som om tuttarna skulle ramla av!! ajajaj...trött mamma som kom hem sen kan jag ju lova! Men det var sjönt att få så mycket klart och att "slippa" ha med sig lill-killen (storkillen för den delen med !) Både för hans och min skull. Vi har haft riktiga vilodagar nu hela veckan och faktiskt sovit hos min mamma och pappa i 3 nätter för att få lite hjälp och så att Jocke ska kunna få sova lite ostört. Känns så lyxigt att vara här och få lagad mat och barnpassning och faktiskt hinna ta ett bad! mmm njuter medans det varar

Vi har bestämt i år att inte köpa några klappar alls till någon (förutom Hektor såklart :o)) Jag ska köpa getter i stället (hihihi) Plan Sverige har så att man kan köpa boskap till barn i Uganda. För våran vanliga julbutget får vi "ihop" till 8 getter! Så fixar jag fina julkort till alla istället. Det blev så hysteriskt förra året med klappar så att man nästan inte kom in i lägenheten! Dessutom har man ju faktiskt det mästa redan. Läste någonstans att allt julpapper som används varje år i Sverige skulle nå runt ekvatorn 4 varv!!! och snören 6,3 varv! Helt hysteriskt! Ursh, nu låter jag som versta pretto-kärringen, men det blir nog "vanlig" jul sen många år framöver när vi har barn som uppfattar och uppskattar allt. Hektor är ju bara 5 månader.
    Är det någon som vet någon bra pyssel-butik förutom Panduro?

Är det någon som baby-simmar i Upplansväsby? Vad tycker ni i så fall? Skulle ju ha simmat inne på fridhemsplan, men nu är det 7 gången de ställer in (på en kurs!!!) så nu skiter jag i dem och ska leta någon annan stans. Min kompis ska börja i Upplans väsbys centrum, men jag har aldrig hört talas om just dem, men de tillhö "vattenhuset".

Tycker synd om er alla med sjuka barn! Men det är ju den tiden på året (gör det inte roligare för de!) Min kompis ringde igår och vi satt och prata helt plötsligt skriker hon Neej , sen ...jag ringer dig... och lägger på. Sen när hon ringer upp förklarar hon att hennes son (10 månader) har krupit in under datorn till alla sladdarna och satt sig för att lägga en klutt (och kissat såklart)....problemet är ju fram för allt att han är riktigt lös i magen mmmmm mysigt sa mamma :o) Så hon spenderade eftermiddagen med att rengöra sladdar till skrivare mm.

GoåGlad, jag kommer gärna och tittar lite på kläder sen, bara att säga till när. Efter nästa mammagruppsdag kommer jag att ha fika hos mig, hoppas att du kan titta förbi och ta en kaffe :o)

Nu ska jag ut med hunden, han står här och gnäller, så det är nog bäst att lyssna på honom så att jag inte hehöver tvätta sladdar jag med :o)
    Sov gott allihopa och hoppas att alla bebisar har en lååång natt med djup sömn framför sig !

• Mondino

Molly84> Vi går på babysim i Upplands Väsby, Infra City, och vi är jättenöjda. Vi går nybörjarkurs nu med 3 gånger kvar, men har redan anmält oss till fortsättningskurs. Fin bassäng och både mammor och pappor får plats i vattnet, men jag har förstått att omklädningsrummen är lite små. (jag är bara med som moraliskt stöd, då detta egentligen är pappa-son aktivitet) och det är Vattenhuset som sköter det stället oxå.

• Chicomama

Molly84: Vi går också på babysim i Upplands Väsby, samma som Lillmondino o vi är också supernöjda! Omklädningsrummen är som sagt lite små men helt ok.Instruktören är pedagogisk o hjälpsam. Kan varmt rekommendera kursen.Min man tycker badet med Ludde är veckans höjdpunkt!Vilken fin tanke att köpa getter istället för julklappar...en bra idé faktiskt!

• noodle

Molly önskar att vi hade gjort en liknande deal med julklappar faktiskt ;) Det leder ju bara till stress och en tom plånbok att hålla på och köpa tonvis med julklappar åt alla. Tror vi ska försöka få igenom att bara köpa till barnen nästa år.

• Armino
    Molly84 --> Vi går också på babysim i Infra City fast vi ligger ett steg före Lillmondino och Chico Räcka ut tungan Jag tycker också att det är bra, framför allt att båda föräldrarna kan vara med i bassängen. Men jag tycker att de fokuserar alldeles för mycket på dykning och övningarna är ibland lite väl avancerade. Till exempel så ska bebbarna i fortsättningsgruppen sitta på bassängkanten, dyka ned i mammas/pappas famn (eller falla ned i blir det väl mest. Det är ju ingen 6 - 8 månaders som gör svanhopp. Än Flört) som ska ta dem under ytan och när de sen kommer upp till ytan ska man föra dem tillbaka till bassängkanten eftersom de ska lära sig att de ska tillbaka till det stället där de föll i om det skulle vara så att de ramlar i sjön nån gång Det tycker jag ligger på tvåårings nivå faktiskt. Jag menar, det finns inte en bebis på hela kursen som fattar det.
  • Armino

Jahapp... Så var det fredagkväll då. Jag ser alltid fram emot fredagskvällarna eftersom Jörgen då har två dagars ledighet framför sig vilket oftast betyder att han är glad, trevlig och gosa-med-Armica-sugen. Annars är det oftast jag som får fråga om han kan ta henne en stund om jag vill göra nåt annat än ligga på lekdynan och titta på en naken liten rumpa Räcka ut tungan Och det känns lite som att jag tjatar. Eller inte tjatar men... Jag víll liksom att han själv ska vilja vara med henne. Inte bara ta henne när jag ber honom. Ni fattar va?

Men idag blir det inget pappa/Armica-gos eftersom Jörgen ska fixa inför julmarknaden som han ska ha tillsammans med sina scouter (japp, han är scoutledare Förvånad) och sova över i scoutstugan. Som förresten ligger i Skärholmen, så det är ju inte runt hörnet precis. Och jag blir så arg på honom när han åker iväg eftersom jag aldrig får åka iväg. Det är ju visserligen inte hans fel, men ändå. Nån måste man ju skylla på Fundersam Fast det är ju bara nån gång ibland som han är borta över natten. Tänk de som är ensamstående och som måste vara "barnvänliga" dygnet runt, tväntyfår sävän. Det behöver ju inte jag vara, men ibland känns det extra jobbigt att ha hand om henne dygnet runt utan att få vara för sig själv något alls.

Jag är visserligen säker på att om jag skulle vilja åka nånstans över en natt så skulle Jörgen självklart ta hand om Armica och det skulle gå finfint. Men var ska jag åka då? Jag har ju inga scouter som ska ha julmarknad... Jag får väl ta en finlandskryssning i all min ensamhet... Gråter Är det nån som fattar nåt eller är jag ute och svamlar som en galning nu igen?

Molly84 --> Kreatima finns ju. Ligger i korsningen Sveavägen/Olof palmes gata. Det vet jag i alla fall med säkerhet Räcka ut tungan

• Mondino

Förstår precis hur du menar!! Därför är jag såå glad att min stora tjej är så stor att vi kan börja umgås. Gissa om jag längtar till våran helg vi ska åka bort!!

Jag ligger här och tycker synd om mig själv.. huvudvärk, 39 gr feber, hosta... bläääääää. Inge babysim för mig imorgon, så finns en risk att dina burkar, camabo, inte kommer me... du vet... imorgon ska the father klara sig helt själv.. å herre gud... som han kör dramaten  här hemma om hur detta ska kunna gå för sig!!

Och så missar vi Williams dop... snyft!!!

Jaa.. men jag går å lägger mig nu rå å försöker å sova så kanske man blir frisk lite snabbare

• Modesty2000

Camabo: ...jag undrar...det är en mamma i min föräldrargrupp som oxå är scout och hon hävdar att scouter har lättare att klara sig ifrån dålighetsliv i tonåren medan jag hävdar att det trots allt försiggår ett s*tans nuppande i tälten så man kan likaväl bli mormor alldeles för tidigt....vad är din inställning???

Eller...vi diskuterade flytt till annan mindre ort för att komma ifrån risken att Fia blir en knarkare som dör med en sil i armen i en toa på plattan (ok...jag vet...vi kanske är lite tidigt ute...) men jag förfasade mig över att hon kanske blir av med oskulden i baksätet på en Epa-traktor men en annan mamma sa att heller det än en fjärrkontroll i rumpan som verkar vara normen bland dagens ungdomar....

Shit...jag är livrädd för allt just nu...allt från Fias sexdebut (om 15 år) till att hon ska få kräksjukan som hennes kompis Filip som nu ligger på Astrid Lindgren och fått operera magen 2 gånger till att Fia inte går upp ordentligt i vikt och socialen kommer att ta henne....

• Armino
    lillmondino --> Om Theos säkerhet hänger på att hans far ska klara av honom helt ensam så kan jag gärna avstå från mina burkar några dagar. Det är viktigare att han kommer ihåg blöjor, handduk, badbyxer och bebis och sånt Räcka ut tungan

modesty --> Jag är ju inte scout själv och skulle aldrig sätta min fot på en av deras turer i skog och mark. Stadsbo ut i fingerspetsarna är jag Glad Och Jörgens scouter är mellan 12 och 14 och då har de ju inte riktigt kommit igång på allvar med sexdebuter och sånt. Dessutom är i alla fall deras grupper i Skärholmen homogena. Men det händer väl i och för sig att ledarna bestämmer sig för att slå ihop killgrupperna med tjejgrupperna under hajkerna. Fast jag har inte hört nåt om att det skulle bli nåt nuppande. De kör ett rätt hårt schema med paddling typ hela dagen, så de stackars barnen är väl alldeles för utpumpade för att orka nuppa. Kanske i de äldre grupperna att de har mer ork till att nuppa Flört fast det får ju bli under bar himmel då eftersom de alltid sover i vindskydd. Aldrig i tält. Japp, det är riktiga vikingar det där...
  • Camilllla

camabo: Jag fattar. Nu måste jag väl visserligen erkänna att jag sällan behöver be Johan ta Noel, iallafall inte oftare än han behöver be mig... Men ibland verkar han tro att de där dagarna då han jobbar, då står tiden stilla här hemma och inget händer. Nu har vi varit hemma 4 dagar tillsammans, i tisdags var vi båda sjuka (inte Noel) och sen var det Johans "helg" och då har han ibland sagt att jag kan väl ge Noel mat nu eftersom han gjorde det förra gången, och igår kväll också. Så får jag påminna honom om att de dagar han jobbar ger jag faktiskt Noel både lunch, mellanmål och middag... Och fixar alla morgonbestyren själv...

Sen var han bjuden på julbord med sitt jobb, en tisdag när han jobbat 7-19. Jag har hela tiden tyckt han ska få gå på det, men erkänner att jag lät lite (lite) negativ över att det var en jobbdag och då blev jag ifrågasatt om det senare.. Att han förstod att det var jobbigt men att han måste ju få göra nåt sånt där också. Som sagt hade jag inte tänkt sätta mig på tvären alls om det, och han sa att jag fick ju gärna göra nåt nån kväll om jag ville och så kunde han va ensam med Noel såklart. Men jag var återigen tvungen att påminna honom om att han har aldrig ens vart ensam med Noel 12 timmar som jag är 15 dagar i månaden..!

Kommer till slut till samma insikt som dig, att det är egentligen inte hans fel, för om jag bara hade nåt att göra så skulle han utan tvekan låta mig göra det.. Men vad sjutton har man att göra som inte har med barn att göra?! Ska vi organisera en ensam-mammakryssning eller?
    (Fast helst vill inte Johan att nån han känner ska åka på kryssning på vintern för då tror han båten kommer sjunka och alla dö, och att risken för detta är mycket större när det är kallt...)

Modesty: Jag tror det är omöjligt att förutse hur tonårslivet blir... Jag skulle vilja påstå att både Johan och jag haft ganska lugna tonårsår, och då är jag uppväxt på landet och Johan här i Sollentuna... Men samtidigt vet jag ju att inte alla levt så, vare sig på landet eller i förorten...
    Vi diskuterar ibland hur man ska hålla barnen borta från dåligheter som rökning mm, och hänvisar till att Johan alltid haft en rökande pappa vilket avskräckt honom, och jag har haft en rökande morfar vilket jag hatat. Men vem avskräcker våra barn eftersom varken Johan eller jag är rökare? Det finns ju oöndligt med saker att fundera på...
    Är det Elisabeths Filip som ligger på sjukhus förresten? Stackars liten!

lillmondinos: Krya på dig!

Svar på tråden Sollentunamammor 2