• Kallemero79

Julgodis/mat å bak!!!

Jaha...då är det dax å börja...
    Hittade en fantastisk sån har tråd förra hösten, inför julen...Alla hade så himla mycket gott å tipsa om. Så nu tänkte jag starta en, ko igen nu allihop. All era bästaste tips på godsaker inför julen!!! Å advent!

ps. jag gjorde jättemycket av de godsakerna som jag fick tips om förra året, det lilla kruxet var att när julaftonen väl kom så låg jag på förlossningen å födde vår lille jultomte

• Svar på tråden Julgodis/mat å bak!!!
  • xxJessikaxx

Skall göra Rocky Road i kväll och undrar om ngn har tips inför denna delikata "kaka"? Hörde att ngn inte fick den att lossna från formen riktigt till exempel...Är den så god som den ser ut att vara när Leila gör den?
    Skulle ju vara 600 gram mörk choklad i den, tänkte först köpa lite bättre mörk choklad men insåg att det skulle bli ganska dyrt så jag köpte 240 gram mörk choklad 70% och två kakor mörk blockchoklad som iofs inte är lika "bra", men tänkte att om man smälter ihop dessa så borde det ju funka

• Noda

Jessika - jag gjorde Rocky Road på en "fin" mörk choklad och resten vanlig mörk. Jag hällde smeten i aluminiumformar så är det lätt att "trycka ut" kakan underifrån. Jag tog inte 600 gram chokalad utan ca 450 och det blev lagom (tycker jag). tillsätt marshmallowsen sist så att de inte smälter när du rör runt. lycka till!

• dags att ta det lugnt
    xxJessikaxx skrev 2007-12-18 15:27:00 följande:
    Skall göra Rocky Road i kväll och undrar om ngn har tips inför denna delikata "kaka"? Hörde att ngn inte fick den att lossna från formen riktigt till exempel...Är den så god som den ser ut att vara när Leila gör den?Skulle ju vara 600 gram mörk choklad i den, tänkte först köpa lite bättre mörk choklad men insåg att det skulle bli ganska dyrt så jag köpte 240 gram mörk choklad 70% och två kakor mörk blockchoklad som iofs inte är lika "bra", men tänkte att om man smälter ihop dessa så borde det ju funka
    Jag har hällt ut smeten på bakplåtspapper på en bricka och sen in i kylen! Inga problem att få loss när det stelnat
    Kan rekommendera att ta en choklad med apelsin smak, Lidl har "fin" choklad till ok pris. Har tagit en "fin" och resten i blockchoklad och det blir kanon gott! (har gjort halv sats)
  • xxJessikaxx
    Noda skrev 2007-12-18 15:35:57 följande:
    Jessika - jag gjorde Rocky Road på en "fin" mörk choklad och resten vanlig mörk. Jag hällde smeten i aluminiumformar så är det lätt att "trycka ut" kakan underifrån. Jag tog inte 600 gram chokalad utan ca 450 och det blev lagom (tycker jag). tillsätt marshmallowsen sist så att de inte smälter när du rör runt. lycka till!
    [/citat]

Det var ett bra tips! Man vill ju ha m:arna hela och inte som en gegga! Alu-formar lät smart, tror dock inte att jag har några så jag får testa en form eller bricka!
    Noda skrev 2007-12-18 15:35:57 följande:
    [citat]
    Lät gott med apelsin, får testa det nästa gång då :-P
    Köpte Coops egna choklad nu, både den mörka vanliga och blockchokladen, det kanske inte är det bästa man kan hitta i sortimentet men har jag tur så kompenseras detta av de grymt goda färdigskalade pistagenötterna jag köpte i Köpenhamn nu när jag var där i helgen
  • xxJessikaxx

Oj nu blev min kommentar som ett citat i mitten där, nåja...
    "Dags att ta det lugnt", bricka, är det en med lite högre kanter då? Tänkte att den flyter ut annars? Hur stor bricka tar du ungefär, på Leilas program ser det ut som att formen är ngt mindre än en långpanna ungefär...

• dags att ta det lugnt
    xxJessikaxx skrev 2007-12-18 16:05:06 följande:
    Oj nu blev min kommentar som ett citat i mitten där, nåja..."Dags att ta det lugnt", bricka, är det en med lite högre kanter då? Tänkte att den flyter ut annars? Hur stor bricka tar du ungefär, på Leilas program ser det ut som att formen är ngt mindre än en långpanna ungefär...
    nej min smet har inte runnit ut alls, brickan har låga kanter. Har gjort halv sats, brickan är nog ca. 20cm lång Är dock inne på mitt andra bak, står i kylen nu.
    Har plattat till dom lite mer än Leila gör, dom blir mäktiga så bitarna behöver inte vara så stora (tar hellre flera )
  • Tindrande
    xxJessikaxx skrev 2007-12-18 15:27:00 följande:
    Skall göra Rocky Road i kväll och undrar om ngn har tips inför denna delikata "kaka"? Hörde att ngn inte fick den att lossna från formen riktigt till exempel...Är den så god som den ser ut att vara när Leila gör den?Skulle ju vara 600 gram mörk choklad i den, tänkte först köpa lite bättre mörk choklad men insåg att det skulle bli ganska dyrt så jag köpte 240 gram mörk choklad 70% och två kakor mörk blockchoklad som iofs inte är lika "bra", men tänkte att om man smälter ihop dessa så borde det ju funka
    Jag gjorde min rocky på bakplåtspapper i en lite mindre gratängform, fick loss den bra.
    Jag gjorde på marabous vanliga mörka choklad, det blev jätte bra.
    Jag tycker att kakan blev godare efter nån dag i kylskåpet när den fått dra sig lite.

Lycka till!
  • angelofthedevil

Jag gjorde på Rocky Road å Rocky Road Fudge idag. Jag tyckte fudgen vart bäst å godast. När ja skulle skära Rocky Road så liksom smula den sönder, väldigt tråkigt, de hände inte med fugden.

*Leonardo 070220*
  • 0028

provade leilas saffrans scones här om morgonen och villka goda blir ett av vårat nya julbröd
    har nyss helt upp en sats me smörkola och tidigare idag gjorde jag rocky road mmm vad gott det var

mera julbak blir det ska göra en sats me smörkola fast smaksatt me kakao men det blir i morgon!

• God cares

angelofthedevil skrev 2007-12-18 18:03:38 följande:

Jag gjorde på Rocky Road å Rocky Road Fudge idag. Jag tyckte fudgen vart bäst å godast. När ja skulle skära Rocky Road så liksom smula den sönder, väldigt tråkigt, de hände inte med fugden.
    Vilken är Rocky Road - är det Leilas? Och fudgen det andra receptet?
Svar på tråden Julgodis/mat å bak!!!