• Kallemero79

Julgodis/mat å bak!!!

Jaha...då är det dax å börja...
    Hittade en fantastisk sån har tråd förra hösten, inför julen...Alla hade så himla mycket gott å tipsa om. Så nu tänkte jag starta en, ko igen nu allihop. All era bästaste tips på godsaker inför julen!!! Å advent!

ps. jag gjorde jättemycket av de godsakerna som jag fick tips om förra året, det lilla kruxet var att när julaftonen väl kom så låg jag på förlossningen å födde vår lille jultomte

• Svar på tråden Julgodis/mat å bak!!!
  • God cares

Jag blev precis klar med brända mandlar (såna med rosa klet runt) och tipsar verkligen alla som gillar såna att göra dessa! Trodde det skulle vara jättesvårt men det gick fort och var enkelt! Särskilt med stektermometer *tipsar igen* Det enda var att jag ska ta färre mandlar nästa gång så det blir mer klet på dem, samt skynda mig att sära på dem för det stelnar fort!

• Noda

Kan jag få ditt recept på brända mandlar?

• carro 81

Tack för era svar. Då kör jag på saltade cashewnötter, det måste ju bara bli gott.

• God cares

Brända mandlar
    (70 Portioner)

Ingredienser:

100 g Sötmandel
    3 1/2 dl Socker
    50 ml Glukos; 1 tub från apoteket
    1 dl Vatten
    2 tsk Röd karamellfärg

Beskrivning:

Gnid mandlarna rena i en handduk eller i papper så att sockermassan kan fastna på dem. Blanda socker, glukos och vatten i en tjockbottnad kastrull och koka sockerlagen utan lock på ganska stark värme tills det klarar trådprovet (doppa två fingrar i kallt vatten, tag en droppe sockerlag mellan fingrarna och för i sär dem, bildas det en tråd är sockerlagen klar). Kokar man med teromometer ska den visa 115 grader.
    Färga sockerlagen och häll upp den i en oljad porlinsskål.
    Låt sockerlagen svalna något. Arbeta massan med en gaffel och lägg i mandeln när massan börjar tjockna. Arbeta det hela tills massan är rätt stel. Häll upp allt på plåt och sära mandlarna, forma massan lite runt mandlarna med fingrarna.

• Noda

Tack så jättemycket! Ska göra imorgon!

• God cares

Noda skrev 2007-12-18 22:55:35 följande:

Tack så jättemycket! Ska göra imorgon!
    Gör det!
  • FrippeFripp

hej hej!! nån annan än mig som inte var så förtjust i rockyroad? vet inte..men den känns mastig, för mkt av de goda lixom. Ändå skippade jag pitagenötterna (hade en mörk marabou med pistage i ) satte skumtomtar istället för marsmallows. Klippte dom i bitar.

Men funderar på mariannetryffel, är den nån som gjort den?
    Behöver verkligen tips nu..
    På julgodis..
    Säkra kort.

Jobbar i veckan plus ska hinna handla de sista julklapparna och baka godis och göra köttbullar! Så behöver tips på nått som ni VET ATT NI INTE KLARAR ER UTAN!! =)

Tacksam för svar!
    Kram och god jul på er!!

• BasseKatt
    FrippeFripp: Jag har ett kanonrecept på Mariannetryffel! Jättebra smet som var lätt att rulla kulor av. Jag doppade dem i smält mörkchoklad efteråt istället för garneringen i receptet och det blev kalasgott! Florsocker brukar smälta och bli trist tycker jag och kakao hade jag på annan tryffelsort

Mariannetryffel
    (ca 50 stycken)
    Ingredienser:
    2 dl vispgrädde
    200 g Mörk Choklad
    200 g  Ljus Choklad
    1 påse (150 g) Marianne Crush

Florsocker eller kakao till dekoration
    Gör så här:
    Koka upp grädden. Tillsätt chokladen i bitar. Låt dem smälta och blanda till en jämn smet. Låt blandningen svalna. Blanda i Marianne-kross. Låt blandningen stelna i kylen. Ta små klickar av blandningen med tesked och rulla dem till kulor med händerna. Rulla slutligen kulorna i florsocker eller kakao. Placera kulorna på ett serveringsfat eller i små godisformar. Förvara svalt.
  • BasseKatt

Har inte läst bakåt i tråden så långt, så om det redan finns en massa Mariannetryffelrecept, så får ni bortse från mitt inlägg...

• FrippeFripp

tusen tack!! ska testa det på fredag ;P
    Nån annan ,med något bra godisrecept??
    är inte förtjust i nougat!
    TAck! =)

Svar på tråden Julgodis/mat å bak!!!