• Kallemero79

Julgodis/mat å bak!!!

Jaha...då är det dax å börja...
    Hittade en fantastisk sån har tråd förra hösten, inför julen...Alla hade så himla mycket gott å tipsa om. Så nu tänkte jag starta en, ko igen nu allihop. All era bästaste tips på godsaker inför julen!!! Å advent!

ps. jag gjorde jättemycket av de godsakerna som jag fick tips om förra året, det lilla kruxet var att när julaftonen väl kom så låg jag på förlossningen å födde vår lille jultomte

• Svar på tråden Julgodis/mat å bak!!!
  • angelofthedevil
    God cares skrev 2007-12-18 18:25:40 följande:
    angelofthedevil skrev 2007-12-18 18:03:38 följande: Vilken är Rocky Road - är det Leilas? Och fudgen det andra receptet?
    Det är väll Leilas båda två? Vet faktiskt inte. Hittade recepten här i tråden.
    Rocky roaden e ju den med marshmallow, dumle, jordnötter å pistagenötter i sig medans rocky road fudgen har endast marshmallow å jordnötter i sig. Ja det är ju choklad i båda med å den ena även smör.
    *Leonardo 070220*
  • angelofthedevil

Lägger in recepten så slipper du leta.

Rocky road fudge
    Ingredienser:
    200 gr mörk choklad
    200 gr mjölkchoklad
    25 gr smör
    1 burk sötad kondenserad mjölk (397 g)
    2 tsk vaniljsocker
    2-3 dl minimarshmallows
    2½ dl rostade jordnötter, helst osaltade

Tillvägagångssätt:
    Klä en mindre form, ca 20x25 cm, med aluminiumfolie. Bryt chokladen i bitar. Smält över vattenbad choklad, mjölk och kondenserad mjölk. Rör då och då tills alltsammans smält samman till en slät smet. Låt svalna något. Rör ner vaniljsockret. Blanda sist i marshmallows och jordnötter - rör inte för mycket för då smälter marshmallowsen. Bred ut smeten i formen och kyl minst 4 timmar. Skär i rutor. Förvara i kylskåp.

Rocky Road
    600 g mörk kvalitetschoklad 70 %
    2 påsar dumlekola
    2 nävar mini marshmallows
    3 dl salta jordnötter
    1 dl skalade pistagenötter

Gör så här
    1. Smält chokladen på låg värme i vattenbad (i en skål över kokande vatten).
    2. Blanda samtliga ingredienser.
    3. Fyll smeten i en plåt, cirka 3 cm tjock och låt stelna i kylskåp.
    4. När kakan har stelnat, skär upp den i stänger.Kan bli lite väl mastigt med endast mörk choklad så då kan man ta 50% mörk å 50% ljus.

*Leonardo 070220*
  • carro 81

Jag har följt den här tråden, julgodisälskare som jag är. Nu tänkte jag göra rocky road fudge (inte Leilas alltså) och tänkte höra med er som har gjort den om någon har använt andra nötter än jordnötter? Vi gillar cashewnötter mycket här hemma och tänkte köra med sådana annars men dom är ju lite större. Och funkar det lika bra med saltade?

• Mistoffelees

jag använde vanliga salta jordnötter och det passade utmärkt, tror inte man behöver ts osaltade då det är lika gott med saltade.

BF med Knodden 2008-01-21, vårt första barn
  • angelcry
    angelofthedevil skrev 2007-12-18 18:03:38 följande:
    Jag gjorde på Rocky Road å Rocky Road Fudge idag. Jag tyckte fudgen vart bäst å godast. När ja skulle skära Rocky Road så liksom smula den sönder, väldigt tråkigt, de hände inte med fugden.
    Min smulade med sönder.
    Kärleken ser inte med ögonen utan med själen.
  • kidA

carro

min man är dödligt allergisk mot jordnötter. så jag hade i valnötter ist. skitgott o bra.

min fråga är. har gjort rocky road fudgen o jag vet inte hur jag ska förpacka bitarna nu? bara lägga ihop alla bitar i en burk o frysa in? eller måste man packa bit för bit i papper så de inte kladdar ihop`?

kolla in: kboys.se / agge.se
  • PennyJane

Jag har gjort lite olika godisar idag men ett som jag bara måste få tippsa om är Mjuk chokladkola. Den blev så vansinnigt god!!

Ingredienser ca 60 st 50 g smör
    3 dl vispgrädde
    3 dl strösocker
    1 dl ljus sirap
    100 g mörk choklad
    Gör så här Smält smöret i en tjockbottnad gryta. Tillsätt grädde, socker och sirap. Koka utan lock, rör om då och då. Kolan är klar när termometern visar 124° eller när smeten håller kulprovet: Häll några droppar av smeten i iskallt vatten och rulla till en kula som ska vara seg till hård. Koktid ca 20 min i en vid gryta eller ca 30 min i en gryta med mindre botten. Ta grytan från värmen. Hacka chokladen och rör ner den i smeten. Rör tills den har smält. Häll upp smeten i en form klädd med smörpapper ca 20 x 20 cm. Låt den kallna och skär i bitar. Förvara kallt.

(¯`°?.¸ ♥ Världens finaste Signe ♥ ¸.?°´¯)
  • PennyJane

Har även gjort Leilas Smörkola idag med pepparkaksmak. Den blev också sååå god!

(¯`°?.¸ ♥ Världens finaste Signe ♥ ¸.?°´¯)
  • God cares

angelofthedevil skrev 2007-12-18 18:30:33 följande:

Det är väll Leilas båda två? Vet faktiskt inte. Hittade recepten här i tråden.Rocky roaden e ju den med marshmallow, dumle, jordnötter å pistagenötter i sig medans rocky road fudgen har endast marshmallow å jordnötter i sig. Ja det är ju choklad i båda med å den ena även smör.
    Aha, gissade att det var så men har inte hängt med så superbra i tråden Rocky road fudgen var den som var jättepopulär i förra årets tråd, och den gjorde jag i helgen. Själv tyckte jag inte den var supergod men helt klart ätbar och min man tyckte om den!
Svar på tråden Julgodis/mat å bak!!!