• Kallemero79

Julgodis/mat å bak!!!

Jaha...då är det dax å börja...
    Hittade en fantastisk sån har tråd förra hösten, inför julen...Alla hade så himla mycket gott å tipsa om. Så nu tänkte jag starta en, ko igen nu allihop. All era bästaste tips på godsaker inför julen!!! Å advent!

ps. jag gjorde jättemycket av de godsakerna som jag fick tips om förra året, det lilla kruxet var att när julaftonen väl kom så låg jag på förlossningen å födde vår lille jultomte

• Svar på tråden Julgodis/mat å bak!!!
  • dags att ta det lugnt

gjorde bountybollar igår! kan verkligen rekommendera dom, jag är inte speciellt förtjust i kokos men dessa var super

• LiseZ

Zoohaj... Det borde gå.. ta nån jordgubbslikör & smaksätt med..

• Zoohaj

mmm, men jag hade tänkt att barn också skulle få smaka av dem om de är goda nog... kanske inte gör något om man tar likör, det är ju inte så stor mängd som ska i. Jag får prova! Tack för tipset!

• cleopatra2

Jag älskade likör praliner som barn))

Zoohaj skrev 2007-12-19 12:17:46 följande:
    mmm, men jag hade tänkt att barn också skulle få smaka av dem om de är goda nog... kanske inte gör något om man tar likör, det är ju inte så stor mängd som ska i. Jag får prova! Tack för tipset!
  • Losam

Sanniis:

Jag har gjort naturella smörkolan och den med kakao båda blev jätte goda! Gillar man choklad tycker man borde prova att ha mer kakao i eller kanske ännu bättre krossad blockchoklad.

• MrsNelson

vart finns receptet?
    dags att ta det lugnt skrev 2007-12-19 12:01:57 följande:

gjorde bountybollar igår! kan verkligen rekommendera dom, jag är inte speciellt förtjust i kokos men dessa var super
  • Mamsingen

Bountybollar

Blanda 1 påse kokos med 4 dl florsocker.
    Smält 6 msk smör, ha ner det och 6 msk grädde blanda ihop till en smet.
    Rulla bollar som du placerar i småbrödsformar ställ kallt att stelna lite.
    Smält 200 gr (ljus)choklad doppa bollarna och lägg tillbaka dom i formarna. Ställ kallt.

• MrsNelson

tackar tackar! det lät ju jätteenkelt!!

Mamsingen skrev 2007-12-19 12:52:16 följande:
    BountybollarBlanda 1 påse kokos med 4 dl florsocker.Smält 6 msk smör, ha ner det och 6 msk grädde blanda ihop till en smet.Rulla bollar som du placerar i småbrödsformar ställ kallt att stelna lite.Smält 200 gr (ljus)choklad doppa bollarna och lägg tillbaka dom i formarna. Ställ kallt.
  • giftgrodan

jag gjorde enligt ett ganska likt recept, som blev väldigt gott, smakade väldigt likt co-co.

50 gram smör
    0,5 dl sirap ljus
    0,5 dl strösocker
    2 dl grädde
    200 gram kokosflingor
    Garnering
    175 gram blockchoklad, ljus eller mörk
    25 gram kokosfett
    Gör så här

1. Blanda smör, sirap, socker och grädde i en kastrull.
    2. Koka alltsammans 5 minuter.
    3. Tillsätt kokos och rör om.
    4. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper 20x15 cm.
    5. Låt stå i kylskåp ca. 2,5 timme, tills smeten kallnat.
    6. Skär i bitar. (Använd gärna en vass kniv som doppats i varmt vatten)
    7. Bryt chokladen i bitar. Blanda den med kokosfett i en skål. Smält allt i ett vattenbad eller på full effekt i

micron 1,5-2 minuter. Rör om.
    8. Doppa kokosbitarna i chokladen. Lägg dem på smörpapper för att stelna.
    9. Förvara dem svalt.

Svar på tråden Julgodis/mat å bak!!!