• Maxie

Visparnas tråd 5

Här hänger vi som förut hängde i VIPS-arnas tråd i Svårt att få barn

Vips står Vi-plussar-snart eller Very Important Person Sisters (numera VIHPS, efter en ihopslagning av Vips och Hk-tråden)
    och Visp står då för Vi-som-plussat

Våra anledningar till att vi plussat till slut är ganska olika,
    vi var ett blandat gäng av ivf:are, sprutare, pillerätare och en del av oss
    inseminerade och andra lyckades där hemma..
    Gemensamt för oss var att vi har tagit tid på oss, detta var inte det lättaste…

Nu känner vi oss vilsna när vi äntligen får komma över till denna del av FL och har därför beslutat oss för att starta en Dotter-tråd till vår Moder-tråd

Våra hjältinnor är våra bästa vänner inne på VHIPS-tråden…
    Vi längtar efter er och hälsar er välkomna till oss!

Givetvis får andra som också haft svårt i verkstaden komma in hit! Och har du fortfarande svårt så rekommenderar vi varmt vår modertråd! www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17101786.html
    Här är länken till visparnas första tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m13275268.html Och vår andra tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m16139746.html
    Vi har också en kalender för BF och annat, här är den länken;
     www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347548.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m19347940.html var vår tredje tråd där många av oss blev mammor.
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m22605284.html var fjärde tråden.

NY KALENDER FINNS - skriv in ditt bf och andra viktiga händelser under din graviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m24052204.html
  • Svar på tråden Visparnas tråd 5
  • jamis

Lotass: Det förstår jag Jag är ju sjukskriven 50% i 5 veckor och det är verkligen jätteskönt!

Undrar lite om sjukskrivningen fortsätter sen efter 5 veckor... vet ni hur det brukar vara?

Lika ofta som föräldrar tänker på sina barn, lika ofta tänker ofrivilligt barnlösa på sina obarn
  • Maxie

Jam: ja, jo men jag vet ju att hon är jätteglad för den här bebisen, det är bara att hon kunde nöja sig med att säga just det. Sen lägger hon till en massa saker som inte behövs.
    Kul att din man kommer hem imorgon. Vet du, ibland tror jag det är bra att man får längta lite. Det är bra för relationen.

Imorgon ska jag till bm på förmiddagen och sen på kvällen ska vi i föräldrakursen till Danderyds sjh och kolla in förlossningsavdelningen. Spännande! Fast sen ska jag ju föda på BB Sthlm är det ju tänkt. Men ändå.

• jamis

Va kul Maxie! Då får ni ju se vad ni "slipper" eftersom ni ska föda på BB Sthlm Men visst är det nyrenoverat på Danderyd? Vi ska ju dit om vi inte får komma till BB Sthlm. Kul att höra sen vad du tyckte!

Jo, visst kan det vara bra att vara borta från varandra ibland. På nåt sätt tycker jag att det är svårare att vara ifrån varandra nu när jag är gravid. Jag tänker mer på att det är skulle vara hemskt om han lämnade mig eller dog... knepigt för det är inget han funderar på Men jag älskar honom mer och mer och det äknns som att banden blir starkare nu när vi ska få barn ihop. Faktiskt

Precis. Mammor borde lära sig att veta när de ska sluta prata

Lika ofta som föräldrar tänker på sina barn, lika ofta tänker ofrivilligt barnlösa på sina obarn
  • Maxie

Jam: vi kanske har en del att själva lära och lägga på minnet för framtida bruk. "Vad man INTE ska säga till sina barn...."
    Ja, jag ska rapportera sen. Vissa delar åtminstone ska visst vara renoverade på DS. Tyvärr hör vi inte till DS om vi inte får föda på BB Sthlm, då lär vi bli hänvisade till KS... Fast det går nog bra det med i det läget för det är ju ifall nåt är på tok.

• jamis

Maxie: Det får vi göra

Men varför ska ni på visning på Danderyd om ni ska till KS ifall det inte blir BB sthlm?

• Lotass

Maxie: Man resignerar på ngt sätt efter alla år,det blir inte så mkt att säga till slut. Dessutom har hon alltid envisas med att prata finska med min mamma och alla andra som kan finska vilket inte jag kan.
    Mammas och mina gener finns på morfars sida. Det märks, vi är inte lika utseendefixerade, rädda för att göra fel och har inte behov av att vara i centrum.

Min mormor gör precis likadant som din mamma. Tycker en sak till mig och tvärtemot till min mamma. Fattar de inte att man pratar med varandra? ena gången låter det si och andra så om samma sak.

Vet hur det känns. En mamma är ju betydligt närmare än en mormor, så det blir ju betydligt jobbigare för dig och din bror. Tur att ni har varandra och vet hur hon funkar.

Mormor ger gärna pengar, hon ville gärna köpa barnvagnen till oss (vi får välja själva), så en ny barnvagn tackade vi inte nej till. Fast det känns fel att ta emot när man hör vad hon sagt och man kan bli så arg på hennes plumpna kommentarer.
    Vet att hon kommer att tycka att färgen på vagnen är jätteful, vi tycker den är jättefin. Det är emmaljungas city cross färg: apple/grey. Hon avskyr grönt

• Lotass

Jam: 5 veckor låter skönt. Vad är du sjukskriven för? Har missat lite.

Jam och Maxie: Nu blir jag lite förvirrad. För 2½ år sedan då jag jobbade på DS, var det BB-stockholm som hade entrepenad på förlossningen på DS och man hade möjlighet att bo på patienthotellet med hela familjen. Är det ändrat? Kommer ihåg att de har jättebra betyg.

Maxie:En sak kan man veta säkert är att hur man än gör som förälder kommer det alltid att vara ngt man gör fel

• Maxie

Godmorgon tjejer.
    Jam: studiebesök på DS ingår i föräldrautbildningen på Ultragyn. De säger att alla förlossningar ser ungefär likadana ut.

Lotass: hoppas då att det blir en kille som du klär i illande grönt varje dag! Vad gäller BB Sthlm så är det ett privat bb, sen finns vanliga Danderyd också. Om det är fullt på BB Sthlm efter förlossningen så kan man få bo på patienthotellet.

Vet ni, imorse vid 4-tiden vaknade jag av okänd anledning, kanske hunger. Sen när jag försökte somna om så insåg jag att jag hade korta mensliknande känningar långt ner. 8 st à ca 1 minut på 40 minuter. Bestämde mig vid kl 5 för att gå upp och duscha, sen blev det lite lättare och nu är det mera sporadiskt. Inga sammandragningar att tala om dock. Ska det vara så här och ska man i så fall tro att det kan vara så i ytterligare 4-7 veckor? Ska ju till bm idag tack och lov, får se vad hon säger. Förmodligen är det helt normalt. Hoppas det och att jag inte behöver bli mera sjukskriven för det har jag inte tid med.

• Joyce

jam: Attans mammor som inte tänker så långt! Nu kommer mannen hem snart va? Skönt Jag tycker också att det är jobbigare att vara ifrån varandra nu när jag är gravid.
    Lotass: Skönt att det lugnat ner sig lite för dig nu! Å fy vad din mormor verkar säga trista saker. Men du verkar handskas med det bra.Trist med hon som slängde alla kläder Har också läst lite om ec, det verkar intressant och vi har pratat lite om det. Sen får man väl se, kanske blir proceduren lite jobbig?
    Maxie: Hmm, låter nästan som förvärkar!? Har fått för mig att dessa är mer som mensvärk. Jag har ju det ibland på kvällarna och det har min BM sagt är helt normalt. Men skönt att du kan kolla upp det hon BM idag.

Mina sd var mycket mindre igår. Skönt. De verkar komma och gå. Ska till BM imorgon så då får jag se vad hon säger. Nu måste jag producerar fram en artikel Hej så länge.

• Joyce

Hej var är ni idag? Går segt med artikel för mig idag.

Tack förresten för svaret angående spjälsydd! Men först måste vi hitta en spjälsäng Verkar inte det lättaste. Fanns ju några på blocket men alla var redan sålda.

Byrån vi köpte i lördags blev inte bra Så nu har vi lämnat tillbaka den på ikea och är tillbaka på ruta 1 igen. Hittade två fina på blocket som tyvärr var sålda. En återstår, hoppas hoppas. Det blir lite 3 steg fram och 1 steg bak för oss i fixandet. Men jag hämtade hem babyskyddet igår iaf

Snart ska jag göra mig i ordning för andra omgången av profylaxkursen. Den som vi missade när M blev sjuk. Den här gången ska jag inte ha jeans på mig. Attans vad oskönt det var sist när de envisades om att man skulle sitta på golvet. Fattar knappt hur man kan tycka att höggravid ska göra det, inte bekvämt alls.

Svar på tråden Visparnas tråd 5