• adrenalin

Ett råd: Skaffa inte katt!

Skaffa inte katt OM du inte tänkt kastrera HENNE!

och om du tänker göra det (vilket jag hoppas ifall du inte använder henne i seriös uppfödning): Gör det helst innan hon hinner löpa en första gång! Eller en andra!

ASJOBBIGT! För oss alla!

• Svar på tråden Ett råd: Skaffa inte katt!
  • adrenalin

Jag blir helt chockad när jag ser att folk inte vill kastrera sin katt pga att det "kostar mycket" Räknar man inte med sånna kostnader när man skaffar katten?

Men p-piller är ju bra som tillfällig lösning. Vi ska absolut kastrera henne.. Vi har till och med skrivit på papper att vi ska göra det. Nån fler som har KKS-katter?

• zelming

Vet att detta kan irritera många men jag tycker att har man ej råd att tex kastrera sin katt så ska man ingen ha. Har själv tre katter och två hundar (Tikar). Och alla är kastrerade. Visst fick vi avstå från mycke och låna pengar av föräldrar ibland men djuren mår iallafall bra.

Vill inte provocera någon men detta är min åsikt.

• JohPet

Håller med... Jätteviktigt att kasterera. Både han- och honkatter.

• nda

Vi har inte kastrerat vår honkatt än för vi känner flera som vill ha ungar ifrån henne. Tyvärr har hon inte lyckats få till det än (undrar om det ligger i familjen ) så hon har MINST en gång i månaden i över ett års tid. Jag håller på att bli tokig, vi får inte en sekunds lugn och ro när det är dags och jag tycker så synd om henne som ålar omkring med rumpan hängande i golvet så jag funderar på att kastrera henne nu ändå. Det finns ju så många kattungar här i världen som behöver ett hem så de får väl ta en från någon annan...

• Tingilya

När vi kastrerade våra kissemjauer , 2 honor gav vi 1500 tror jag för båda.
    Och det e pengar väl investerade !! Inga mer löp, de kissar inte där de inte får å har blivit mycket keligare ! toppen

• adrenalin

nda:
    Ja precis, det finns så många kattungar där ute! Hänvisa dom till ett katthem istället. Där finns det oftast alla katter man kan önska sig. Utom raskatter då (fast även det förekommer)

• Kajsan

Lika viktigt att kastrera sina katter som att betala försäkringen för dem.
    Har man inte råd eller lust med det så kan man skaffa sig en guldfisk!

• DaCiss

Från www.katter.nu (under rubrik "Att få hem en ny kattunge", om kastrering)

"Kastrering
    Kastrera honkatten om du inte tänker låta den gå i avel, katten mår inte bra av att gå på P-piller länge, eller löpa ofta utan att få para sig. Läs vår artikel om P-piller !

Kastrera även din hankatt om ska gå ute fritt, det finns tyvärr för många oönskade katter, en hane som är okastrerad och inte får para sig blir vanligen stressad och urinmarkerar.

När du ska kastrera din katt, kom ihåg att den bör vara över ett år när du kastrerar den, så att urinvägarna har vuxit till sig !"

Om p-piller:

"De sidoeffekter av p-piller som kan ses är:
    Viktökning - en kombinerad effekt av att katten äter mer och rör sig mindre
    Temperamentsförändringar - en del katter blir surare, andra vänligare och mer tillgivna. En del katter kan också bli slöa och hängiga.
    Ökad törst och urinering
    Diabetes - dräktighetshormon motverkar insulin, och p-piller kan därför utlösa diabetes, sockersjuka, hos individer med anlag för sjukdomen.
    Livmoderstörningar - de effekter som dräktighetshormon har på livmoderslemhinnan gör att långvarig p-pillerbehandling orsakar förändringar i densamma. Särskilt i kombination med löpningshormon ökar också risken för livmoderinflammation.
    Juverförändringar - Behandling med dräktighetshormon kan i enstaka fall, både hos han- och hondjur, orsaka en förstoring av hela eller delar av juvret. Detta går oftast över utan behandling, men om det är kraftigt kan man behöva uppsöka veterinär. Om man regelbundet i flera år behandlar katten med p-piller ökar risken för både godartade och elakartade tumörer. Medelåldern då tumörerna uppträder är 9 år. Kastration minskar risken för juvertumörer, ffa om man kastrerar katten före 2 års ålder."

Läs igen, OBS!:

"Om man regelbundet i flera år behandlar katten med p-piller ökar risken för både godartade och elakartade tumörer. Medelåldern då tumörerna uppträder är 9 år. Kastration minskar risken för juvertumörer, ffa om man kastrerar katten före 2 års ålder"

• nda

Vi har ingen försäkring :-O men vi lägger undan pengar varje månad som vi kan använda om/när det är något. Jag vet att folk säger att man ska ha en försäkring men problemet är att den inte gäller efter en viss ålder och du då kan ha betalat en väldans massa tusenlappar som du aldrig kan utnyttja. Min faster råkade ut för att hennes försäkring inte gällde när det väl var dags så att trots att hon betalat så mycket pengar under alla år fick hon bekosta allt själv.

Jag tycker att det är huvudsaken att man alltid har pengar till sina älsklingar när det behövs och inte försummar dem utan ger dem den bästa vården de kan få. Jag skulle aldrig se det som ett alternativ att avliva bara för att det blev för dyrt.

• DaCiss

CB72:

"Kastrera katter kan man göra om dom är utekatter..Eller om dom kissar inne.. Annars så finns det ju ingen mening med det..."

Läs gärna om meningen med det i mitt föregående inlägg här i tråden!

Svar på tråden Ett råd: Skaffa inte katt!