• adrenalin

Ett råd: Skaffa inte katt!

Skaffa inte katt OM du inte tänkt kastrera HENNE!

och om du tänker göra det (vilket jag hoppas ifall du inte använder henne i seriös uppfödning): Gör det helst innan hon hinner löpa en första gång! Eller en andra!

ASJOBBIGT! För oss alla!

• Svar på tråden Ett råd: Skaffa inte katt!
  • DaCiss

Mer om p-piller från katter.nu

"Om katten inte ska gå i avel, bör man överväga att kastrera den. Då minskar man kraftigt risken att den utvecklar juvertumörer."

"Sammanfattning
    P-piller innehåller konstgjort dräktighetshormon. Det finns i Sverige bara en typ på marknaden. P-piller ges för att förhindra löpning och dräktighet. Om katten inte ska gå i avel kan man istället kastrera den. För att minska risken att avelskatter får livmoderstörningar bör man inte avbryta löpningar med p-piller."

• adrenalin

nda:
    man kan ju lägga undan pengar också. men dom pengarna ska man i så fall även använda till kastrering. Man ser ju hur dom plågas. Hankatter blir uppstressade och honkatter.. ja, jag skulle inte bli förvånad om nån kom och sa att löpperioderna kunde orsaka hjärnskador.

• nda

Den andra anledningen till att vi väntat med att kastrera vår hona är även att vi hört av veterinärer och andra att katten kan må väldigt dåligt om man kastrerar dem innan de fött en kull. Jag vet inte om det är sant men vi har hört fler som sagt det än motsatsen så det finns ju i bakhuvudet. Och jag har aldrig påstått att vi inte skulle lägga pengar på en kastrering, det kostar men det är helt klart värt det

• adrenalin

nda:

Va?? Är det gamla skrocket fortfarande ute!? Nej så är det inte !!
    Vad sur jag blir att folk fortfarande tror det Men nu anklagar jag dig inte. Det är ju inte så konstigt om veterinärer säger det. Men det är fel.

• DaCiss

Men ta och läs vad jag kopierat in här. Där står det heller inte något om att det skulle vara sant om at katten ska få gå en kull först för att må bättre!

• DaCiss

Alltså, det lät lite konstigt det sista jag skrev. Men alltså det står inget om att katten bör få en kull innan den kastreras så det ska inte vara någon fara med det. Hellre kastrera än låta den gå på piller hela livet eller löpa varje gång för den mår inte bra utav det. Och hur många tänker låta sin katt få en kull om man bara har henne som sällskap? Kastrera era katter, inne som ute!

• blunda

Jag håller med till hundra procent att man ska kastrera sina katter, utekatter som innekatter. Allt annat är faktist bara egoistiskt, det är inte hälsosamt för en katt att gå och vilja para sej men _inte få_!
    För oss känns det som väl investerade pengar att kastrera dem och det bidrar dessutom till att det föds färre huskatter somingen vill ha. Alltså att det bara blir kattungar som man sen släpper ut för man hittar ingen som vill ta hand om dem. Själv har jag två huskatter.

• Avelyn

Alla som tycker det är konstigt att jag inte har råd att kastrera katten jag bor med... kan jag säga att vi lever snart 5 personer för 6000 kr i månaden. Bara jag av oss två vuxna har jobb och jag är hög gravid och går på havandeskapspenning. Jag har två äldre barn som behöver gymnastikskor till sommaren.. jackor och mat. Sedan en liten en i magen som behöver sitt. Kattens kastering är inte högprioriterad just nu. Och om man räknar med sådana utgifter när man skaffar katt ? Ja det ska man väl göra.. men det är inte jag som skaffat katten. Den kom in i min lilla familj för ett år sedan två år gammal. Sambon hade katt när vi valde att flytta ihop. Han kan inte själv betala en kastrering till henne.. och jag har inte pengar över att lägga ut. Men jag har köpt en ask p piller för 65 kr.. som ska räcka ett halvår. det är hennes första p piller period.. hon mår bra och är precis som vanligt. Kastering är vårt mål ja.. men det lär väl bli när jag återgår till mitt jobb efter ett halvårs föräldraledighet och uppnår normal lön.

Ps. Japp jag skulle gärna haft en guldfisk i stället Men men.. så är ju inte fallet. Man kan inte bestämma i förväg vad som ska ingå när man blir kär i någon..

• QueenLizzie79

Vi kastrerade våran honkatt när hon var 8 månader, hon hade löpt en gång. Veterinären sa att man kan kastrera honkatter från 6 månaders ålder. Vi märkte på våran Tjejen att det var jobbigt för henne med när hon löpte, hon fick ingen ro. Visst det kostade en del men det var en utgift vi hade räknat med från början.

• nda

DaCiss- Vet inte om du menade mig i ditt inlägg ovan. Jag skulle ju alltså inte skaffa en kull för att det var bättre för katten (har hört det och haft det i åtanke men det är inget avgörande) utan för att vi har vänner som vill ha kattungar ifrån våran katt. Det är huvudskälet till att vi valt att vänta.

Svar på tråden Ett råd: Skaffa inte katt!