• adrenalin

Ett råd: Skaffa inte katt!

Skaffa inte katt OM du inte tänkt kastrera HENNE!

och om du tänker göra det (vilket jag hoppas ifall du inte använder henne i seriös uppfödning): Gör det helst innan hon hinner löpa en första gång! Eller en andra!

ASJOBBIGT! För oss alla!

• Svar på tråden Ett råd: Skaffa inte katt!
  • adrenalin

DaCiss:
    Jag tror inte det är farligt att vänta till den är ett år, men jag tror inte det är farligt att kastrera vid ett halvårs ålder heller. Helst inte om den börjat löpa/ränna.

• DaCiss

adrenalin: Nej man får ju se hur det blir. Blir det olidligt innan 1 års ålder så kastrerar vi nog innan men går det att vänta tills dess kommer vi göra det. Men oavsett vad blir det kastrering vilket som!

• adrenalin

daciss:

ja är det en hona så kan jag nästan lova att ni inte kommer stå ut.. :) jag har hållit på att bli tokig på vår lilla. hon har inte låtit oss sova på nätterna! (kanske lite träning till bäbisen kommer:))

• turia

Jag tycker honkatter är lite hispiga o labila så jag föredrar herrarna..betydligt billigare att kastrera oxå

• WinterMoth

Ok, ska kika längre upp i tråden, tack!

• Annie

WinterMoth: Du har kastrerat henne och inte bara steriliserat? Enligt min bror så kan man antingen kastrera (då man tar bort allt, livmoder, äggstockar o dyl) eller sterilisera (skära av äggledarna). Enligt min bror som inte är veterinär men som hade katt själv tidigare, har katthonan kvar driften vid sterilisering. Jag vet inte om detta stämmer men kanske kan kollas upp.

• adrenalin

turia:
    Jag tycker honkatter är mer sociala och pratglada så jag gillar det . Hankatter kan vara så himla slöa och sömniga.

• DaCiss

Haha, vi som vill ha en lugnare, ja slöare katt kanske då ska skaffa hankatt. Fast jag vet inte om jag märkt större skillnad på könen, har haft av de båda tidigare, mest hankatter faktiskt. Vissa av dem var ju jätte pratglada och sociala, honkatten jag hade var faktiskt den mest skygga och tillbakadragna katt jag träffat på.

Men men, vi ska leta efter kullar så småningom och tänkte välja den som verkar slöast faktiskt Vi hoppas få en som inte vill riva i tapeter och gardiner utan hellre sover

• turia

Öhm slöa hankatter? Titta i mitt galleri på kalle klättermus

• WinterMoth

Annie: Det stämmer att det är två olika saker men mina honor är kastrerade, har även dubbelkollat detta med veterinären så de inte gjorde fel.

Man kan nog inte generalisera aktiv/slö på kön när det gäller "bond"katter, alla har sin egen personlighet o det är väl därför vi älskar dem

• WinterMoth

Min Safir är en KKS misse

Svar på tråden Ett råd: Skaffa inte katt!