Inlägg från: Daggdroppen |Visa alla inlägg
  • Daggdroppen

Vita hem del 6

gemelli skrev 2007-12-11 17:28:43 följande:
    Hihihi kan inte ens sy och har nog inte varit i en tygaffär sen jag var liten och följde med mamma.Men fick en symaskin av min man när Vide kom i present. Vet inte om det var en pik från hans sida eller för att han kanske uppfatta att jag ville ha en Men nått i din stil
     Men om du vill ha min stil på den behöver du ju ingen symaskin. Bara en hand med hård hud på fingrarna

(det är mycket tjock filt....)
  • Daggdroppen
    gemelli skrev 2007-12-11 17:34:36 följande:
    Ja du ser ju... Men jag tror inte jag klarar av dom fina stygen runt om som du gjort. Det får nog bli nått enklare
    Det är inte alls svårt. Först ner framifrån och sedan kröka runt bakifrån Och roligt är det!!!
  • Daggdroppen
    lillafruluva skrev 2007-12-11 18:35:02 följande:
    Nästa aftonbladetreportage!gronahuset.bloggspot.se/
     Vad kul! Hihi, hur bär ni er åt att få bli intervjuade och få visa era hem? Är det via bloggarna som folk får veta om er?
    gemelli skrev 2007-12-11 18:46:16 följande:
    Har gjort några tackkort som ska skickas iväg, säg vad ni tycker. Blev inte helnjöjd med dom tyvärr (hatar skrivare, som alltid sviker mig) Ser det löjligt ut när jag klippt i koretet?
    De blev ju fina!
  • Daggdroppen

Vet ni vad? Ikväll fixar maken räcket på verandan!!!! Hittils har vi bara haft stolpar men inget räcke. Nu har han snickrat ihop räcket på kvällarna och målat det och ikväll monterar han det på plats. Hela huset kommer ju att bli annorlunda Sedan ska ju också räcket på verandan under göras någon kväll

• Daggdroppen
    mimmi006 skrev 2007-12-11 19:12:08 följande:
    Spännande! Hur ser räcket ut?
     Vet du, han fick fria händer med det!!!

Det blir inget kryss räcke, utan ett med "vanliga" stolpar. Eller vanliga och vanliga. Kanterna är frästa så hörnen ser lite mer bearbetade ut. Och både upp- och nertill är de lite bredare. Svårt att förklarara! Men det  blir bra och passar huset. Tror inte att ett kryssräcke hade passat.
  • Daggdroppen
    mimmi006 skrev 2007-12-11 19:17:53 följande:
    Det låter jättefint! Tycker om "vanliga" stolpar!
    LinaoMatilda skrev 2007-12-11 19:19:07 följande:
    Ska bli kul att se bilder sen Det är säkert fint.
    Tack till er båda Själv är jag också nyfiken hur det blir. Ser det bara inifrån. kan inte börja gå ut före maken kommer in. Men jag kan fota imorgon kanske. Stannar hemma då också, för sonen har 39.46 än ikväll Gråter.
  • Daggdroppen
    Mufflon skrev 2007-12-11 19:23:54 följande:
    Va roligt!! Väntar ivrigt på kort!! För övrigt är det ingen som har lite roliga bilder o visa så här på tisdagskvällen??
    Hihi, du får vänta i allafall tills imorgon!
    gemelli skrev 2007-12-11 19:30:57 följande:
    Fluffiga moln,Spännande med bilder Men har han målat dom nu?
    Ja, vi har ju byggt ett stort varmgarage som han kan snickra och måla i
    Beatrize74 skrev 2007-12-11 19:41:01 följande:
    Jag är så trött så jag svimmar...och jag är nästan helt allvarlig. Hur du Juliah orkar piffa, puffa och fuffa med dina två så är för mig helt obegripligt. Jag känner att jag knappt hinner med barnen och ändå är hemmet eftersatt. Det syns så tydligt när vi inte varit hemma på en helg...det är liksom då vi städar undan de där som i vardagsflänget kan göra att det ser lite stökigt ut. Nu är vardagsflänget OCH helgstöket OCH vardagsstöket för den här veckan sparat då vi inte haft tid på kvällarna. Och det är så mycket jag skulle behöva göra tills i morgon. Ta ur badkläder.Lägga undan tvätthögar.Plocka ur diskmaskinen.Ställa i ny odiskad disk.Plocka upp smutskläder från badrummet.Röja i ordning lite bland alla saker som står överallt (maken ska bära upp en fåtölj från vardagsrummet och ta ner ett piedestalbord) - och så pynta i ordning - allt står överallt nu. Jag har alltså inte ens nämnt att börja julpynta än, göra lussekatter och baka pepparkakor etc. Jag har så dåligt samvete gentemot barnen. Lovade att bygga lego tillsammans med dem, men vi hann helt enkelt inte med. Och maken med sitt höga blodtryck känner en tryckande smärta mot bröstet. VILA älskling!Och jag är så trött så jag nästan skiter i om badkläderna surnar och om svärmor hittar barnens kläder på badrumsgolvet eller får ta hand om disken i morgonkväll. Näe...jag får verkligen inte tidsekvationen att gå ihop. Det är bara för mig att börja acceptera det. Att jag vill mer än jag hinner med och orkar. Jag som hade velat få det så fint tills i morgon kväll då svämor och svärfar ska vara barnvakter då jag ska på vinprovning och maken på julbord. De vet inte om att vi köpt nya möbler till vardagsrummet och det är ju självklart så att man hade velat att det inte stod möbler och saker överallt när de såg det för första gången. Ska vila på soffan en stund till "Äntligen hemma" eller typ "Äntligen skrämma" då det har varit  så hemska inslag på sistone. Och den underbara tyskan är ju inte heller kvar. "Och da ar de bara ta lite zzzzitchoooonvatten så lüser den smuts opp sig"
     Kram
  • Daggdroppen
     Hej!

Idag ska jag dela med mig av mitt bästa julrecept. Här i Fianland är olika lådor ett måste på julbordet. Och kålrotslåda är en av dem. De köpta smakar hemskt, men jag har ärvt ett recept som är helt ljuvligt gott. Lådan smälter i munnen på en och är godare än den finaste chokladen. Underbart god!!!

Mormors kålrotslåda:

2/3 delar kålrötter (ca 1 kg)
    1/3 del potatis (ca 333 g)
    2 msk smör
    1 msk vetemjöl
    1 glas mjölk
    2 ägg
    salt, vitpeppar
    skorpsmulor

Skär kålrötterna i bitar och koka en liten stund i saltat vatten. Lägg till potatisen och koka tills allt blir mjukt. Pressa/passera kålrötter och potatis och blanda mjölk och mjöl. Häll i tillsammans med ägg, smör, salt och peppar. Rör/vispa till en jämn smet (som då du gör potatismos) och häll i smörda formar. Strö skorpsmulor ovanpå. Grädda i 200 grader ca 30 minuter eller tills de blivit gyllenbruna.

NJUT!
    Hemlagad kålrotslåda. Underbart gott!
  • Daggdroppen

Men hörni, om ni gillar den så GÖR detta recept! jag lovar, ni blir inte besvikna. För gillar ni den köpta somär utan potatis så kommer ni att ÄLSKA denna. Det är just det som är skillnaden mellan dem. Potatisen ger den där mjuka härliga känslan som gör att det bara smälter i munnen. Och alla som inte gillar de köpta eller enbart med kålrötter gillar denna!!!

Själv så ska jag köpa 4 kg kålrötter till idag och göra en stor sats. Den ena lådan som jag bakade nyss är redan uppäten. Enbart av mig

Svar på tråden Vita hem del 6