Inlägg från: Truffles |Visa alla inlägg
  • Truffles

Vita hem del 6

Pärla1 skrev 2007-12-22 11:39:58 följande:
    Hinner inte hänga med i tråden nu, men jag har lite nytt i bloggen, våran julgran.
    Jättefin gran, men det tyckte jag att föregående årets också var, och den så inte lika "stylad" ut.
  • Truffles
    LCroft skrev 2007-12-22 11:42:37 följande:
    Visar också vår julgran i bloggen
    Jättefin "Madicken"-gran.
  • Truffles
    Beatrize74 skrev 2008-01-11 16:57:27 följande:
    Hjälp mig tjejer...jag har fått en beställning på tre meter vimplar (16 vimplar) av det slag jag har ovanför dotterns säng här. Men... VAD ÄR ETT RIMLIGT PRIS?(Materialkostnaden är ca. 170 kronor kan jag väl nämna)Jag tycker det är jättesvårt att ta betalt för sitt eget hantverk faktiskt.
    Jättefin bild. Väldigt mycket "Lotta på Bråkmakargatan" över den.
  • Truffles
    Camilla R skrev 2008-01-18 11:13:05 följande:
    Klart man får vara lite hemlig.. Annars kanske detta lilla "enkla" hem kunde vara något... www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/13284
    Så fiiiint! Men så ful trappa, varför har de inte målat den?!
  • Truffles

Tack till alla i den här tråden som har öppna gallerier (eller låtit mig kika in) och såååå många fina och inspirerande hemma-hos-bilder att bjuda på.  För mig som snart ska få börja bygga vårt hus är det så himla roligt att få lite verklighetsinspiration och inte bara från reklambilder...

Såg att någon lite tidigare ojade sig över att saker försvinner så fort från blocket och jag instämmer, hittar man sedan något så finns det i andra änden av landet eller så passar det inte ens budget.

Här är iallafall ett tips på något som jag tror passar de flestas budget ; http://www.blocket.se/vi/14891243.htm?ca=9_s

• Truffles
    juliah skrev 2008-01-22 11:18:04 följande:
    Alla välkomna, jag ska baka maränger alá Leila till er, Lynn du kan få polera granitskivan Jag är lite fundersam, mitt hjärta säger faktiskt vitmålat plankgolv. Jag tror inte att makens hjärta säger detsamma. Han vill nog ha såpat, lutat typ. men det är verkligen rackarns opraktiskt. Det är vitt också visserligen men man slipper iallafall fettfläckar osv.
    Juliah, du får vara glad för det "lilla". Jag har försökt inspirera maken (som för övrigt är totalt ointresserad av inredning) för ett vitmålat plankgolv i hela det nya huset. Han tittar på mig som om jag verkligen kommer från Venus (eller var det Mars kanske) och säger att han möjligtvis kan tänka sig ett "plankgolv" men i form av enstavig borstad ek-"parkett/laminat"... Inget vitt golv här i sikte alls heller, kanske skulle kunna gått och övertygat honom om det varit mycket billigare (för lite ekonomisk är han) men priset har jag inte ens tagit reda på. Dumt av mig!

Vad kostar det att lägga in vanligt plankgolv som sedan vitmålas?
  • Truffles
    juliah skrev 2008-01-22 12:06:38 följande:
    Truffler, *asg* det där kommer att vara mitt argument, att det blir mkt billigare att lägga in ett obehandlat plankgolv. Har inte tagit reda på fakta men det är vad jag tänker påstå iallafall  och hoppas på att han nappar. Han är i och för sig inte emot vitmålade golv men jag har hört mummel om att det inte ska vara det i köket.Tack snälla lilalfruluva! Vet du var de lämnat in luckorna?
    Jo, maken min ser det opraktiska i att det blir glipor "överallt". "Allt kommer att samlas i de där springorna". Han låter ju nästan lite pedant.
  • Truffles
    juliah skrev 2008-01-22 12:09:40 följande:
    Jippiii, ringde maken och berättade om min plan och det gick igenom utan problem. behövde inte hala fram ett endaste argument *NÖJD*
    Om de vita golven? Gick det så enkelt? Kanske skulle byta ut maken till en modell som tycker som jag lite oftare...
  • Truffles

Svarade just på ett inlägg i Enjis GB och kom fram till att det måste vara en jättekomplimang till alla er aktiva i tråden!

Ni, med era otroligt vackra hem, är sådan bra inspiratörer så att jag som trodde att jag visste hur jag ville ha det i huset vi är till att bygga i nuläget är rejält vilsen.

Från början hade jag alltså en ganska klar och bestämd uppfattning om vilket kök/stil vi skulle ha i huset som vi ska börja bygga i vår/sommar. Den var visserligen tänkt som ljus men liiite mer stram, (tänkt Studio vit som skåplucka hela tiden, med köpmanhandtag på lådorna och knoppar på skåpen visserligen), så inte alls ultamodernt på något vis.
    (Lidhults kök i mitt galleri är storfavoriten).

MEN ju mer jag läser i den här tråden så blir jag mer och mer "lantlig" (dock inte så vit och shabby chic) vilket absolut inte är fel då det ju är mitt ute på landet huset ska byggas.

Måste alltså landa i hur jag ska tänka om inrednignsmässigt... På vilka väggar som pärlsponten ska upp och hur jag ska få maken till vitmålade golvtiljor m m.

Som tur är är det ju inte mycket möbler från lägenheten vi tänkt ta med oss så det blir ju en del nyinköp att se fram emot, måste bara stångas med mannen om vissa val först - det kommer att bli oundvikligt.

Dottern har dock igår uttalat att hon tycker att jag inte är nå schysst som inte visar något "privat" i mitt galleri när jag får titta på så många andras fina saker. Hon har nog rätt, men jag har ju inget att visa upp vid jämförelse, herregud det är år sedan jag tyckte att det var kul att göra någonting hemma eftersom vi väntat på alla dessa beslut i 1½ år nu och även innan det var "trötta" på hyresrätten.
    Hur som, dottern övertygade mig om att jag nog borde visa lite själv så jag la in hennes kort som hon gick omkring hemma och tog här på jullovet strax efter årsskiftet i en egen mapp i galleriet; "Vårt färgade hem" 

Svar på tråden Vita hem del 6