Inlägg från: Truffles |Visa alla inlägg
  • Truffles

Vita hem del 6

Lynn84 skrev 2008-01-22 13:03:13 följande:
    OKEJ TJEJER!NU MÅSTE NI HJÄLPA MIG PÅ TRAVEN!Ge mig era tips på bästa och finaste vita färgen, märke, nr etc.Känner mig lite kluven. Möblerna vi köpte på Mio förra året är brutna åt det gula hållet. Inte så det stör, men det är ju inte vit-vit. Nu när vi ska måla paneler, möbler etc till matsalen och vardagsrummet bör vi då tänka på att ha liknande färg eller kan man bryta. Typ ha råvitt till den vita som är på resten av möblerna. På Mio rekommenderade dem oss att måla i Mio Mandel - det skulle tydligen passa bäst till Emma och Cottage som vi har. Åminne t ex passar bättre till sthlm vit.Hänger ni med?Hur mkt bryter ni på färgerna? kör ni genomgående med samma nyans i hela huset?Tycker mkt om när det är matt och VITT, mandeln var super fin innan men den har ju ändrats lite sen Mio bytte levernatör. Iaf blev det så när en Nordsjö återförsäljare skulle blanda till oss.
    Nu har ju inte jag målat så mycket, men jag fick rådet tidigare i tråden, myyyycket tidigare om en färg som väl hette "Lady" och som var vit. Nu fanns inte den glansgraden som rekommenderats men då det bl a var ett bord som skulle målas tyckte killen på affären att jag skulle prova med en lite blankare färg istället för mattare. Bra eller dåligt vet jag inte än, har inget att jämföra med. :-/

Jag är själv lite "rädd" för att det ska se lite "smutsigt" ut om det är för mycket gult i, men det kanske det inte gör när det blir klart. Vittvitt kanske istället ser lite för "metalliskt" ut?
  • Truffles
    Peak skrev 2008-01-22 13:45:57 följande:
    Nu har jag reserverat en matgruppwww.blocket.se/vi/13547128.htm skulle återkomma med vad frakten skulle kosta, men det kan ju inte bli flera tusen så hur som helst blir det ju ett kap! De kostar ju bara 3000:-
    Båda ser jättefina ut. Var det den med krysset du beställde?
  • Truffles

En helt OT fråga kanske, men, flera av er har ju så vackra kökssoffor/träsoffor/pinnsoffor och jag tänkte chansa på att någon kanske köpt sin och använt något fraktföretag för att få hem den...
    Undrar nämligen vad det skulle kunna kosta att få den hemfraktad? Någon som vet något bolag som kan ordna sånt? I ett sådant här läge skulle jag vilja ha en långtradarchaffis som far land och rike runt i min närhet. Den blir ju lite för stor för "bussgods".

• Truffles
    Vicka81 skrev 2008-01-23 18:41:53 följande:
    Det här har jag pysslat med idag... när min öroninflammerade prinsessa äntligen somnade...  Blev nöjd!
    Jättefint!
  • Truffles

Ledsen om jag tjatar...

Apropå det här med vitmålade golvtiljor. Är de lätta att underhålla och hur håller de sig mot t ex ett parkett eller laminatgolv? Blir det lätt repigt och fult är det jag undrar över alltså. Målar man bara eller lackar man också?

Den som frågar får inget veta.

• Truffles
    mimmi006 skrev 2008-01-23 19:21:52 följande:
    Jag vet faktsikt inte, men ju glansigare desto tåligare! Du kan säkert lacka en extra gång och få det tåligare...
    Tack för svaret. Undrar om jag ska ägna en stund åt att läsa ikapp eller om jag ska gå direkt på dagens inlägg...
  • Truffles
    Sylt skrev 2008-01-23 19:56:17 följande:
    Nu har jag nattat två barn, fast ett är vaket igen... , sen är fl så segt att jag nästan Menar du vitmålade plankgolv *trög*? Det har vi i ett par rum, bla hallen. Det har hållt sig jättefint, smuts syns ganska tydligt, men det är lätt att rengöra. Tycker inte det blir slitet, men sen har vi ju lite shabby också Vi har bara målat, vattenbaserad golvfärg. Tre lager i hallen o två i resten av rummen. Undrar du ngt annat? *svammlar*
    Det låter ju bra ju. Blir bara mer och mer säker på att jag måste visa maken ett golv live innan jag avfärdar de här vita golven helt.
  • Truffles

Vad är det för "Ektorp-tråd"?

Säg inte att det är dåliga soffor för jag har nu väntat flera år på att få köpa sådana, alla papper och huset ska bara bli klart först har jag tänkt...

God morgon förresten!

• Truffles
    Himmelbit skrev 2008-01-28 09:30:30 följande:
    IKEA har ju gjort om Ektorpsoffan (tror att det är ny tillverkare). De första Ektorp var lite sämre i kvaliteten och blev fort "nedsuttna". Men de som säljs nu är jättebra soffor!
    Kajsa M skrev 2008-01-28 09:26:59 följande:
    TrufflesNej det är INGA fel på EKtorp! Vi är massor här i tråden som har dom och är jättenöjda! Det var bara en med dålig smak som tyckte att de ser trista ut. Men henne nonchar vi!
    Tur det!

Vet inte om det var för att jag var sen in i den andra tråden men när jag kollade TS galleri tyckte jag inte att hon hade så många bilder från sitt hem som man såg något på. Däremot en "schabraksoffa". Skinn är kallt alternativt klibbar... Tur att jag iallafall bestämt mig för någonting till huset - sofforna.
Svar på tråden Vita hem del 6