• MildaMaränger

Vita hem del 6

Välkommen till tråd nummer 6 , gamla som nya medlemmar!
    Vi fortsätter här att diskutera vitt, romantiskt, klassiskt, skärgårdstil, manhattan/upper east och så vidare.. Alla stilar är välkomna!

♥Vi älskar saker som ♥
    Linne, hjärtan, vitt, naturligt, betonghjärtan, hissgardiner, Lexington, Gantkuddar, loppisfynd, klassiska gummistövlar, att pyssla, Yankee candles "clean cotton", trämöbler, lapptäcken, äppelkaka, porslin, fågelkvitter, öppna spisar, olika vita nyanser, att måla om möbler, förvaring, att behålla bara det viktiga framme, tidningen Lantliv, att julpyssla, att påta i trädgården, Ralph Lauren-tapeter mm.
    ♥ ♥ ♥
    Tråden "vita hem" är skapad för att vi som älskar vitt, vitt och vitt ska ha ett ställe att prata om allt det vita. Självklart gillar vi också att ha detaljer i naturliga färger som beige, brunt och olika nyanser av dessa. Men basen är alltid vit och vi älskar att inreda med linne, ull, trä och bli blandar gärna nytt och gammalt för en personlig look. Vi fegar lite med färgerna men kan någon gång vara modiga att slänga i en ljusblå kudde hihi... Du är kanske är mindre förtjust i skrikiga färger och vill ha ett rogivande hem!
    I denna tråd ska inga måsten finnas. Du är välkommen in när du vill, du ska kunna missa 20 sidor och ändå vara en i gänget, kunna slänga in en kommentar när du känner för det (och inte för att du måste) och själv göra ett inlägg när du så önskar. I tråden finns har vi alla ett gott hjärta, vill varandra väl, ingen är utstött. Får du inget/få inlägg så beror det inte på att du inte är omtyckt, helt enkel så hinns alla inlägg inte att svaras på.
    VÄLKOMMEN!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-01 16:48
    Vita hem träffen

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m29288704.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-01 16:48
    Vita hem träffen

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m29288704.html
  • Svar på tråden Vita hem del 6
  • versan
    Smultron och glass skrev 2008-02-05 10:31:24 följande:
    Versan: Haha, vad smart gjort med durkslaget!
    Japp. Cool 
    Ja fyyy! Jag provade på det med att plocka från golvet och det gör jag aldrig mera om.
    Jag sa ajajajajaja... i flera dagar efteråt ju.
    Så det gör jag INTE om.
  • versan
    Juleja skrev 2008-02-05 10:36:35 följande:
    Tack för tipset! Det får nog bli golvfärg då! Framförallt när jag ska ge mig på matbordet så småningom. Och så ett par varv med klarlack ovanpå tror jag, så håller det för bankande med bestick i framtiden...
    Köp panel lack för golv det är superhårt.
    Jag har målat dotterns plastgolv vitt och på det rollat panellack 2ggr och det funkade superbra golvet är stenhårt.
    Så det borde funka på möbler också.
  • Ninizen

Mimma: Nä fy vad tråkiga nyheter. *kramar om* Jag lan trösta dig med att jag sitter i samma sits. Vi hade bestämt oss för att flytta till Karlskrona. Tomt var bokad och huset vi skulle bygga var bestämt. Men i sista stund får sambon jobb här nere istället och vi drar oss ur. Därmed försvann våra husplaner. Jag är jätteledsen. Här kommer vi aldrig få tomt och ännu mindre hitta ett hus till rimligt pris. Så jag vet precis hur du känner. Gråter

Nu ska jag läsa ikapp vad som skrivits under morgonen....

♥ (¯`°?.¸ ♥ Theo ♥¸.?°´¯) ♥
  • Ninizen

God förmiddag tjejer!

Har jag missat att Mia ska lämna tråden?? Varför? Ledsen

♥ (¯`°?.¸ ♥ Theo ♥¸.?°´¯) ♥
  • juliah

lillafruluva, det kan inte vara särskilt dyrt tror jag, ett par hundralappar?
    Jag ska anmäla mig idag.Glad

ninizen,fy så ledsamtLedsen

• Lynn84
    MILJONER VIKTIGA FRÅGOR!

Jag minns inte om jag skrev om mina frågor i helgen. Har försökt läsa bakåt men hittar inte.

Vi håller ju på att måla hallen som är helt klädd med v-spont. Den var tidigare grön i en ganska blank färg. Dem har garanterat inte målat med vattenbaserad utan med en lackfärg.

Köpte färg från ett märke som heter Yunik. Vit så klart - sidenmatt.
    Resultatet blir INTE fint!
    Funderade först på om vi behövde köra med målartvätt på väggarna men gjorde aldrig det. Målade ett lager med häftgrund och sen har vi använt väggfärgen. 
    Den är verkligen matt - vilket jag ville ha, men man ser vart enda penseldrag. Den "smälter" liksom inte samman alls. I början av målningen var jag nog rätt snål med färg på penseln för jag ville vara noggran och få ett bra resultat, sen insåg jag att det nog var bättre med mer färg...tyvärr är resultatet likadant. Inte så särskillt fint.

Hur gör ni andra? Penslar? Rollar? Fick tips om att använda skumgummi roller för det skulle ge ett finare resultat än vanliga rollers. Kör ni hel matt färg när ni målar?
    Tror jag ska byta märke helt enkelt. Kan säkert bli bättre då. Det stod på burken att färgen blev "kritig" i resultatet. Förstår ni hur jag menar då?

Brukar ni köra samma vita på lister som på väggarn?

Har börjat måla om ett köksbord. Ska slipa lite på det nu för att få en finare grund i målningen jag redan gjort. + att en del dammkorn lagt sig i färgen Skrikandes
    Målar med Nordsjö - filmjölk. Inte helt matt för det fanns inte men resultatet blir bra mkt bättre än på väggarna i hallen.
    Ni som målat matbord, har ni lagt någon lack överst för att få ett bra skydd? Vill ju inte ha jätte glansigt bord, finns det andra alternativ???

Jag vet att det är många frågor men jag skulle bli evigt tacksam för svar.
    Känner mig helt förvirrad - jag borde kunna detta. Vill ju ha perfekt resultat.....

Fundersam
  • juliah

lillafruluva, åå nu blir jag jätteglad! Jag står för skjuts! Om jag uppfattade rätt, att du ska gå tovning alltså *förvirrad*

• Lynn84
    Ninizen skrev 2008-02-05 11:13:45 följande:
    God förmiddag tjejer!Har jag missat att Mia ska lämna tråden?? Varför?
    Om du går in och läser i chabby chic tråden från i går eftermiddag får du svar på din fråga.

Delade meningar......
    Bestämmer mig för att vara tyst.