• MildaMaränger

Vita hem del 6

Välkommen till tråd nummer 6 , gamla som nya medlemmar!
    Vi fortsätter här att diskutera vitt, romantiskt, klassiskt, skärgårdstil, manhattan/upper east och så vidare.. Alla stilar är välkomna!

♥Vi älskar saker som ♥
    Linne, hjärtan, vitt, naturligt, betonghjärtan, hissgardiner, Lexington, Gantkuddar, loppisfynd, klassiska gummistövlar, att pyssla, Yankee candles "clean cotton", trämöbler, lapptäcken, äppelkaka, porslin, fågelkvitter, öppna spisar, olika vita nyanser, att måla om möbler, förvaring, att behålla bara det viktiga framme, tidningen Lantliv, att julpyssla, att påta i trädgården, Ralph Lauren-tapeter mm.
    ♥ ♥ ♥
    Tråden "vita hem" är skapad för att vi som älskar vitt, vitt och vitt ska ha ett ställe att prata om allt det vita. Självklart gillar vi också att ha detaljer i naturliga färger som beige, brunt och olika nyanser av dessa. Men basen är alltid vit och vi älskar att inreda med linne, ull, trä och bli blandar gärna nytt och gammalt för en personlig look. Vi fegar lite med färgerna men kan någon gång vara modiga att slänga i en ljusblå kudde hihi... Du är kanske är mindre förtjust i skrikiga färger och vill ha ett rogivande hem!
    I denna tråd ska inga måsten finnas. Du är välkommen in när du vill, du ska kunna missa 20 sidor och ändå vara en i gänget, kunna slänga in en kommentar när du känner för det (och inte för att du måste) och själv göra ett inlägg när du så önskar. I tråden finns har vi alla ett gott hjärta, vill varandra väl, ingen är utstött. Får du inget/få inlägg så beror det inte på att du inte är omtyckt, helt enkel så hinns alla inlägg inte att svaras på.
    VÄLKOMMEN!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-01 16:48
    Vita hem träffen

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m29288704.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-01 16:48
    Vita hem träffen

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m29288704.html
  • Svar på tråden Vita hem del 6
  • LinaoMatilda
    Lynn84 skrev 2008-02-05 12:16:50 följande:
    Ja jag får se hur det blir. Ska måla ett till bord som ska vara till matsalen. Kanske skulle ta oljefärg till det och så kan vi sitta där sen under tiden som jag tar ut köksbordet i säsongsrummet och målar det där. *för luktens skull*Har tusen projekt på gång. Jobbigt bara när man har mkt att måla och man köper dyrare färg. Mina pengar växer tyvärr inte på träd. Särskillt inte nu när man är sjukskriven titt som tätt och snart går på HP förhoppningsvis.
    Jo det luktar riktigt illa, och kräver eget utrymme. Jag har faktiskt gjort så att jag har grundat med vattenbaserad färg och sen målat med oljebaserad utanpå. Vet att man inte får göra så, men det blev hur bra som helst
  • Lynn84
    LinaoMatilda skrev 2008-02-05 12:17:07 följande:
    I hallen har vi halvmatt, så vi ska kunna torka av om det kommer smuts på väggarna eftersom de är vita. Vi har bara en ingång så den blir ordentligt använd.
    Då kanske det är bättre att vi köper en annan färg och går upp i glanstal *eller vad det heter* Nu är det så matt det bara kan bli. Och smuts är inte så kul, om man inte får bort det vill säga.

vad har du använt för färg? Är det du som målat med Lady?
  • Lynn84
    LinaoMatilda skrev 2008-02-05 12:20:04 följande:
    Jo det luktar riktigt illa, och kräver eget utrymme. Jag har faktiskt gjort så att jag har grundat med vattenbaserad färg och sen målat med oljebaserad utanpå. Vet att man inte får göra så, men det blev hur bra som helst
    Jag igen! Generad 

Varför får man inte ha vattenbaserad som grund under oljebaserad?
  • LinaoMatilda
    Lynn84 skrev 2008-02-05 12:20:38 följande:
    Då kanske det är bättre att vi köper en annan färg och går upp i glanstal *eller vad det heter* Nu är det så matt det bara kan bli. Och smuts är inte så kul, om man inte får bort det vill säga. vad har du använt för färg? Är det du som målat med Lady?
    Nej, jag bor i Finland och använt en finsk fär som heter Tikkurila, undrar om den heter Dickursby i sverige? Jag kan kolla vad det är för glanstal på färgen vi har i hallen på väggen.
  • LinaoMatilda

Lynn: Den är halvmatt 4/RT, så står det på burken vet inte vad det där står för. Och den är alltså vattenbaserad. Det är bara till möbler och golv jag använder oljefärg.

• lillafruluva
    juliah skrev 2008-02-05 12:13:27 följande:
    lillafruluva, jaaa så fint med grått. Nu är jag verkligen så glad! Jag kommer aldrig iväg på något. Elle borde klara sig utan amning vid det laget också.
    Ja jag med, gör aldrig något för mig själv!!
    *kollar runt på tovade saker på nätet*
  • numberone
    Lynn84 skrev 2008-02-05 12:20:38 följande:
    Då kanske det är bättre att vi köper en annan färg och går upp i glanstal *eller vad det heter* Nu är det så matt det bara kan bli. Och smuts är inte så kul, om man inte får bort det vill säga. vad har du använt för färg? Är det du som målat med Lady?
    Jag använder bara Lady..... I LOVE!! är helt såld....
  • LinaoMatilda
    Lynn84 skrev 2008-02-05 12:21:33 följande:
    Jag igen!  Varför får man inte ha vattenbaserad som grund under oljebaserad?
    Tror att det har att göra med att oljebaserad färg är hårdare och "starkare" inte vet jag om det mjukar upp den vattebaserade kanske? Men jag var lite farlig och prövade och det fungerade bra
  • Lynn84
    numberone skrev 2008-02-05 12:29:47 följande:
    Jag använder bara Lady..... I LOVE!! är helt såld....
    Vet du vad det är för liter-pris?
    Det går ju åt en hel del färg till hallen....det är hööögt i tak.
    Vill inte lämna ett allt för stort hål i plånckan....! ;0)
  • juliah

lillafruluva, förra året fanns de mest underbara tovade hinkar och baljor i ljusgrått, skulle se ut som gammeldagsa zinkbaljor. Tar med den tidningen.