• Mrs Edwards

Har du något recept på en riktigt god sås?

Jag skulle vilja ha recept (gärna flera!) på riktigt goda såser! Det spelar ingen roll om det är till kött, fisk eller kyckling, bara det är GOTT. Jag tycker att det är jätteroligt att laga mat, men tycker att själva såserna är min "svaghet", så dela jättegärna med er av era tips och recept! Tack på förhand!

• Svar på tråden Har du något recept på en riktigt god sås?
  • Vintervit

Den här såsen är helt fantastisk! Jag kan äta den med sked... Har fått mycket beröm för den Jag brukar ha den till lax.

Sherrysås:
    Hacka lite persilja och en schalottenlök och stek i smör. Det får inte få färg. Smula ner en fiskbuljongtärning och slå på ca 2-3 dl sherry (amontillado brukar jag använda). Låt koka ihop så att ungefär hälften av vätskan återstår.
    Sila och koka upp vätskan igen. Slå på 2-3 dl vispgrädde. Klicka i smör blandat med mjöl och rör tills såsen får önskad konsistens. Häll i en liten burk creme fraiche och smaka av med salt och citronpeppar. Ev en msk sherry till...

Smask!

• isisisis

Om du lär dig att göra en bechamel eller ljus grundsås så kan du göra ett stort antal såser,och dessutom spara vansinnigt mycket pengar på det

Smält smör och lägg i en msk mjöl.
    Häll på lite mjölk och vispa ,sen tar du lite mjölk i taget och vispar ännu mer.
    Sen har du en sås du kan göra ostsås eller dillsås eller skaldjursås eller vad som helst.

Samma grund för stuvning.

• jummie

Åhh jag har oxå idetorka på såsfronten tycker snart att alla såser smakar lika..snor alla tips du får rätt av

• Vintervit

Till kött brukar jag göra svampsås, det är ju så gott!

Koka upp grädde och ev. köttspad tillsammans med någon god fond (kantarell-, ox- m.m.) Spä med redning till önskad konsistens. Slå i kantareller (de på burk är goda tycker jag, annars färska som man stekt)och smaka av med salt och peppar.

• agtiwi

Här kommer en sås som passar till fisk!

Naturell creme fraische
    finhackad röd lök
    söndersmulad fetaost

Ta önskad mängd av allt och blanda ihop i en skål.

Riktigt smarrig!!

• Rosana

Här är mitt bidrag, också det en sås med stark "äta-med-sked-varning"! Passar till såväl rött kött som kyckling;

Örtagårdsås (4 pers)

2 hackade Shalottenlökar
    1 msk Dijonsenap
    2 vitlöksklyftor
    1-2 dl färska blandade örter; basilika, körvel, dragon
    Någon dl torrt vitt vin
    1 dl kalvfond
    3 dl grädde
    salt, peppar, smör eller margarin

Fräs löken mjuk. Tillsätt senap, pressad vitlök och örterna.
    Slå i grädde, vin och kalvfonden. Låt såsen koka ihop till simmig konsitens. Smaka av.

• gagge

Gorgonzola sås. (kall)

Rumsvarm gorgonzola ost som man mosar med gaffel (skär bort hårda kanter om sånna finns) Pressa i en vitlöksklyfta.
    Slå på lättcremefraiche (stor burk), lite salt och svartpeppar, blanda runt och låt stå kallt till servering.

Passar både till kyckling och oxkött!

• Mrs Kaffelatte

Och jag slänger in den där berömda fisksåsen man fick i skolan..

1 burk gräddfil.
    1 lite rödlök hackas fint.
    Bostongruka efter smak (2-3 msk)
    Jonnys senap efter smak.
    Blandas i hop, salta och peppra..

Klart!

• FrippeFripp

Alltså, här kommer godaste såsen ever om man gillar vitlök ;P

Busenkel, ni MÅSTE prova på den.

1 burk creme fraishé
    1 köttbuljongstärning (smula ner)
    2-3 vitlöksklyftor (pressa ner)
    Allt i en kastrull, koka upp tills allt löst sig.
    Jätte god varm till kyckling eller tacos.
    Till allt. Som dipp till grönsaker ;P

• Alina

Sås till kött, vi brukar ha den till fläskfilé, snitzel(panerad) m.m.

Använd stekpannan som du stekt köttet i, det blir god smak.
    Grädde eller Creme Fraiche
    Lite vatten
    Buljong, Knorr flaska "vinsmak"(kommer inte ihåg vad den heter, min flaska är slut )
    Salt
    Peppar
    Lite redning
    Ev. lite soja

Blir jättegott, barnen älskar den såsen.

Svar på tråden Har du något recept på en riktigt god sås?