Sämsta vakthunden?
Vilken eller vilka raser anser ni vara sämst på att vakta och skäller minst rent generellt sett?
Om man vill ha en oskällig och ovaktig hund, vilken ras ska man då välja?
Vilken eller vilka raser anser ni vara sämst på att vakta och skäller minst rent generellt sett?
Om man vill ha en oskällig och ovaktig hund, vilken ras ska man då välja?
Vi har en siberian husky valp det ska inte finnas vakthundsinstinkt i dom vovvarna,,klart det finns väl undantag..Dom skäller inte gärna utan sjunger dvs ylar....
basenji skäller ju inte alls så på skälla lite så blir det ju den.
vaktar lite... hmmm.... kanske någon ras som är gjord för att älska alla, vad tror man om tex bearded collie eller isländsk fårhund?
hmmm svårt, har en belgare själv och han vaktar men släpper in alla =)
Malamuter, eller slädhundar överhuvudtaget är överlag värdelösa som vakthundar. Ja, om du inte tar deras mat alltså
Våra Malamuter skulle nog bara älska om det kom en inbrottstjuv.
Glömde nämna min Belgare, Groenendeal, hon släpper inte in vem som helst inte. Hon morrar som en tok om det kommer nån okänd, men om den visar sig ok, ja, då är det gosdags
ja jag kan ju inte säga att min groendael är så rastypisk för han sitter helst i knäet på alla och han frågar inte om lov först *s*
I princip alla hundraser har vakt i sig. Sen är ju vissa framavlade för att ha mer vaktinstinkt än andra, precis som vissa har mer vall instinkt än andra. Men det är du som ledare som måste träna hunden i att inte skälla och kanske ha kommandoord på när den ska vakta. Det kräver ju dock en hel del jobb. Kanske ska du kolla på hundar som är avlade för att samarbete... Ofta vall hundar och då behöver de också mycket träning.
Röstar också på en Sibirian Husky! De har ingen vakt i sig!
Ska det vara en stor hund?
Annars är Cavalieren något för dig. Min cavalier skäller bara när han leker. har bara hört honom skälla 3 ggr utöver detta (han är 5½ år). Mina 2 gamla cavalierer var likadana.
Någon vakt är det inte i honom heller - om inte tjuven vill ha pussar och en hund i knät vill säga.
Sämst vakthund är den hund med bäst egenskaper... Den mest balanserade hunden alltså... då det många anser som vakt endast är osäkerhet eller rädsla från hundens sida...
Min hund är urkass som vakthund trots att hon har mycket skärpa och försvarslust... men dom bra nerverna gör henne trygg i sig själv därför är det troligt att det krävs ganska mycket för att få henne att agera...
Och min cavalier skäller hela tiden och är väldigt vaktig! HAn släpper inte in folk som inte blivit godkända av oss först.(Utom dem han redan känner för de gosar han omkull istället) Nu är han ju visserligen väldigt liten och skrämmer inte många, men högljudd är han!