• Bellabong

Sämsta vakthunden?

Vilken eller vilka raser anser ni vara sämst på att vakta och skäller minst rent generellt sett?

Om man vill ha en oskällig och ovaktig hund, vilken ras ska man då välja?

• Svar på tråden Sämsta vakthunden?
  • Fru Hurtig

Min hund kommer nog bli den bästa vakthunden i världen!
    Han kommer att slicka ihjäl inkräktarna!

• dellelgarin
    dellelgarin skrev 2007-11-21 10:40:17 följande:
    Jag tror att det är olika för de flesta vad man vill att just sin hund skall vakta på.Jag vill gärna ha hundar som markerar när det ringer på dörren eller någon går i grinden.Inte vrålskälla med säga till. och då bli tysta när jag ber dem om det eller de känner igen människan i fråga. Jag vill även att de skall regera på människor som beter sig underligt. Och på plötsliga och annorlunda ljud. Jag har en sådan, men hon kan dock bli lite för vaktig när jag är ensam hemma och gruffar när hon hör dörrar slå och sånt.
    Detta är väl för att jag bott själv och känner det som en trygghet med hundarna.
    Och för att klargöra, hunden som markerar när jag är ensam hemma gör det när vi har varit flera och man blir ensam. Hon är inte överkäsnlig varje dag.
  • Familj Lo

haha vet en schäfer som gömde sig när det kom oinbjudna gäster på nätterna.. typ som katter haha

• Rickeby

Min border collie har de egenskaper jag vill ha av en "vakthund" här där vi bor, ödsligt i skogen

Han är lugn och stabil men talar tydligt om med skall eller "kommer-och-hämtar-manövern" när det kommer en bil på uppfarten, någon går i trappen eller knackar på dörren. När barnen var små och låg ute och sov kom han och hämtade mig när de vaknat.

Alltså, han har koll på omgivningen och meddelar när det kommer "inkräktare" men överlåter till mig att avgöra om det är ngt hot, precis som jag vill att han ska funka.

• Saaaraa

våran chihuahua skrämmer alla om hon står bakom en dörr, man tror att det är en pitbull eller nått som står och skäller. haha! det roliga är att hon tror att hon är stor och läskig!

♥ bebis beräknad 10/12 ♥
  • ixxia

vår schäfer är fruktansvärt dålig på att vakte elr tala om att ngn kommer, han kan ligga ute vid dörren när det en kolsvart kväll kommer intrampandes på vår gård en tavelförsäljare,, och han säger inte ett ljud,, pinsamt eft vi har "varning för hunden" skylt på staketet och dörren, haha, men den skylten gäller vår andra hund, som är mycket mer osäker och skäller som en galning om ngn kliver innanför portarna och vi inte är där..

moraltanterna på fl undanbedes vänligt men bestämt...
  • iii83
    Saaaraa skrev 2007-11-21 10:46:25 följande:
    våran chihuahua skrämmer alla om hon står bakom en dörr, man tror att det är en pitbull eller nått som står och skäller. haha! det roliga är att hon tror att hon är stor och läskig!
    HEHE typisk "vavva" haha!"

Min ena gårdshund gjorde ett MH med bravur, jag bara stod och njöt, hon var underbar! Domaren sa att det var länge sedan hon såg en brukshund göra ett så bra MH!
  • roadrunner

Jag har en Engelsk Stafforshire Bullterrier, också kallad "the nanny dog". Sämre vakt hund får du leta efter, det enda som händer när tjuven lämnar lägenheten är att hunden blir ledsen över att sällskapet gick. På vår dörr hotar vi med mig istället, att jag bits värre! Sicken "mördarhund"!!!

Har arbetat en del med Schäfer och de är underbara hundar, de kräver dock mer fysisk aktivitet för att vara sunda. Inget jag med 3 barn i en lägenhet hade skaffat. Min hund vill inte gå ut i dåligt väder, älskar att slappa i soffan och kela. Älskar människor, kan vara lite skeptisk mot andra hundar. Skyddar barnen men har ett OTROLIGT bra temprament.

Låter barnen leka med honom tills han blir trött och går därifrån. (regeln hemma är att när hunden blir trött och lämnar får barnen inte följa efter och tvinga honm till lek)

Är du intresserad av en hund alla älskar att hata (Misstas för pitbull men är ca 20 cm kortare) som 'är en perfekt familjehund, så får du gärna fråga. Kan en del om hundar, mest om schäfer och olika bull-raser.

• iii83

och jag får väl då "uspa" för dansk/svensk gårdshund

• Joppis

Hemma hos oss vaktar vi...iaf när vi är hemma. Vill man ha en bra "vakhund" skaffar man sig antingen ett larm eller en mentalt kass hund

Svar på tråden Sämsta vakthunden?