Sämsta vakthunden?
Vilken eller vilka raser anser ni vara sämst på att vakta och skäller minst rent generellt sett?
Om man vill ha en oskällig och ovaktig hund, vilken ras ska man då välja?
Vilken eller vilka raser anser ni vara sämst på att vakta och skäller minst rent generellt sett?
Om man vill ha en oskällig och ovaktig hund, vilken ras ska man då välja?
Joppis kommentar är mkt bra... en skällig hund är ingen bra vakthund, snarare osäker "hör vad jag skäller högt, kom inte hit-jag är farlig-hör"
Att vara glad och ta emot människor är ingen dålig "vaktegenskap" utan en balanserad hund, fanns en hotbild mot mig och min familj-nej! Behöver jag vakta-nej...
Visst vill du ha en hund som "skyddar" hemmet i skarpt läge, ex mitt i natten, men övrig tid vill du ha en tyst välkomnande hund...
Kan berätta om min schäfer (som precis gått bort)
Hon var tyst för jämnan, världens goaste-välkomnande hund. Alla älskade henne, superlydig och lättarbetad. Sa inte ett pip om det knackade på dörren.
Sedan en natt, (vi bor på gård) vi sov med olåst dörr, så skulle min pappa lämna ett brev som hamnat fel, lägga det på köksbordet, hon släppte icke in honom! Skarpt lägem han hade inte fått accept av oss att komma in!
Tack snälla ni för alla svar! Många roliga och kloka ord här. Jag hade en blandis innan som endast hade kunnat skrämma iväg nån med sin stora ömhet, så det fick vara pussrädda tjuvar om han skulle ha varit till nån nytta. Han skällde i princip aldrig. Jag vill så gärna ha en sån hund igen.. Just nu är jag utan hund, men saknar och saknar.
samojeder är väldigt sociala och glada i folk.
jag brukar säga att våran samojedhane skulle gärna hjälpt inbrottstjuven ut med sakerna.
Känns som om nästan alla som svarar här missuppfattat fullständigt hur en bra hund fungerar och är....
en hund som springer och gömmer sig när det kommer ngn.... är ingen dåligt vakthund utan en hund med katastrofalt dåliga nerver... den borde man vara "mer rädd för" än en hund som springer fram och skäller...
Joppis hjälp mig att upplysa världen
ii83: *skrattar*... Kan bara säga att jag har en hund som har för bra nerver och därmed urkass som vakthund
Men liksom... vet folk ingenting... eller
förresten... alla i tråden, vad är en bra vakthund?
En dålig vakthund är om jag förstår er rätt, hälsar på folk allt undviker folk?
Frågan är väl ist.... Vill man som privat person ha en "vakhund"?.... Jag vill det inte iaf
Det är ju också en fråga... vad är ju def med vakthunden!
Jag tror jag vill ha en riktigt hangarhund... helst malle hemma!!!