• Bellabong

Sämsta vakthunden?

Vilken eller vilka raser anser ni vara sämst på att vakta och skäller minst rent generellt sett?

Om man vill ha en oskällig och ovaktig hund, vilken ras ska man då välja?

• Svar på tråden Sämsta vakthunden?
  • Rickeby
    roadrunner skrev 2007-11-21 11:56:23 följande:
    Man måste vara medveten om att de ÄLSKAR männniskor, behöver MYCKET närhet, inget man lämnar hemma längre stunder. Fasta rutiner och konsekvent uppfostran ger i gengäld en UNDERBAR hund!
    Ngt som stämmer på de flesta hundraser tror jag.
  • hejhå

min hund är INGEN Vakthund kan jag tala om, han blir glad om det kommer någon.

• roadrunner

Jupp, absolut, vissa klarar dock av att vara ensamma mer, staffarna klarar det inte, undantag finns men generellt är de lite sämre på att vara ensamma.

Rickeby skrev 2007-11-21 12:12:41 följande:
    Ngt som stämmer på de flesta hundraser tror jag.
  • cocoBell

Jag föreslår att kökpa eller låna en rasbok och bladra iden läs lite om rasegenskaperna
    så kommer kanske hitta va du söker i en hund =) .
    Har själv en york dom rekomenderar jag inte =) min kolega har en fransk bulldog väger 10kg  är otroligt trevlig ras läs lite om den så kanske du hittar något. Det finns så många härliga raser. Men sen handlar ju allt om stt du får en stabil hund.

Lycka till.

• ixxia
    roadrunner skrev 2007-11-21 11:56:23 följande:
    Jupp, för rätt ägare och den med tålamod. De har terrierns energi och bullens personligheter. Det är som att ha en treåring, fast tills den antingen blir gammall och trött eller tills den dör. Man måste vara medveten om att de ÄLSKAR männniskor, behöver MYCKET närhet, inget man lämnar hemma längre stunder. Fasta rutiner och konsekvent uppfostran ger i gengäld en UNDERBAR hund!
    har en amstaff tik nu och samma gäller även där tycker jag
    moraltanterna på fl undanbedes vänligt men bestämt...
  • roadrunner

Jo, men sen har de ju mer gemensamnt också, typ allt utom storlek och första delen i namnet!

ixxia skrev 2007-11-21 18:23:36 följande:
    har en amstaff tik nu och samma gäller även där tycker jag
  • no pasaran

Min amstaff Debbie skulle gladeligen släppa in vilken inbrottstjuv som helst, låta denne ta vad den vill, vifta på svansen och därefter även lika gladeligen släppa ut tjuven och eventuellt följa med själv...

• roadrunner

Hahahaha, precis som en staffe!!!

no pasaran skrev 2007-11-22 01:26:07 följande:

Min amstaff Debbie skulle gladeligen släppa in vilken inbrottstjuv som helst, låta denne ta vad den vill, vifta på svansen och därefter även lika gladeligen släppa ut tjuven och eventuellt följa med själv...
  • JennieL

Sämsta vakthunden är nog mina svärföräldrars King charles spaniel... Han märker inte ens när man kliver in förrän man petar på honom. (nä han är inte döv, bara dum)

• maxansmamma

Bordercollie skäller sällan, nu menar jag vallhunden border.
    De vallar ju med ögonen och inte med rösten.
    Men INGEN stadshund såvida ni inte är ute MYCKET.
    Annars tycker jag att småhundar är dåliga vakthundar förrutom parson, jackrussel och gårdshund.
    Schäfer, dobberman, råttis och de andra hundarna som är ämnade för vakt är de bästa.

• Johanna 87

amstaff och staffe enligt mina erfarenheter tycker dom flesta hundar säger till en ggr iaf när man kommer men dom antigen skiter i en eller kommer fram och hälsar fasten dom inte känner en, bara lite spännande med oväntat besök (skulle säkert bli överlyckliga om det kom en inbrottstjuv på natten "åh är du här för att klia mig på magen??" typ)

• Johanna 87

maxansmamma : då skulle du träffa min kusins border (dom bor altså på en stor gård med drygt 60 får så aktiveringen är det inge fel på) och jävlar att man vet att man lever när man går utanför deras hus om hundarna är ute

• Bubi

Saluki! Vi har två saluki och saluki är en ras man inte behöver lära att inte skälla. Det är underbart. Sedan är dem inte särkilt vaktiga. Det är klart att vissa saluki, som vår ena är väldig väldigt reserverad, det är ju lite typiskt den rasen. Så han kan moffa på folks om kliver innanför dörren som han inte känner igen men det går ju över.

Saluki är ävldigt lätt att ha att göra med men dem kräver en enorm massa motion givetvis och att få löpa fritt mycket.

Men det är en helt underbar ras även om man också givetvis får lära sig att det är inte som den klassiska familjehunden som komemr på inkallning. Närå. Salukin ör att dur opar på den men vill den ta ett varv till så gör dend et och sedan komemr på inkallning.

Men det är det som gör dem så underbara *fniss*

• maxansmamma

Johanna 87 skrev 2007-11-22 11:48:17 följande:

maxansmamma : då skulle du träffa min kusins border (dom bor altså på en stor gård med drygt 60 får så aktiveringen är det inge fel på) och jävlar att man vet att man lever när man går utanför deras hus om hundarna är ute
    Jo styvfar har border å hon skäller men de andra har inte gjort det, vissa hundar har inte läse
Svar på tråden Sämsta vakthunden?