• Bellabong

Sämsta vakthunden?

Vilken eller vilka raser anser ni vara sämst på att vakta och skäller minst rent generellt sett?

Om man vill ha en oskällig och ovaktig hund, vilken ras ska man då välja?

• Svar på tråden Sämsta vakthunden?
  • iii83
    iii83 skrev 2007-11-21 10:58:47 följande:
    och jag får väl då "uspa" för dansk/svensk gårdshund
    Bild på min pres
  • dellelgarin
    Joppis skrev 2007-11-21 10:59:28 följande:
    Hemma hos oss vaktar vi...iaf när vi är hemma. Vill man ha en bra "vakhund" skaffar man sig antingen ett larm eller en mentalt kass hund
    kan inte påstå att min hund är kass mentalt.....hon är lugn som en filbunke gillar inte ungar men det är det enda.
  • iii83
    Joppis skrev 2007-11-21 10:59:28 följande:
    Hemma hos oss vaktar vi...iaf när vi är hemma. Vill man ha en bra "vakhund" skaffar man sig antingen ett larm eller en mentalt kass hund
    HAHA bra svar! Mentalt kass hund finns det gott om, blir billigast... överflöd på Blocket!!!!
  • Joppis

dellelgarin: Nej jag har inte heller påstått att just din hund är kasst mentalt...

Allt är ju relativt vad man menar med vakhund oxå... Dom flesta tycker att sina hundar "vaktar"...men dom vet inte varför hunden..."vaktar"

• iii83
    Joppis skrev 2007-11-21 11:04:51 följande:
    dellelgarin: Nej jag har inte heller påstått att just din hund är kasst mentalt... Allt är ju relativt vad man menar med vakhund oxå... Dom flesta tycker att sina hundar "vaktar"...men dom vet inte varför hunden..."vaktar"
    Nä.. de har ingen aning vad hunden egentligen gör i olika situationer utan tänker "människa"

Tragiskt när man läser ex alla Blocket annonser, 15 mån, hane.. kräver fast hand osv
  • dellelgarin

En hund som skäller gör ju det för att varna och skäller den i tid och otid sä är det ju inte sunt, om den ser alla ljud som hot exempelvis.

En sund hund skall ju exempelvis inte varna när den är helt själv hemma, det finns ju då ingen att larma. Dock kan tex en katt ses somen i flocken och behöva varnas Räcka ut tungan

Men att varna mot inkräktare anser inte jag vara ostabilt. Skall. lyssna skall, lyssna-

Hör till saken med mina egna hundar är att när vi bodde i lägenhetshus så skällde de aldrig, inte ens om det ringde på dörren.

• iii83

Men TS tänker ju rätt, en "ovaktig hund"...

för mig kan det vara vilken ras som helst... med bra nerver.
    Det kan vara en liten corgi (ofta bjäbbig) med bra nerver-håller käften
    eller en ja.. vad som

• Rickeby

Jag säger nog inte heller att min hund "vaktar" men han har ett beteende som jag både uppmuntrat och stundvis fått korrigerat och dämpat för att få det där det är nu, det är precis som i all vår övriga träning.
    Hade jag velat att han skulle gapa och skälla som en tok när det kommer folk skulle jag nog kunna få honom att göra det och att få honom helt oberörd samma sak men nu har vi valt en mellanväg som passar oss.

• ixxia
    roadrunner skrev 2007-11-21 10:55:27 följande:
    Jag har en Engelsk Stafforshire Bullterrier, också kallad "the nanny dog". Sämre vakt hund får du leta efter, det enda som händer när tjuven lämnar lägenheten är att hunden blir ledsen över att sällskapet gick. På vår dörr hotar vi med mig istället, att jag bits värre! Sicken "mördarhund"!!!Har arbetat en del med Schäfer och de är underbara hundar, de kräver dock mer fysisk aktivitet för att vara sunda. Inget jag med 3 barn i en lägenhet hade skaffat. Min hund vill inte gå ut i dåligt väder, älskar att slappa i soffan och kela. Älskar människor, kan vara lite skeptisk mot andra hundar. Skyddar barnen men har ett OTROLIGT bra temprament.Låter barnen leka med honom tills han blir trött och går därifrån. (regeln hemma är att när hunden blir trött och lämnar får barnen inte följa efter och tvinga honm till lek)Är du intresserad av en hund alla älskar att hata (Misstas för pitbull men är ca 20 cm kortare) som 'är en perfekt familjehund, så får du gärna fråga. Kan en del om hundar, mest om schäfer och olika bull-raser.
    vår nästa hund ska bli en Staffe! underbara hundar! !
    moraltanterna på fl undanbedes vänligt men bestämt...
  • roadrunner

Jupp, för rätt ägare och den med tålamod. De har terrierns energi och bullens personligheter. Det är som att ha en treåring, fast tills den antingen blir gammall och trött eller tills den dör. Man måste vara medveten om att de ÄLSKAR männniskor, behöver MYCKET närhet, inget man lämnar hemma längre stunder. Fasta rutiner och konsekvent uppfostran ger i gengäld en UNDERBAR hund!

ixxia skrev 2007-11-21 11:43:36 följande:
    vår nästa hund ska bli en Staffe! underbara hundar! !
Svar på tråden Sämsta vakthunden?