• Vinter81

Akvariefiskar del 3

Hej var in idag och upptäckte att den förra tråden var stägnd
    Så då öppnar jag en ny tråd där vi kan prata om våra kar och byta erfarenheter.

• Svar på tråden Akvariefiskar del 3
  • Mammanseko

Jag ska ladda batterierna till kameran så återkommer jag med bilder senare i em!

Har precis gjort ett delvattenbyte i det stora akvariet och fiskarna verkar pigga och glada nu!

• Måne och Sol
    Sadie skrev 2007-11-30 18:33:46 följande:
    Ja alltså grejen är ju att jag inte kan ett skit om fiskar. Jag fick ett akvarium av sambon i födelsedagspresent för några år sedan och på den vägen är det. Hittills har ingen fisk dött (förutom nån vid nåt enstaka tillfälle som jag tolkat dog av naturliga orskar, dvs ålder) så jag har trott att jag skött det bra. Jag fyllde på med vatten i samma temperatur som det var i akvariet redan, dvs runt 20-22 grader skulle jag gissa. Det som händer är att de simmar väldigt nära botten hela tiden, närmare och närmare botten ju längre tiden går. Fenorna blir lite vita i kanterna. Till slut ligger de på botten och kippar efter andan ser det ut som och dagen efter så är de döda.
    Låter jobbigt för dem De kvävs ju förmodligen.
    är inte säker på vilket problemet är, men noterar att du inte skrev något om vattenberedningsmedel i samband med vattenbytena. Tillsätt lite AquaSafe eller liknande i vattnet innan det förs ner i karet. Detta preparat "binder" tungmetaller och liknande i kranvattnet och innehåller även b-vitamin (tror jag det var) som hjälper fisken att stressa av (stress ärju aldrig bra för något levande).

Det KAN bli för mycket växter i ett akvarium... kommer inte ihåg exakt varför men det finns tabeller att följa. beom gratisroschyrer hos er akvariebutik, där kan man hitta massor med information. En annan bra källa till kunskap är www.zoonen.com eller www.zoopet.se (eller .com).

Men om fiskarna kippar efter andan i ena karet så försök få ordning på problemet innan ni koppar in fler där. Låter inte vidare behagligt för dem, och det borde ju vara något med temperatursvängningar eller vattenkvalitet som spökar.
  • Sadie

Måne och Sol skrev 2007-12-03 06:51:26 följande:

Låter jobbigt för dem De kvävs ju förmodligen. är inte säker på vilket problemet är, men noterar att du inte skrev något om vattenberedningsmedel i samband med vattenbytena. Tillsätt lite AquaSafe eller liknande i vattnet innan det förs ner i karet. Detta preparat "binder" tungmetaller och liknande i kranvattnet och innehåller även b-vitamin (tror jag det var) som hjälper fisken att stressa av (stress ärju aldrig bra för något levande).Det KAN bli för mycket växter i ett akvarium... kommer inte ihåg exakt varför men det finns tabeller att följa. beom gratisroschyrer hos er akvariebutik, där kan man hitta massor med information. En annan bra källa till kunskap är www.zoonen.com eller www.zoopet.se (eller .com).Men om fiskarna kippar efter andan i ena karet så försök få ordning på problemet innan ni koppar in fler där. Låter inte vidare behagligt för dem, och det borde ju vara något med temperatursvängningar eller vattenkvalitet som spökar.
    Temperaturen är densamma som alltid och det är "samma" (sorts) vatten som alltid. De fiskar som är kvar nu verkar må bra, äter bra och är pigga och simmar i mittendelen. Men när jag tog i några platys och malar från det andra akvariet, var de döda dagen efter. Min mamma sa igår när jag träffade henne att det vita på fenorna kunde vara en svampinfektion och att jag skulle stoppa i något medel mot det. Problemet är att jag har flera mil till akvariebutiken och inte haft tillgång till bil när de har öppet.
    Det jag tycker är konstigt är att vissa fiskar fortfarande lever när över hälften har dött. Visst, en gurami (vet fortfarande inte om de heter så) är ju större än en platy men ändå.
  • Mammanseko

I mitt fall och med växtproblemen tror jag iaf inte att de är för många för det är kanske tiotalet och 2 av dom stora, resten små och jag har haft betydligt mer än så och då var grönt och frodigt!
    I det stora akvariet ska jag kunna upp till 80 växter enligt Sera:s tabell så då tror jag knappast att 10 är för många på 54 liter.

Ska ta kort och lägga upp så fort dottern bestämt sig för att sova middag!

• Måne och Sol

Sadie

Men vad skumt! Jo, din mamma kan ha rätt. Det kanmycket väl röra sig om svamp. Om du har långt till butiken så kanske de kan skicka grejerna du behöver till er? Jag skulle ha testat att ringa och fråga i alla fall. Friskt vågat...

• ACK
    Vinter81 skrev 2007-12-02 10:35:11 följande:
    ACKVilken typ av fisk har ni i det?
    Olika sorters tetror, svärdbärare, bothia, malar, plus någon mer städfisk som jag inte vet namnet på
  • Mammanseko

Fick hem mitt PMDD idag och posten hade öppnat paketet för att kolla så att det inte var narkotika!!! Förvånad

Mamma till Albin och Alva
  • qenzo

Eh va?
    Prata med Haak om det går att använda ändå. Annars lämna reklemetion till posten!

Jag har beställt PMDD i flera år och detta har aldrig hänt mig :S

IssaPissa skrev 2007-12-04 15:49:37 följande:
    Fick hem mitt PMDD idag och posten hade öppnat paketet för att kolla så att det inte var narkotika!!!
  • Mammanseko
    qenzo skrev 2007-12-05 09:43:19 följande:
    Eh va?Prata med Haak om det går att använda ändå. Annars lämna reklemetion till posten!Jag har beställt PMDD i flera år och detta har aldrig hänt mig :S
    Det var bara kuvertet. På det andra märktes inget att de hade varit där och petat så jag har blandat ut det och använt det redan

Men borde kanske maila honom om det för att göra honom uppmärksam på hur posten beter sig!
    Mamma till Albin och Alva
  • maxansmamma

Äntligen ett forum med fisk, letat som en galning.
    Sj har jag ännu bara 2 akvarium, ett i vardagsrummet ett 8-kantigt på 80L och ett på pågens rum på 150L ett standard.
    Men det är sjukt vad fisken är dyr idag.
    Var bara några tetror, platy, guldfiskar i olika varianter och sen ett par jävla dalmatiner molly som är elaka mot de andra fastän de skulle vara "fredliga" käkade fan upp min dammsugare i akvariet.
    Min sån som sitter på glaset, kommer inte ihåg nu vad de heter så klart.
    Just det, en chuli ål men den ser man ju aldrig.

Svar på tråden Akvariefiskar del 3