• Vinter81

Akvariefiskar del 3

Hej var in idag och upptäckte att den förra tråden var stägnd
    Så då öppnar jag en ny tråd där vi kan prata om våra kar och byta erfarenheter.

• Svar på tråden Akvariefiskar del 3
  • Sadie
    qenzo skrev 2007-11-30 19:04:51 följande:
    Det jag menar med att de blir mindre, är alltså om de försvinner, Äter det "vita" på fenorna upp hela fenan eller dör fiskarna bara en kort stund efter att det vinta framträtt?Har du tillgång till en platy från ett annat akvarium i ditt hem, så visst kan du prova vad som händer när du koppar in den till det "drabbade".Släpp inte bara ner den dock, eftersom bara det i sig är en chock för fisken.
    Nej, det vita sitter på fenornas kant, dock syns inget på stjärtfenan. På malarna syntes ingenting. Jag har flyttat över två malar nu och de verkar pigga än så länge så jag antar att man får vänta och se. Annars får jag hitta på något annat... Byta ut allt vatten och växterna kanske. Tack för dina svar!
  • Idris
    Sadie skrev 2007-11-30 20:10:52 följande:
    Nej, det vita sitter på fenornas kant, dock syns inget på stjärtfenan. På malarna syntes ingenting. Jag har flyttat över två malar nu och de verkar pigga än så länge så jag antar att man får vänta och se. Annars får jag hitta på något annat... Byta ut allt vatten och växterna kanske. Tack för dina svar!
    finns medel att köpa i djuraffären. de tar bort de flesta sjukdomar. ta dock bort sniglarna om du har några såns. de dör av medlet
  • qenzo

det ska mkt till innan man vinner ngt på att byta alls vatten. Fortsätt snarare med tätare vattenbyten, men först och främst rek jag åter igen att kolla ditt vatten.

Sadie skrev 2007-11-30 20:10:52 följande:
  • Mammanseko

Upprepar min fråga jag ställde tidigare om borttynande växter:

Kan vara så att det behövs växtnäring i det lilla akvariet?
    Växterna som var fina och frodiga och växte på bra har helt plötsligt börjat tyna bort!
    Har en bunt med hygrophila polyspherma (vet ej det riktiga namnet) och de växte snabbt i början men står nu helt stilla!

• Mammanseko

Nej jag har ju inte gjort det men kanske ska fråga nästa gång jag är där.

qenzo skrev 2007-11-30 17:41:48 följande:
    Du har inte hört med din butik, om de är intresserade av privatodlade fiskar? De flesta köper isf inte, utan byter mot ex annan fisk eller material.
  • Idris

kan vara näringen, ljuset... eller så är det bara en växt som är jävligt knepig. försökte googla men hittade inget om den. är du säker på att den heter så?

• Sadie
    IssaPissa skrev 2007-11-30 20:33:55 följande:
    Upprepar min fråga jag ställde tidigare om borttynande växter:Kan vara så att det behövs växtnäring i det lilla akvariet?Växterna som var fina och frodiga och växte på bra har helt plötsligt börjat tyna bort! Har en bunt med hygrophila polyspherma (vet ej det riktiga namnet) och de växte snabbt i början men står nu helt stilla!
    Har precis motsatt problem, mina växter tar över helt. Prova med växtnäring och se vad som händer.
  • Mammanseko

Ljuset tro jag inte på att det är för det är flera växter som tynar bort och de växte bra i början men ´växtnäring kanske behövs?
    Den heter ngt liknande, kan ha skrivit fel på ngn bokstav.

Idris skrev 2007-11-30 20:37:26 följande:
    kan vara näringen, ljuset... eller så är det bara en växt som är jävligt knepig. försökte googla men hittade inget om den. är du säker på att den heter så?
  • Sadie

Du kanske har för många växter i samma akvarium? Så att några stjäler näring från de andra?

• qenzo

Jag rek PMDD.se enklare kan det inte bli och dina växter trivs utmärkt.
    Haack är mkt bra att ha å göra med och då jag beställt har det tagit ca 3 dagar från att pengarna blivit överförda, tills mina pulver kommit.

IssaPissa skrev 2007-11-30 20:33:55 följande:
    Upprepar min fråga jag ställde tidigare om borttynande växter:Kan vara så att det behövs växtnäring i det lilla akvariet?Växterna som var fina och frodiga och växte på bra har helt plötsligt börjat tyna bort! Har en bunt med hygrophila polyspherma (vet ej det riktiga namnet) och de växte snabbt i början men står nu helt stilla!
Svar på tråden Akvariefiskar del 3