Akvariefiskar del 3
Hej var in idag och upptäckte att den förra tråden var stägnd
Så då öppnar jag en ny tråd där vi kan prata om våra kar och byta erfarenheter.
Hej var in idag och upptäckte att den förra tråden var stägnd
Så då öppnar jag en ny tråd där vi kan prata om våra kar och byta erfarenheter.
Du har inte hört med din butik, om de är intresserade av privatodlade fiskar? De flesta köper isf inte, utan byter mot ex annan fisk eller material.
Kul tråd!
Nu när jag har upptäckt den så kan jag ju passa på att fråga vad det kan vara för fel på våra fiskar.
Vi hade fyra malar och ca 10 platys + tre gurami (tror jag dom heter) och tre av någon annan sort som jag tror heter nåt med zebra.. (jag är kunnig här!)
Iaf, de fiskarna har vi haft i kanske 6 mån i det akvariet med samma växter hela tiden. För 1,5 vecka sen tog jag bort lite av växterna för att de höll på att ta över akvariet och så fyllde jag på med lite nytt vatten. Dagen efter dog de två minsta malarna. Nästa dag de två större. Därefter dog två eller tre platys varje dag och även en av de där "zebra"-fiskarna... Nu har vi bara en enda platy kvar och ingen mal... Vad kan det vara för fel? Har massor av platys och malar i det andra akvariet men vågar ju inte ta över dom hit. Kan det ha något med växterna/det nya vattnet att göra eller nån sjukdom? Guramisarna lever ju fortfarande.
Kan bero på massor av saker, men har du kollat dina vattenvärden?
Fyllde du på med varmt eller kallt vatten?
Dina fiskar, visade de inga symptom innan de dog? Isf vilka?
Äts fenorna upp? Dvs blir mindre och mindre, inåt kroppen?
Eller sker det här som du säger under typ 1 dags tid?
Vissa vatten kan man inte ta ur varmvattenkranen, och vissa klarar inte kallt vatten.
Själv använder jag kallt vatten till mina påfyllningar.
Om fisken kippar efter luft så kan ju syre vara ett problem, vilket också hämmas av varmt vatten. Dok brukar fiskarna i första hand stiga mot ytan under syrebrist, och de vita fenorna stämmer ju inte in i bilden alls.
Glömde att säga, att vattenprover kan ta på din akvariebutik. Ta med en liten burk med akvarievatten och be de testa allt.
Jag har alltid gjort på samma sätt när jag fyllt på vatten och det har ju fungerat i tre års tid nu, därför blir jag lite konfunderad. Pumpen fungerar bra och temperaturen är samma som den alltid har varit. Har inte tänkt på det där med fenorna och är inte riktigt säker på vad du menar. Att de skulle bli mindre och mindre? Jag vet inte riktigt. Tyvärr har jag inte möjlighet att åka till akvariebutiken (den i stan litar jag inte på) för sambon har börjat använda bilen i jobbet. Men nu har ju alla dött utom en platy och de andra fiskarna som är kvar har inte visat några symptom på hela tiden så skulle det vara fiskplågeri att stoppa ner några platys från det andra akvariet för att se om de överlever?
Det jag menar med att de blir mindre, är alltså om de försvinner, Äter det "vita" på fenorna upp hela fenan eller dör fiskarna bara en kort stund efter att det vinta framträtt?
Har du tillgång till en platy från ett annat akvarium i ditt hem, så visst kan du prova vad som händer när du koppar in den till det "drabbade".
Släpp inte bara ner den dock, eftersom bara det i sig är en chock för fisken.
Hej
Oj här var det aktivitet vill ja säga så roligt.
ACK vad kul att se dig här.
Ni pratar om vatten byten jag byter 30% 1 gång i veckan är det för mycket eller?