Inlägg från: Annamus |Visa alla inlägg
  • Annamus

~*~*~ Skellefteå!~*~*~

Ja jag är ju då nyinflyttad från Piteå, och jag ska säga att jag verkligen gillar den här stan! Jag bodde i Kåge från början, och kan säga att Kåge är en underbar levande by, som dessutom ligger nära E4, så det tar faktiskt 8 minuter med bil in till stan (Jonas jobb på lasarettet). Vi funderade på Ersmark, som billedes är kanske max 5 minuter till bort från stan. Det såg ut att gå bra med bussar därifrån med, men kanske inte lika ofta som tex. från Skellefteåhamn. Ersmarks lägenheter (ja vad heter det där bolaget som hyr ut) är extremt billiga, omkring 4800 för en trea INKL. el. och området är enligt mig mycket trevligt. Man är på landet liksom, men utan att för den skull vara så vansinnigt lång tid från stan. Jag kunde bo där helt klart. Just nu bor jag på Klintfors/Uppfinnarvägen här nära stan, och trivs mycket utmärkt här. MEN, här kostar då en tvåa ca 4800 kr EXKL el. Men visst, räknar man bara bort en bussbiljett från Kåge/Ersmark så har man ju helt klart inget dyrare boende.

• Annamus

Vi äter alltid på Kinarestaurangen ovanför Vintergatan, vad den nu heter. Trevlig personal och vansinnigt go mat, som till och med sonen mumsar i sig enorma mängder av. :)

• Annamus

bendito: För att ta dig från Ersmark till Skeria är det ingen direkt stadskörning inblandad... det är ut till e4 sen raka spåret faktiskt. Jag ville itne heller köra i början men till och med jag körde från Kåge (nära Ersmark då) och in till stan. Sen att jag parkerade i utkanten i början är ju en anna historia... ;)

• Annamus

bendito: Jo jag vet en som bor där men känner henne inte så att säga. Hon hade sin son hos samma dagmamma som oss i Kåge. Hon pratade bara mycket gott om Ersmark så vi var nära flytta dit. Vi letar ju nu igen efter nytt boende (större) och då för framtiden, och då kan definitivt både Ersmak och Kåge komma på fråga. Vi har vart och kikat många gånger i Ersmark och det är jättemysigt. Som jag förstår det är Kåge närmaste matvarubutik och bensinmack, och det är cykelavstånd dit, med en fin cykelväg hela vägen. Det finns en fin möbelaffär där jag köpte min soffa i och så hör jag mycket gott om skolan.

• Annamus

Men Peda, MIN macka var ju jättegod. Men jag ska aldrig äta där mer ändå för jag gjorde bort mig/oss så mycket juh! hahaha!

• Annamus

Jasså? Vilka gator är det som har dåligt rykte då?

• Annamus

Jag har förresten satt upp några nya bilder på Anja här på FL, men tänker även försöka hålla liv i en liten bilddagbok på adressen: ylvali.bilddagboken.se/ Jag säljer ingenting där, OBS! Så anmäl mig inte du elaka ogina människa som anmäler alla mina förflugna inlägg! Men nu får jättegärna kika in där och här och ge kommentarer,a lla vill höra hur bra bilder dom tagit och hur FANTASTISKT söta barn dom har! Hehe!

• Annamus

Jag tänkte bara inflikna att i byn där jag är uppvuxen har det varit ett mord, en vådaskjutning med hagelgevär, ett stort rån, och varannan person är helgalkoholist, samt kanske en av tio är heltidsalkisar. En invandrande man misshandlade sin svenska hustru och lurade henne i personlig konkurs sedan han skrivit firman på henne. En man är känd för att åka till ryssland och titta på kyrkor, dvs. prosituerade, medans hans hustru verkligen tror på kyrkor. Tjuvskjutning är supervanlig. Min bror kan man definitivt kalla helkriminell, och det gäller för många av byns pojkar, medans de flesta männin i byn åtminstone kan kallas halvkriminella.Traffiken genom byn är ett helvete, och minst ett barn har blivit skadad, en pojke har vurpat med mopeden och dött, en pojke vurpade med motorcykeln och är rullstolsbunden för livet och detta är bara det jag minns och som JAG har hört. Och då är min by en liten en, med garanterat betydligt mindre medborgare än Anderstorp har. Jag försöker bara säga att ju mer folk man sätter ihop på en och samma plats, dessto större risk är det att något av det jag rabblat upp förekommer där. Dock har min by inget dåligt rykte alls, som Anderstorp, nej snarare tvärtom räknas det som ett bra ställe att låta sina barn växa upp i... Tänkvärt kanske?

• Annamus

Tja, min poäng var nog snarare att sånt där händer där mycket folk samlas, inte att just min by är annorlunda... och dessutom att allt detta hänt under många år... Jag menar på Anderstorp händer väl inte allt det där samtidigt, det som gett området dåligt rykte... förstår ni hur jag menar?

• Annamus

Och jo, sopa under mattan är ju det som gör att det funkar ändå i en sån by... alla håller varandra om ryggen liksom. Men vad byn heter har jag inte tänkt säga, även om jag menar att Älvsbytrakten är fylld av dessa likadana byar där det mesta förekommer liksom. Jägarna är faktiskt inte helt baserad på ingenting liksom...

Svar på tråden ~*~*~ Skellefteå!~*~*~