UnderbaraSöner skrev 2007-11-30 11:56:45 följande:
Jag vet inte riktigt vilken ålder du tänker på.. men mina söner blir snart 16 mån och en av de skriker och stretar emot när d dags för påklädning..men jag gör d endå.. försöker me lite lek och så eller att han får testa själv eller hjälpa mej..men vid påklädning om vi ska ut så då tvingar ja..låter hemskt och säga tvinga me men d är ett måste...men d går i perioder här..
Håller med om att ett ord som TVINGA är helt oppassande här. Vad det handlar om är att man gör något mot barnets vilja, rätt så långt. Men, det handlar ju bara om att vara en förälder som är den som tar hand om en människa som inte är färdigt nog att ta hand om sig själv.
Jag är så lyhörd jag kan vara med mina barn och försöker verkligen låta dem ha så mycket ansar över sig själva som bara går. Men det tar ju aldrig bort att vi föräldrar sätter upp gränser för deras dagar/vardag. Vi sätter ramarna för vilket ska vara det som de rör sig inom. Inom det kan man sen resonera, ändra efter deras önskningar, prata runt etc... Men utan det så blir ju allt bara en enda röra av en massa olika viljor beroende på hur många olika åldrar på barnen man har....