Vi tvingar inte Lovis att smaka, men vi kör med ultimatum där. Som tex "Om du inte provar får du inte xxx" osv. För prova tycker vi att hon ska göra, för oftast tycker hon om det. Riktigt udda saker (som starka ostar, sill osv) kräver vi inte att hon ska testa, men som tex currysås, en ny grönsak eller liknande.
Tandborstning är tyvärr tvång. 4 av 5 gånger accepterar hon läget och låter oss borsta men den 5:e gånger så blir det med tvång. Skitjobbigt och supertråkigt men så är det.
Att gå till dagis/åka när vi måste/följa med när det krävs/hålla hand eller bli buren vid vägar och parkeringar, där har hon heller inte något val.
Kläder har hon det ganska fritt med. Även när det är sjuttioelva minusgrader. Hon har till och med gått ut naken med gummistövlar och badring när det var kallt. Det tog inte många sekunder innan hon ville ha kläder på sig (och fick såklart det, vi hade det med oss i handen). Hon lärde sig och det har väl kanske varit ett fåtal gånger efter det som hon vägrat.
Gå och lägga sig är också något hon måste göra, men det krävs sällan tvång till det. Hon vet liksom att det är sängdags när vi säger hej då till pippi. Det kan vara trots men då är det bara att bära in henne och that´s it.
Mediciner och febertagning är tvång, och jag hatar det, men vid såna tillfällen så finns det inga alternativ.
Det absolut värsta tvånget jag genomfört har varit vid sjukdom. Ena gången en lungröntgen. Då fick min sambo hålla fast henne med våld på den kalla bristen, raklång med armarna över huvudet samtidigt som hon röntgades. Jag hörde hennes gallskrik hela vägen ut, usch usch usch.
Andra gången var när hon slagit upp hakan och hon behövde sys. Då var vi fem personer som höll fast henne samtidigt som hon först fick bedövningsspruta som skulle börja verka och sedan själva syandet i sig. Har aldrig varit med om något så hemskt som hennes skrik, panik och rädsla då. Lider än idag av det.