• en glad

Tvinga barn?

Är det ok att tvinga barn ta på sig ytterkläder när det är kallt ute, klä sig i finkläder på släktmiddagen då morfar fyller 50, sitta i kundvagnen på affären, stå ut med att ha barnvakt när mamma/pappa skall på bio, åka till mamma på umgänge över helgen, smaka på allt vid matbordet osv

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-29 20:25:21:
    OK - det verkar som om de flesta anser att det ingår i föräldraansvaret att tvinga ibland! Då omformulerar jag min fråga:

I vilka situationer är det ok att tvinga barn?

• Svar på tråden Tvinga barn?
  • Tygtiiger

Rent tvång - alltså hålla fast och inte ge barnet något val - tillämpar vi bara när det gäller mediciner här hemma.

I övrigt försöker vi med övertalning, mutor, lek och tjat och det har fungerat för nästan allting.

Milt inlindat tvång som en del i uppfostran, alltså.

• lövet2

När det gäller nödvändiga mediciner så kan det vara befogat med tvång. I övrigt så hänger det ju väldigt mycket på åldern. För det mesta så kan hela problemet undvikas med rätt planering.

• Piaf
    lövet2 skrev 2007-11-30 00:00:41 följande:
    När det gäller nödvändiga mediciner så kan det vara befogat med tvång. I övrigt så hänger det ju väldigt mycket på åldern. För det mesta så kan hela problemet undvikas med rätt planering.
    Och ofta inte!

Helt beroende på vad det är för personlighet du har att göra medFlört
    Pay it forward
  • Svart Spets

Det är klart att det ibland är rätt att "tvinga" barn.
    Vi föräldrar vet ju vad som är bäst för dom.

• Svart Spets

Då menar jag inte med saker som inte är så viktiga tex om barnet ska röd tröja eller grön, utan tex när det gäller medicin och annat som är nödvändigt för att barnet ska må bra och inte skada sig.

• Piaf
    Svart Spets skrev 2007-11-30 11:42:49 följande:
    Då menar jag inte med saker som inte är så viktiga tex om barnet ska röd tröja eller grön, utan tex när det gäller medicin och annat som är nödvändigt för att barnet ska må bra och inte skada sig.
    Precis. Kläder rör mig inte i ryggen, så länge det är varmt nog och rent (inom ramar Skrattande). Min yngste son han styr och ställer och där är det bara gräl om man ska lägga sig i. Han tar vad han vill ha helt enkelt.

Men, inte går han ut för att promenera till en kompis utan jacka i iskalla vintern inte... Där har man som förälder ett ansvar anser jag.

Barn bör känna den tryggheten att när jag själv inte är bombis så VET mamma o pappa hur läget ska vara... Det är något man får bygga upp ju... Det är ju upp till oss som föräldrar...
    Pay it forward
  • adrenalin

Jag tycke rdet är OK att tvinga barnet i ganska många situationer där man verkligen MÅSTe göra grejer och har för brått för att komma på nåt annat

Nåt jag inte tycker är ett dugg OK är att tvinga barnet att kramas!!
    Typ "ge tant Agda en KRAM nu!" och så ser man hur barnet gömmer sig och verkligen inte vill, men de vuxna tvingar och säger "tant agda blir ledsen" "hon vill ju så gärna ha en kram". Usch.

Man ska inte ens tvinga dom beröra självaste tomtefar på julafton! Det räcker med att dom säger tack!

burriburr.wordpress.com - läs bloggen, den handlar om saker du gillar! :)
  • sötäpplet

Massor med situationer.

T.ex.

* att dricka när barnet är sjukt och behöver det men inte vill.
    * Att gå till dagis/skola fast det inte är kul den dagen.
    * Att sätta på sig hela och rena kläder (även om barnet vill promt ha något annat som är smutsigt).
    * att smaka på all mat (obs! inte äta upp, bara smaka!).
    * att uppföra sig borta.
    * att städa sitt rum.
    * att borsta tänderna.
    * att gå och lägga sig på rätt tid.
    osv...

Som förälder har man ett stort ansvar, eftersom man ansvarar för en liten individ.

• Piaf
    adrenalin skrev 2007-11-30 11:52:09 följande:
    Jag tycke rdet är OK att tvinga barnet i ganska många situationer där man verkligen MÅSTe göra grejer och har för brått för att komma på nåt annat Nåt jag inte tycker är ett dugg OK är att tvinga barnet att kramas!!Typ "ge tant Agda en KRAM nu!" och så ser man hur barnet gömmer sig och verkligen inte vill, men de vuxna tvingar och säger "tant agda blir ledsen" "hon vill ju så gärna ha en kram". Usch.Man ska inte ens tvinga dom beröra självaste tomtefar på julafton! Det räcker med att dom säger tack!
    Håller helt med!!!
    ALDRIG tvinga barn att kramas!!!!!

Jag anser att barn inte heller ska sitta kvar med mat på tallriken och inte att de måste smaka mat när de inte vill. Att uppmuntras till att smaka mat är en helt annan sak!
    Pay it forward
  • Piaf

Mmm... men smaka på all mat går 100% bort för mig!!!

Minns med kristallklarhet hur det känns att behöva stoppa saker i munnen, saker man inte känner lust till. Kan för mitt liv inte förstå vad poängen är?

Pay it forward
Svar på tråden Tvinga barn?