• en glad

Tvinga barn?

Är det ok att tvinga barn ta på sig ytterkläder när det är kallt ute, klä sig i finkläder på släktmiddagen då morfar fyller 50, sitta i kundvagnen på affären, stå ut med att ha barnvakt när mamma/pappa skall på bio, åka till mamma på umgänge över helgen, smaka på allt vid matbordet osv

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-29 20:25:21:
    OK - det verkar som om de flesta anser att det ingår i föräldraansvaret att tvinga ibland! Då omformulerar jag min fråga:

I vilka situationer är det ok att tvinga barn?

• Svar på tråden Tvinga barn?
  • sär skriven

Är det okej att inte tillåta barnen äta godis till middag varje dag i veckan? Är det okej att låta barnen slippa borsta tänderna om de inte vill? Är det okej att inte ge medicin för att den smakar illa?

Jag kan fortsätta i all eeeevighet. Men nu ska jag laga mat =)

en glad skrev 2007-11-29 20:07:25 följande:

Är det ok att tvinga barn ta på sig ytterkläder när det är kallt ute, klä sig i finkläder på släktmiddagen då morfar fyller 50, sitta i kundvagnen på affären, stå ut med att ha barnvakt när mamma/pappa skall på bio, åka till mamma på umgänge över helgen, smaka på allt vid matbordet osv
  • Yllet

Vissa nödvändiga saker, ja. Dit räknar jag t ex ytterkläder och tandborstning (men absolut inte mat). Jag vet faktiskt bättre än mina barn i vissa frågor!

• puffipuff

precis, det är ju vi som är barnens föräldrar

Piaf skrev 2007-11-29 20:14:52 följande:
    Vilken ålder tänker du?Vad är motsatsen? Ska ett litet barn bestämma allt över sig själv? Är det att "TVINGA" annars?Är det rätt att helt strunta i att sätta ramar för vad barnen ska bestämma/föräldrarna är ansvariga för?Tycker dessutom att exemplen du tar är lite konstiga. Självklart ska mina barn ha ytterkläder när det är minusgrader. Men, av vilken anledning ska jag ha ett barn -som inte vill- vara sittande i en kundvagn (om vi pratar att de kan gå och vi har tiden). På samma sätt så är det självklart att ett barn ska lära sig att går man bort till någon som har jobbat hårt för att ta mot gäster och ansträngt sig för att städa, bjuda på vällagat så kommer man i rena kläder och då lämnar vi "målarfärgskläderna" på stolen hemma, så hoppar vi i dom när vi är tillbaka....Ett litet barn kan inte sätta sambandet med "jag är arg, förtvivlad och trött = jag sover inte tillräckligt många timmar efter som jag inte lägger mig". Så, såklart måste en förälder vara där och hjälpa till då..... Förstår inte föräldrar som inte vill se det sambandet...
  • Piaf

Det är ju en del i att vara förälder, att ta hand om dessa bitar ÄVEN med de barn som inte glider fram i livet och även om det är tufft och så....

Det borde vara en drivkraft som finns i en som förälder att vilja/orka vara den ansvariga.

HUR kan man lägga över det på en sån liten människa, en som absolut inte är där?

Pay it forward
  • Boel1

Min 5-åring får klä sig som hon vill om hon ska ut på gården bara, fryser hon så kommer hon in, de yngre får inte bestämma själv.
    Min 1,5-åring måste sitta i kundvagnen om vi går in i en affär - jag kan inte handla annars.
    Smaka på mat tvingar jag absolut inte till, har väldigt dålig erfarenhet av det (fast det var kanske att tvingas äta upp fast man höll på att kräkas...), däremot försöker jag locka och uppmuntra till att smaka.

• teambe

tvång är egentligen mycket sällan okej, men ytterkläder när det är kallt ute anser jag väl är ett läge där tvång ibland kan bli  nödvändigt om man verkligen inte kan lösa det på annat sätt. Resten anser jag inte man ska använda tvång alls ( hälsa på mamma över helgen är väl knivigt, om det lagstadgat så det måste ju lösas men varför vill inte barnet göra det?, här är tvång knappast en lösning).

• Dinosaurien

Att tvinga barnen är ju att uppfostra dem och lära dem rätt och fel. Använder väl inte själv ordet tvinga men ja visst har jag klätt på min son med milt våld om vi ska till dagis eller så.

Däremot så brukar jag inte göra det om det är jag som kommit med ett trevligt erbjudande. Tex jag frågar om han vill gå ut och gunga och han vill det men utan jacka. Då släpper jag inte ut honom och bråkar inte om det heller, det är ju hans förlust, inte jag som vill gå ut och gunga.

Mat tvingar jag aldrig honom att varesig smaka på eller äta upp. Det tror jag bara ger problem sen, det är lätt hänt att de tar makten över det och fattar att det är ett lätt sätt att jävlas med sina föräldrar-att vägra äta. Så det rycker vi bara på axlarna åt om han säger att maten är äcklig och han vill gå från bordet.

Själv kan jag inte ens förstå att nån kan tycka att man inte ska "tvinga" barnen till vissa saker, barn förstår inte allt själva, de behöver lära sig!

• Piaf

"Smaka på mat tvingar jag absolut inte till"

ALDRIG jag heller!!!
    Jag lagar vad jag vet att dom äter! Då äter dom....

Pay it forward
  • Lilla trynet

Diskuterade med min mor (lärare) för en tid sedan om hon har någon teori om varför det är så många barn med DAMP, ADHD och liknande diagnoser nu. Hon hade en tanke om att det är en så kravfull värld för barn nu för tiden, de ska arbeta på egen hand i skolan, har mycket intryck omkring sig och kanske inte alltid så tydliga ramar om hur man ska uppföra sig osv. Jag menar inte att det orsakar barnens problem, men jag tror att det barn behöver en del struktur för att bli trygga och lugna och det i en kravfull och rörig värld blir tydligare vilka barn som har problem. Hoppas ni kan missförstå mig rätt.... Att ha tydliga gränser och regler är väl bara sunt, det gäller väl alla människor. Inte heller vuxna gör som de vill. Man kan inte köra vänsterkörning för man vill, vara onykter på jobbet eller strunta i att betala räkningarna. Det är ju en typ av "vuxentvång" även om tvång är ett tråkigt ord.

• teambe

Jag tror du har delvis rätt. Är själv barnpsykiater och arbetar mycket med dessa barn. Diagnoserna i sig är ett resultat av gener och tidiga fosterskador och barn med dessa problem har alltid funnits. Att det blivit så uppmärksammat på senare år beror nog precissom du skriver på de ökade kraven i samhället. Förr kunde exv pojkar med DAMP bli springpojkar eller liknande, ta ströjobb, gå på luffen, det var ingen som krävde att man skulle dels ha godkänd kurs i basämnena, samt var socialt kompetent, samt villig att satsa på en karriär inom företaget/skolan, samt var initiativtagande, och stresstålig, och arbetade bra i grupp och självständig osv osv osv. Struktur är bra för alla, men att tro att barn får ADHD för att det är för lite struktur är ett feltänk; föräldrar till barn med ADHD har ofta svårt att skapa en strukturerad vardag för att de själva har ADHD (fast inte diagnosticerad). 

Lilla trynet skrev 2007-11-29 20:33:57 följande:
    Diskuterade med min mor (lärare) för en tid sedan om hon har någon teori om varför det är så många barn med DAMP, ADHD och liknande diagnoser nu. Hon hade en tanke om att det är en så kravfull värld för barn nu för tiden, de ska arbeta på egen hand i skolan, har mycket intryck omkring sig och kanske inte alltid så tydliga ramar om hur man ska uppföra sig osv. Jag menar inte att det orsakar barnens problem, men jag tror att det barn behöver en del struktur för att bli trygga och lugna och det i en kravfull och rörig värld blir tydligare vilka barn som har problem. Hoppas ni kan missförstå mig rätt.... Att ha tydliga gränser och regler är väl bara sunt, det gäller väl alla människor. Inte heller vuxna gör som de vill. Man kan inte köra vänsterkörning för man vill, vara onykter på jobbet eller strunta i att betala räkningarna. Det är ju en typ av "vuxentvång" även om tvång är ett tråkigt ord.
    TS: Jag tror jag inte det finns många föräldrar som inte tycker det är riktigt att se till att barnen har mössa när det är minusgrader, men barn är enastpende kompetenta och en två-åring kan lära sig känna efter själv att det faktiskt är skönt med mössa om man ger barnet chansen att lyssna på sin egen kropp. Så hellre än att tvinga med våld så kan man lära barnet varför det är bra med mössa. Funkar inte det får man knyta fast den under hakan :)
Svar på tråden Tvinga barn?