• en glad

Tvinga barn?

Är det ok att tvinga barn ta på sig ytterkläder när det är kallt ute, klä sig i finkläder på släktmiddagen då morfar fyller 50, sitta i kundvagnen på affären, stå ut med att ha barnvakt när mamma/pappa skall på bio, åka till mamma på umgänge över helgen, smaka på allt vid matbordet osv

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-29 20:25:21:
    OK - det verkar som om de flesta anser att det ingår i föräldraansvaret att tvinga ibland! Då omformulerar jag min fråga:

I vilka situationer är det ok att tvinga barn?

• Svar på tråden Tvinga barn?
  • SeTa
    Hedebris skrev 2007-11-30 12:23:36 följande:
    ja, det tycker jag. jag tänker inte binda fast henne och slita på jackan. hon tar sina ega beslut så länge det inte är något hon tar alvarlig skada av.sen lär hon sig vilka beslut som är bra och dåliga. De måste ju fatta VARFÖR man vill att de ska göra som man ber dem
    Oj, oj! Jag känner till två barn här som aldrig har behövt ta på sej ytterkläder. Dessa barn är snart 9 år och springer fortfarande ute i t-shirt. Behöver jag säga att dessa barn ständigt är förkylda? Och trots att barnen är så stora gör dom inte kopplingen kläder=mindre sjuk. Eftersom dom aldrig har lärt sej.

Min äldste son hade heller aldrig haft jacka på sej om han hade fått välja själv. Men han har inte det valet. Däremot kan han välja VILKEN jacka han vill ha.
    Jag tycker att det är självklart att man som förälder måste tvinga barnen ibland. Jag har haft en som har vägrat blöjbyte konsekvent, och självklart måste blöjan bytas ändå.
    Eller småtjejer som vägrar låta någon borsta/tvätta håret, ska barnen få gå i veckor med skitigt/oborstat hår?
    Mössa? Reflex? Finns hur många situationer som helst. från det att barnen är små tills barnen flyttar hemifrån. Men så länge jag har ansvaret så måste barnen veta att jag bestämmer, och det av en anledning. Lita på mej som vuxen, helt enkelt.
    Beroende på ålder, givetvis!
  • Hedebris

tror ni inte en 2åring märker att det är kallt ute om de inte har någon jacka?

då har ni konstiga barn. min flicka börjde huttra och gråta efter 3sekunder och stäckte sig efter jackan. Hon lärde sig något.

• Mrs Ray

Tvinga är ett hårt ord, men visst, ska barnen ut i minusgrader måste de såklart ha kläder på sig. Barn är barn och som förälder måste man förstås se till att de mår bra, vilket betyder att de inte alltid får som de vill.

Sen är det en annan sak att tvinga barn att göra sådant som de mår dåligt av. En barnvakt ska vara en person som barnet känner och känner sig trygg med, till exempel.

• caroline28

Håller med till fullo! Barn testar för att se vart gränsen går. Det är vår uppgift att lära barnen vad som är rätt o fel. Det är bara att GÖRA, inte fråga -vill du sätta på dig jackan?

Vannis skrev 2007-11-30 12:30:42 följande:
    Jag hade en diskussion om just att tvinga barnen med dottens förskollärare. Det var så att hon absolut inte skulle gå till bilen, hon skulle kolla på massa saker och bara springa åt andra hållet.Förskolläraren rådde mig till det jag själv också tänkte göra. Jag tvingade henne att följa med, lyfte bara upp henne och gick istället för att invänta henne.Det handlar ju om att barnen testar en till 100% heela tiden. Inte ta på sig kläder, inte sova, inte äta och allt sånt. Jag annser att det är jag som förälder som måste visa mitt barn att jag bestämmer för att hon ska funka bra i samhället sen. Hon ska kunna funka i skolan och på arbetsplatser utan att tro att man kan göra som man vill jämt.
  • Hedebris

ibland sker saker under tvång. men då ska man ha en bra anledning.

vissa föräldrar tvingar bara för att visa sin makt. och det tar barnen skada av.

som att tvinga i barnen mat osv

• caroline28

Skulle aldrig tvinga i mina barn mat, men som sagt-vissa saker är INTE förhandlingsbara hemma hos oss.
    Min 1 åring kan definitift inte koppla ihop att * det är vantarna som gör att man inte fryser om händerna* Hon vill ta av sig dom ändå. Och måste jag tvinga henne att ha på sig dom för att inte bli av med fingrarna - må så vara.
    Men sånt maktbehov har jag inte att jag tvingar för att det är roligt...

• vadskajaghetadå
    caroline28 skrev 2007-11-30 12:43:30 följande:
    Skulle aldrig tvinga i mina barn mat, men som sagt-vissa saker är INTE förhandlingsbara hemma hos oss.Min 1 åring kan definitift inte koppla ihop att * det är vantarna som gör att man inte fryser om händerna* Hon vill ta av sig dom ändå. Och måste jag tvinga henne att ha på sig dom för att inte bli av med fingrarna - må så vara.Men sånt maktbehov har jag inte att jag tvingar för att det är roligt...
    nej precis.

jag kan känna lite att nuförtiden så kan barn ta skada av precis allt, barnen ska vara våra kompisar och bestämma lika mycket etc enligt många.

tror inte att det är bra.
  • vadskajaghetadå

och om nån undrar så JA jag vet vad jag pratar om, har läst alla jesper juuls böcker, jag är ingen maktmissbrukare för att jag säger som jag gör, altså att föräldrar är så rädda att barnen tar stor skada så fort man visar minsta känsla t. ex.

nu hör inte detta hit men jag vet att det finns folk som tycker att det är hemskt att visa att man blir arg som förälder, att gå och handla fast inte barnet vill, att ta strider är ju det värsta tänkbara!!
    man ska ju välja alla sina strider!

Svar på tråden Tvinga barn?