Hedebris skrev 2007-11-30 12:23:36 följande:
ja, det tycker jag. jag tänker inte binda fast henne och slita på jackan. hon tar sina ega beslut så länge det inte är något hon tar alvarlig skada av.sen lär hon sig vilka beslut som är bra och dåliga. De måste ju fatta VARFÖR man vill att de ska göra som man ber dem
Oj, oj! Jag känner till två barn här som aldrig har behövt ta på sej ytterkläder. Dessa barn är snart 9 år och springer fortfarande ute i t-shirt. Behöver jag säga att dessa barn ständigt är förkylda? Och trots att barnen är så stora gör dom inte kopplingen kläder=mindre sjuk. Eftersom dom aldrig har lärt sej.
Min äldste son hade heller aldrig haft jacka på sej om han hade fått välja själv. Men han har inte det valet. Däremot kan han välja VILKEN jacka han vill ha.
Jag tycker att det är självklart att man som förälder måste tvinga barnen ibland. Jag har haft en som har vägrat blöjbyte konsekvent, och självklart måste blöjan bytas ändå.
Eller småtjejer som vägrar låta någon borsta/tvätta håret, ska barnen få gå i veckor med skitigt/oborstat hår?
Mössa? Reflex? Finns hur många situationer som helst. från det att barnen är små tills barnen flyttar hemifrån. Men så länge jag har ansvaret så måste barnen veta att jag bestämmer, och det av en anledning. Lita på mej som vuxen, helt enkelt.
Beroende på ålder, givetvis!