• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • Full av förhoppning

Jag är inte rädd för förlossningen, det jag är rädd för är just under graviditeten eftersom jag har GBS i urinen och det då är större risk för smitta hos barnet... sen är risken ännu större om man har UVI vilket jag har. Har nyss ätit Selexid efter min furadantin kur som inte hjälpte och nu verkar inte denna ha hjälpt heller tyvärr.... undrar vad jag får för sort nästa gång..... suck...

• Farstamamma

Ja, nu vet jag det. Men när hon ringde mig hade jag inte kollat upp så mycket ännu. Det skummaste är ju att hon försökte mörka det. Först ville hon ju inte säga att jag har streptokocker, och sedan ville hon inte medge att streptokockerna = GBS.

Eftersom många (alla?) bm verkar så hemliga runt GBS så måste det ju vara så att de fått såna riktlinjer. Eller?

kvinna 86 skrev 2007-12-28 17:46:49 följande:
    Farstamamma:vill bara säga att streptokocker och gbs är samma sak (alltså de streptokockerna som kan återfinnas i urinen grupp b då) gbs är bara ett annat namn för det. man kan ha gbs utan att ha uvioch tvärtom.. hoppas du förstår vad jag menar Gbs kan alltså orsaka uvi
  • Jagvetmest

Vill bara kommentera detta att folk verkar tro att BM vill "mörka" ang. GBS. Varför skulle de det egentligen?
    Anledningen att man valt att inte screena för GBS i Sverige är att det dels är så himla vanligt, runt 20% av alla kvinnor är bärare. Sen är risken för komplikationer för barnet liten. Man kan självklart ha synpunkter på det valet. Men så är det ju med alla screeningsmetoder. Varför görs bara mammografi på kvinnor över 40? För att kvinnor under denna ålder inte kan få cancer? Nix- utan för att det blir för stor kostnad jmf med hur få fall man skulle upptäcka. Lika med HIV. Varför testar man inte alla unga sexuellt aktiva varje år? Man skulle ju upptäcka fler fall. Nu kanske en del tänker: "Ja, men man kan inte väga in ekonomiska intressen i en bra sjukvård." Nej, inte i en perfekt värld, men faktum är att vård kostar skattepengar.
    Alternativet är privat vård, då får vi stå för hela kostnaden själva. Vet att kvinnor i många länder få ta lån för att ha råd att vara gravida och föda. Vill vi ha det så?

• Full av förhoppning
    Jagvetmest skrev 2007-12-30 11:21:08 följande:
    Vill bara kommentera detta att folk verkar tro att BM vill "mörka" ang. GBS. Varför skulle de det egentligen? Anledningen att man valt att inte screena för GBS i Sverige är att det dels är så himla vanligt, runt 20% av alla kvinnor är bärare. Sen är risken för komplikationer för barnet liten. Man kan självklart ha synpunkter på det valet. Men så är det ju med alla screeningsmetoder. Varför görs bara mammografi på kvinnor över 40? För att kvinnor under denna ålder inte kan få cancer? Nix- utan för att det blir för stor kostnad jmf med hur få fall man skulle upptäcka. Lika med HIV. Varför testar man inte alla unga sexuellt aktiva varje år? Man skulle ju upptäcka fler fall. Nu kanske en del tänker: "Ja, men man kan inte väga in ekonomiska intressen i en bra sjukvård." Nej, inte i en perfekt värld, men faktum är att vård kostar skattepengar.Alternativet är privat vård, då får vi stå för hela kostnaden själva. Vet att kvinnor i många länder få ta lån för att ha råd att vara gravida och föda. Vill vi ha det så?
    Vi pratar inte om att man väljer att inte screena, vi pratar om de fallen där vi vet om att vi har GBS men att barnmorskorna mörkar gällande beskedet och säger saker som att "nej det var bara lite streptokocker" Jaha det var inte GBS då, nej det var UVI... eller vi hittade lite bakterier i urinen men de är INTE farliga så du behöver INTE oroa dig... ok så det var inte GBS då? Eeeeh jo det har du OCKSÅ... det är DET vi menar med att mörka... att de inte är ärliga och säger direkt vad det är utan försöker förringa det.
  • Jagvetmest

Ok, det tycker jag låter jättekonstigt. Själv upptäcktes GBS hos mig efter förra förlossningen och de sa direkt att jag skulle tala om det på MVC vid nästa graviditet. Nu har jag sagt det och de följer ett särskilt PM för mig under denna graviditet. De försöker inte alls mörka.

• Storasyster yster

Jag hade också GBS, men det upptäcktes först efter förlossningen då provsvaret kom. Vi var tvugna att vara kvar på bb i 2 dygn för regelbundna blodtryck och syrekontroller, men allt gick bra

• msmalin

min bm har oxå mer koll denna gång därför vi vet om att jag har gbs redan nu o hon sa att jag ska lämna fler urinprov senare i graviditeten.. men jag har redan ställt in mig på att det förmodligen blir bb även denna gång för övervakning.. förra graviditetn visste min bm om det i maj (jag födde i aug) men jag visste inte förrän läkaren kom in ganska snart efter förlossningen o talade om det för mig o sa att jag måste stanna på bb

• Telus

Är det just vid blodgrupp B som det är farligt med streptokocker? Jag är O+ och min sambo och dotter har streptokocker och jag har haft ont i halsen i några dagar nu.

• msmalin

nej det har inget med blodgruppen att göra utan att det inte är bra att ha gbs i slidan när du födder barn eller är gravid

• only Gizmo

det är 30% av alla kvinnor som bär på gbs.
    tycker också att dom försöker mörka, här i gävle så görs det inte ens efterkontroller på oss med gbs har man fått en antibkur så får man vara nöjd så.....
    men jag gick till hc och lämnade urin för odling efter första kuren för att vara säker och de va ju inte borta inte uvi heller.
    så jag tror dom har olika rutiner på olika sjukhus.

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten