• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • raskan
    lia79 skrev 2008-01-17 07:43:50 följande:
    fick provsvaren igår tro det el ej har inga spår i urinet av GBS känns jätte skönt
    Härligt!!!
  • Pink Muffin

Heej!! Finns ni? Stöttning är precis vad jag behöver!! Oroar väl snart på mig ett magsår!! Gråter

Hinner inte läsa genom tråden nu, ska snart lämna största på dagis, men jag återkommer! Drar min historia kort bara.

Har en dotter född 0502, inga GBS-problem under den gravven. Har en son född 0611. Vid rutin-UL i v. 18 lämnade jag en urinodling eftersom jag haft UVi tidigare. Updagades snabbt att jag hade GBS och fick antibiotika. Furadantin hjälpte nada och fick efter nån vecka äta Cefamox också! Var sen bakteriefri en period för att sedan testa pos.igen och fck då Kåvepenin. Innan man hann kontroll-odl. efter den behandlingen gick vattnet i v. 35+0 och jag blev igångsatt dagen efter, efter att ha fått iv. AB. Sonen var frisk!!

Är nu gravdi med nr. 3 och har BF 080702 är alltså i v. 17! Tycker mig ha haft SD måndag och tisdag kväll och igår ringde jag BM för att fråga om min senaste odling. Fick då till svar att det växte lite och om jag inte hade symtom behövdes ingen behandling. SD eller inte?? Har fått Kåvepenin nu!!

Ligger vaken halva nätterna orolig för att fostret ska dö eller förlossningen komma igång och nu är det ju helkört!! Skulle kunna lägga mig i dvala och vakna upp iv. 30 lr nåt när bäsen iaf har stora chanser att klara sig!!

Utåt är jag jättepositiv och kollar ny sykonvagn mm. men inombords gnager oron sönder mig!! Gråter

Jag blir illamående av köphysterin... tills jag hittar nåt jag bara måste ha...
  • raskan
    Pinkie skrev 2008-01-17 08:34:16 följande:
    Heej!! Finns ni? Stöttning är precis vad jag behöver!! Oroar väl snart på mig ett magsår!! Hinner inte läsa genom tråden nu, ska snart lämna största på dagis, men jag återkommer! Drar min historia kort bara.Har en dotter född 0502, inga GBS-problem under den gravven. Har en son född 0611. Vid rutin-UL i v. 18 lämnade jag en urinodling eftersom jag haft UVi tidigare. Updagades snabbt att jag hade GBS och fick antibiotika. Furadantin hjälpte nada och fick efter nån vecka äta Cefamox också! Var sen bakteriefri en period för att sedan testa pos.igen och fck då Kåvepenin. Innan man hann kontroll-odl. efter den behandlingen gick vattnet i v. 35+0 och jag blev igångsatt dagen efter, efter att ha fått iv. AB. Sonen var frisk!!Är nu gravdi med nr. 3 och har BF 080702 är alltså i v. 17! Tycker mig ha haft SD måndag och tisdag kväll och igår ringde jag BM för att fråga om min senaste odling. Fick då till svar att det växte lite och om jag inte hade symtom behövdes ingen behandling. SD eller inte?? Har fått Kåvepenin nu!!Ligger vaken halva nätterna orolig för att fostret ska dö eller förlossningen komma igång och nu är det ju helkört!! Skulle kunna lägga mig i dvala och vakna upp iv. 30 lr nåt när bäsen iaf har stora chanser att klara sig!!Utåt är jag jättepositiv och kollar ny sykonvagn mm. men inombords gnager oron sönder mig!!
    Din stackare...Förstår om du är orolig men tänk på att det är bättre att veta om det tidigt i allafall...
  • Full av förhoppning
    Pinkie skrev 2008-01-17 08:34:16 följande:
    Heej!! Finns ni? Stöttning är precis vad jag behöver!! Oroar väl snart på mig ett magsår!! Hinner inte läsa genom tråden nu, ska snart lämna största på dagis, men jag återkommer! Drar min historia kort bara.Har en dotter född 0502, inga GBS-problem under den gravven. Har en son född 0611. Vid rutin-UL i v. 18 lämnade jag en urinodling eftersom jag haft UVi tidigare. Updagades snabbt att jag hade GBS och fick antibiotika. Furadantin hjälpte nada och fick efter nån vecka äta Cefamox också! Var sen bakteriefri en period för att sedan testa pos.igen och fck då Kåvepenin. Innan man hann kontroll-odl. efter den behandlingen gick vattnet i v. 35+0 och jag blev igångsatt dagen efter, efter att ha fått iv. AB. Sonen var frisk!!Är nu gravdi med nr. 3 och har BF 080702 är alltså i v. 17! Tycker mig ha haft SD måndag och tisdag kväll och igår ringde jag BM för att fråga om min senaste odling. Fick då till svar att det växte lite och om jag inte hade symtom behövdes ingen behandling. SD eller inte?? Har fått Kåvepenin nu!!Ligger vaken halva nätterna orolig för att fostret ska dö eller förlossningen komma igång och nu är det ju helkört!! Skulle kunna lägga mig i dvala och vakna upp iv. 30 lr nåt när bäsen iaf har stora chanser att klara sig!!Utåt är jag jättepositiv och kollar ny sykonvagn mm. men inombords gnager oron sönder mig!!
    vet hur det känns... jag blev sjukskriven i förrgår för jag mår som jag gör psykiskt... det börjar höja mitt blodtryck och jag får en massa eksem av stressen... ska in nu och lämna sjukintyget och är livrädd... chefen lär INTE vara glad
    Sjukt att de inte behandlar... SD ÄR ju ett symtom!
  • Ebbelina

Hej på er!
    Har läst här ett tag men kliver fram nu
    Jag väntar mitt tredje barn. Med de två andra har jag haft mycket sammandragningar, men ingen av dem är födda för tidigt. I v 20 denna graviditet fick jag också mycket sammandragningar och då gjordes en cervixodling som visade GBS. Jag fick en 10-dagars antibiotikakur. Vad jag vet har jag inte testats för GBS tidigare, så jag vet inte om jag haft det med de andra barnen också.

Just nu är jag sjukskriven för sammandragningar och får medicin mot dem, MEN min GBS ska inte kollas förrän en månad före bf. Läkarna säger att de ändå inte kan hålla på och ge antibiotika hela graviditeten. Men det verkar ju vara många här som fått upprepade ab-kurer? Jag är i v 29 nu.

• Blizzard

Jag fick reda på att jag hade GBS när jag var i vecka 34 för jag hade en massa sammandragningar och ont i nedre delen av magen. Trodde att det skulle vara så men min BM tyckte att jag skulle lämna ett urinprov. Det visade sig att jag hade UVI och GBS. Blev jätterädd att min bebis skulle dö i magen. Men nu har jag en underbar liten Selma på 2,5 månader! De allra flesta fall går bra.

• flower76

Fick mina provsvar idag på den totala screaningen dom gjorde. Jag har ätit FURADANTIN i månader nu, har trotts det uvi som med högre dos SKA försvinna from nu. Men sen har jag GBS kvar på livmoderhalsen och i r,, som FURADANTIN INTE biter på. Vet inte om det finns olika typer av GBS?!? Har aldrig hört att det gör det ivaf.
    Så nu vet dom inte riktigt vilken typ av behandling dom ska ge mej. Dom skulle ringa under dagen. Är i v36+5, och vi håller på och diskuterar fram och tillbaka om igångsättning pga stort barn. Men det kommer antagligen inte att bli så förens man är såkallat frisk. Och då är man ju nästan fullgången ivaf..

Ebbelina: Dom vill inte riskera att man utveklar resistent Gbs, så dom behandlar bara om halterna är höga och sen i slutet. För GBS brukar s ågott som ALLTID komma tillbaka efter behandling.

• Pink Muffin
    Full av förhoppning skrev 2008-01-17 08:38:49 följande:
    vet hur det känns... jag blev sjukskriven i förrgår för jag mår som jag gör psykiskt... det börjar höja mitt blodtryck och jag får en massa eksem av stressen... ska in nu och lämna sjukintyget och är livrädd... chefen lär INTE vara glad Sjukt att de inte behandlar... SD ÄR ju ett symtom!
    Jag har fått behandling. Har precis börjat med Kåvepenin!!

Mitt MVC är OK tycker jag när jag läser om hur andra har det! Förra gravven odlade man vaginalt och rektalt och fann då att jag hade bakterierna rektalt. Fick lämna urinodlingar en gång i månaden samt vid behov (i mitt fall oftast vid ökade SD)! Denna gravve har jag fått lämna urinodlingar en gång i månaden från v. 6! Känns dock lite som om jag får AB om jag bara talar om hur orolig jag är!!

Mitt landsting har också som policy att ge alla gravida med kända GBS (symtom eller ej) iv. antibiotika vid påbörjad förlossning!!

Just nu är jag mest nervös över UL som ska göras den 4 februari. Väntar ju nr. 3 och känner inga fosterrörelser!

Blev erbjuden samtalskontakt under förra gravven, men tackade nej. Får säkert nån att prata med om jag nämner min oro igen. Känner dock att jag inte riktigt vill älta det - än har ju inget hänt liksom... När man har barn sedan tidigare är det ju inte heller helt enkelt att komma ifrån!

Vet ni - hur många med behandlad GBS drabbas av foster- och barndöd?
  • Pink Muffin
    Ebbelina skrev 2008-01-17 09:55:18 följande:
    Hej på er!Har läst här ett tag men kliver fram nu Jag väntar mitt tredje barn. Med de två andra har jag haft mycket sammandragningar, men ingen av dem är födda för tidigt. I v 20 denna graviditet fick jag också mycket sammandragningar och då gjordes en cervixodling som visade GBS. Jag fick en 10-dagars antibiotikakur. Vad jag vet har jag inte testats för GBS tidigare, så jag vet inte om jag haft det med de andra barnen också.Just nu är jag sjukskriven för sammandragningar och får medicin mot dem, MEN min GBS ska inte kollas förrän en månad före bf. Läkarna säger att de ändå inte kan hålla på och ge antibiotika hela graviditeten. Men det verkar ju vara många här som fått upprepade ab-kurer? Jag är i v 29 nu.
    Jag kommer att få AB så fort bakterierna växt till i urinen eller om jag har SD! Man kan ju stå på långtidsbehandling med AB under HELA gravven (typ Furadantinx1)!!
  • Pink Muffin

En sak som slår mig är det här med statistik! Om läkaren säger till mig: "endast 1/10 000 födda barn dör av GBS!" Klart det lugnar honom, men om jag är nr. 10 000 som förlorar det barn jag burit inom mig, så skiter ju jag fullkomligt i om 9 999 andra klarat sig! Känns ibland som om dom resonerar så när dom säger vem som ska få behandling och inte!!

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten