• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • Skruttis1979

Min barnmorska har också sagt så... "Lämna nytt urinprov om du har symtom". FAst jag har lämnat in iaf... och sagt att jag har symtom. Iof har jag sammandragningar och så, så symtom har jag ju, men jag vet inte om det beror på GBS:en, eller att jag är så långt gången nu så att det är "naturliga" sammandragningar.

Jag har kännt på lukten på urinen då det gått 10-14 dagar efter sista tabletten, att det luktar mer illa. Det har jag sagt till bm också och det är tydligen ett symtom också...

Men jag har varit tveksam några av gångerna, på om jag egentligen har symtom eller om jag bara vill veta för säkerhets skull... men det skiter jag i - jag har RÄTT att lämna odling och det är ju bara att säga att du känner av symtom, så är det ju inget att orda om!!! :)

• madame rouge

Tack för bra tips skruttis1979 det ska jag oxå göra,har haft 7 mf så jag vågar inte lita på att allt är ok.Man vill ju lita på vad BM säger och kanske är det ändå så att de vet bättre än jag men det hjälps inte när man är rädd för att mista det fantastiska man har.

• Skruttis1979

nej, precis. Bättre att få veta än att gå och vara orolig anser jag!!

Det är ju bara att säga att det gör ont när du kissar eller behöver kissa ofta eller så... för det kan ju inte din bm se eller veta på NÅT sätt alls!!
    Skulle det sen visa sig att du inte har bakterien kvar, så kan det ju vara bebisen som tryckt på blåsan... och därav gett symtomen... så man kan ju aldrig kalla dig "lögnare" då heller!! ;)

Kör på, bättre att du får veta och kunna känna dig lugn, än att vara orolig.

• Full av förhoppning
    madame rouge skrev 2008-01-21 14:41:28 följande:
    Tack för bra tips skruttis1979 det ska jag oxå göra,har haft 7 mf så jag vågar inte lita på att allt är ok.Man vill ju lita på vad BM säger och kanske är det ändå så att de vet bättre än jag men det hjälps inte när man är rädd för att mista det fantastiska man har.
    Hej... jag har haft 5 missfall varav ett MA.. och känner precis som du att min barnmorska tycker att jag är  hispig. SKa också ha bebis i Juni (den 22:e) och går på min tredje antibiotika kur för de förra har inte hjälpt.... tror tyvärr inte denna har hjälpt heller.... tog sista tabletten igår och ska lämna ny odling på måndag i nästa vecka så jag hinner få svaret innan helgen. Har blivit sjukskriven nu för min oro och stressen från jobbet har gjort att blodtrycket höjts och det är mindre bra då min dotters förlossning fick bli igångsatt på grund av havandeskapsförgiftning med farligt högt blodtryck.

Hoppas du blir av med dina äckliga bakterier... och vi andra också.
    Kram
  • madame rouge

Vad kul vi ska ha nästan samtidigt ,är beräknad till 24/6.Lycka till alla oss som kämpar med vår oro.Det kommer att bli hur bra som helst,eller hur.Kram

• Pink Muffin

Jag knaprar på med mina Kåvepenin och som ett brev på Posten har dom nedre regionerna börjat klia = svamp! Har en förpackning Pevaryl hemma, men visst måste det vara bättre att vänta tills jag ätit klart AB-kuren?

Jag blir illamående av köphysterin... tills jag hittar nåt jag bara måste ha...
  • Pink Muffin

Just, en sak till. Jag har klåda lite varstans på kroppen också efter jag började med Kåvepeninet. Jag klarar mig så jag äter väl klart kuren, men tänkt om det är levern som strular! Var det inte nån här inne som hade höga levervärden - hur yttrade sig det?

Jag blir illamående av köphysterin... tills jag hittar nåt jag bara måste ha...
  • flower76

Här har dom det som rutin att ta rektalt för att bestämma hur mycket man bär på om man har det i urinen av olika grad. Man kan ju ha mycket eller lite i urinen också. Men det är ju som du säger, har man i urinen så är det ju mer GBS än om man *bara* har det på tappen. Men alla som har det i urinen i v35 får Ab då, och om man lämnar en ren odling efter det så sätter dom inte dropp. Men har du i urinen och rektalt så får du alltid dropp. Ingen aning om dom behandlar alla olika, men så ska det ju inte vara. Sen kanske du är garanterad dropp sen innan, då tar dom nog inte heller rektalt skulle ja tro.

Skruttis1979 skrev 2008-01-21 11:59:42 följande:
    Det är inte alls säkert att dom tar rektala prover. JAg har haft GBS hela graviditeten och fick nytt penicillin i v. 35. Men inga prover rektalt har tagits. Har hört att om man har det i urinen, så har man GBS av högsta dos ändå... så varför göra rektala prover då??
  • Skruttis1979

nej, så kan det ju vara... jag ska få AB vid förlossningen, så jag inte ska smitta bebisen. Och eftersom jag har i urinet, så antar dom väl att jag har det både på tappen och rekalt... (antar jag, som sagt). Det kanske är det vanligaste att man har... och då finns ju eg. ingen anledning att ens testa rektalt eller på tappen, då jag har visat i urinen...

Jag känner mig iaf trygg med att jag vet om att jag får behandling under förlossningen och sådär... riskerna för att smitta bebis minskar ju radikalt eftersom jag får AB då, och även nu veckorna innan, om jag återigen påvisar GBS.

/Sara

• iroma
    Svar på #429
    Jag har GBS i urinen men inte på tappen.. och därför tyckte inte läkaren att jag skulle äta antibiotika.Ganska förvirrande detta. Trodde att hade man i urinen hade man liksom överallt, men så verkar det inte vara.
Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten