• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • Ebbelina

Men vet ni vad, jag tänker inte låta min graviditet förstöras av att jag har GBS! Jag vill kunna glädja mig, planera och se fram emot bebisen, inte hålla på och fundera på allt som kan gå fel.
    Det är ett beslut jag tagit. De två första dygnen efter jag fick veta att jag hade GBS var jag hysterisk, och mest uppskrämd blev jag faktiskt av allt jag läste här på FL.
    Men som sagt, jag har bestämt mig för att det inte ska få förstöra min graviditet, och eftersom bm och läkare här klart och tydligt sagt att de inte tänker kolla min GBS mer förrän om 8 veckor så måste jag ju helt enkelt lita på att dom vet vad dom gör.

• Full av förhoppning
    Ebbelina skrev 2008-01-17 17:38:47 följande:
    Men vet ni vad, jag tänker inte låta min graviditet förstöras av att jag har GBS! Jag vill kunna glädja mig, planera och se fram emot bebisen, inte hålla på och fundera på allt som kan gå fel.Det är ett beslut jag tagit. De två första dygnen efter jag fick veta att jag hade GBS var jag hysterisk, och mest uppskrämd blev jag faktiskt av allt jag läste här på FL.Men som sagt, jag har bestämt mig för att det inte ska få förstöra min graviditet, och eftersom bm och läkare här klart och tydligt sagt att de inte tänker kolla min GBS mer förrän om 8 veckor så måste jag ju helt enkelt lita på att dom vet vad dom gör.
    Det är ju jättebra och jag är glad för din skull, men vi andra kommer att ventilera vår oro här i tråden, det får du vara beredd på för det var därför jag skapade tråden.
    Jag önskar dig all lycka!
  • Ebbelina

Okej, jag trodde det var en stöttetråd som det står.

• Ellenita

Jag har också GBS men min BM sa idag att de inte ska behandla för det var minimala mängder.
    Skulle istället lämna nytt urinprov. Men jag hade symtom på UVI men det har gått över nu..
    Blir så förvirrad över det här! Jag har ofta så att magen drar ihop sig, men det gör inte ont. Kan det vara farligt ändå?
    Jag är i vecka 21.

• Ellenita
    Svar på #378
    Hej, när de gjorde odling både vaginalt och rektalt, vad menas med det??
  • Full av förhoppning
    Ebbelina skrev 2008-01-17 18:27:19 följande:
    Okej, jag trodde det var en stöttetråd som det står.
    ja, man ventilerar sin oro och får stöd i den, det är ingen peppningstråd där man skriver "det kommer att gå jättebra, oroa dig inte" det hade kännts lite som att stoppa huvudet i sanden för mig.
    Man måste ju få ventilera sin oro när man inte mår bra och är rädd.
    Jag är ledsen om tråden inte lever upp till dina förväntningar
  • Pink Muffin
    Ellenita skrev 2008-01-17 18:41:19 följande:
    Jag har också GBS men min BM sa idag att de inte ska behandla för det var minimala mängder. Skulle istället lämna nytt urinprov. Men jag hade symtom på UVI men det har gått över nu..Blir så förvirrad över det här! Jag har ofta så att magen drar ihop sig, men det gör inte ont. Kan det vara farligt ändå?Jag är i vecka 21.
    När ska du lämna ny odling?? Har du talat om för din BM att du har sammandragningar?!! Med tanke på att du bara är i v. 21 tycker jag att du ska ligga på!! Det vore ju katastrof om förlossningen kom igång nu! Vill absolut inte skrämma upp dig och magen växer ju mkt i dom veckorna också och SD kan ju vara svårt att skilja från växtvärk tycker iaf jag!
    Jag blir illamående av köphysterin... tills jag hittar nåt jag bara måste ha...
  • Pink Muffin
    krokodill skrev 2008-01-17 17:35:07 följande:
    Hej! Ny i tråden... ni verkar så kunniga på området så jag hoppas ni vill och kan svara på mina frågor Jag hade för ett par veckor sen ont långt ner i magen, misstänkte UVI men odlingen visade ingen. De tog även prov från tappen och även det var negativt. Hann äta Furadantin en vecka innan provsvaren kom. Det onda har försvunnit men däremot så har jag fått mycket sammandragningar, varje gång jag reser mig upp och går så drar magen ihop sig. Känns fortfarande som att jag skulle ha UVI..Läkaren jag träffade sist vill att jag lämnar en urinodling om en vecka och nu när jag fick remissen ser jag att det är förkryssat "Bakterier, rutinodling" men under det står det "GR B Streptokockantigen". Är det det som är GBS-odlingen? Låter onekligen så... Kan man ha GBS i urinen fast inte på tappen?Många frågor, hoppas ni har svaren
    Jag är ingen expert, men vad jag har fattat så har man det rektalt och/eller vaginalt och när bakterierna växer i antal ser man detta genom att de då finns i urinen?? Rätta mig gärna om jag har fel!
  • Pink Muffin
    Ebbelina skrev 2008-01-17 17:38:47 följande:
    Men vet ni vad, jag tänker inte låta min graviditet förstöras av att jag har GBS! Jag vill kunna glädja mig, planera och se fram emot bebisen, inte hålla på och fundera på allt som kan gå fel.Det är ett beslut jag tagit. De två första dygnen efter jag fick veta att jag hade GBS var jag hysterisk, och mest uppskrämd blev jag faktiskt av allt jag läste här på FL.Men som sagt, jag har bestämt mig för att det inte ska få förstöra min graviditet, och eftersom bm och läkare här klart och tydligt sagt att de inte tänker kolla min GBS mer förrän om 8 veckor så måste jag ju helt enkelt lita på att dom vet vad dom gör.
    Tycker att du har rätt tänk!! Det är ju onödigt att oroa sig för nåt som KAN hända! När min son fötts var jag så arg på mig själv för att jag oroat mig i flera månader "i onödan"! Önskar att jag också kunde släppa det bara, men jag är gärna en sån som "målar fan på väggen"! Men visst ska man njuta av sin graviditet! Det är ju nåt underbart att få bära och föda ett barn!
Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten