• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • Ninni83

Jag har också en fråga...
    När jag fick min son så fick han en infektion i samband med förlossning. Dom kunde inte svara på var den kom ifrån (han blev beh i 8 dagar)
    Nu så har jag frågat om man kan kolla om det är så att jag bär på GBS, ska lämna en urin odling i nästa vecka. Räcker det för att se eller behöver man ta en på tappen också?
    När jag födes så så blev jag smittad av min mamma och blev riktigt dålig, kan det ha nåt med skaen att göra?
    Det blev visst lite med än en fråga, tacksam för svar.
    Kram H

Oliver 24/8-2006 & bf 9/2-2008
  • raskan
    vad jag har förstått så är det när man har i urinet som man har mkt gbs??
  • danna77

Hej

Har en fråga bara, kontrollerar de alla gravida för GBS? Blir lite fundersam då mitt första barn dog i magen och de kunde inte förklara varför. Annars kunde man kanske be om ett sådant test för säkerhets skull?

• raskan
    danna77 skrev 2008-01-18 07:13:36 följande:
    HejHar en fråga bara, kontrollerar de alla gravida för GBS? Blir lite fundersam då mitt första barn dog i magen och de kunde inte förklara varför. Annars kunde man kanske be om ett sådant test för säkerhets skull?

Jag är lessen för din skull

Skulle defenetivt be om ett test för det är ingen rutin på att testa

• Ellenita

Full av förhoppning skrev 2008-01-17 19:50:46 följande:

Vaginal odling är i underlivet och rektal är i rumpan
    Jaha tack för svaret! Men när gör de vaginal och rektal odling då? Det är ju alltid bara urinprov man lämnar in, kan man verkligen se allt på det.
  • Ellenita
    Pinkie skrev 2008-01-17 21:13:25 följande:
    När ska du lämna ny odling?? Har du talat om för din BM att du har sammandragningar?!! Med tanke på att du bara är i v. 21 tycker jag att du ska ligga på!! Det vore ju katastrof om förlossningen kom igång nu! Vill absolut inte skrämma upp dig och magen växer ju mkt i dom veckorna också och SD kan ju vara svårt att skilja från växtvärk tycker iaf jag!
    Jag lämnade ny urinodling idag faktiskt.. Men får svar nästa vecka.
    Min bm jobbar inte fredagar o får inte tag i någon annan heller! Ja jag har ingen aning om det är sammandragningar eller växtvärk.. Känns typ som mensvärk ibland! sen blir magen helt hård.
    Tack för infot, ska absolut kolla upp det..
  • Pink Muffin
    Ellenita skrev 2008-01-18 12:43:36 följande:
    Jag lämnade ny urinodling idag faktiskt.. Men får svar nästa vecka. Min bm jobbar inte fredagar o får inte tag i någon annan heller! Ja jag har ingen aning om det är sammandragningar eller växtvärk.. Känns typ som mensvärk ibland! sen blir magen helt hård. Tack för infot, ska absolut kolla upp det..
    Det tar en vecka att få svar på en urinodling så att din BM inte jobbar idag gör inte att du får vänta längre!!
    Jag blir illamående av köphysterin... tills jag hittar nåt jag bara måste ha...
  • flower76

Om du har i urinen när du närmar dej v35, så tar dom även rektalt för att se i vilken omfattning man bär på Gbs. Sen utgår dom ifrån det med behandlingen sen.

Ellenita skrev 2008-01-18 12:40:51 följande:
    Full av förhoppning skrev 2008-01-17 19:50:46 följande:
    Jaha tack för svaret! Men när gör de vaginal och rektal odling då? Det är ju alltid bara urinprov man lämnar in, kan man verkligen se allt på det.
  • danna77

Ok, jag ska tillbaka till barnmorskan om några veckor och ska då fråga henne om ev. provtagning. Jag vet inte riktigt vad de kontrollerade efter att Lina dog, jag vet i alla fall att de tog tester på listeria och toxoplasmos men hur det är med GBS vet jag inte. Som jag har förstått det så kan GBS även orsaka fosterdöd men borde de då inte kollat det på obduktionen de gjorde?

Tack i alla fall för svaren...

• Pink Muffin
    danna77 skrev 2008-01-18 16:01:44 följande:
    Ok, jag ska tillbaka till barnmorskan om några veckor och ska då fråga henne om ev. provtagning. Jag vet inte riktigt vad de kontrollerade efter att Lina dog, jag vet i alla fall att de tog tester på listeria och toxoplasmos men hur det är med GBS vet jag inte. Som jag har förstått det så kan GBS även orsaka fosterdöd men borde de då inte kollat det på obduktionen de gjorde? Tack i alla fall för svaren...
    GBS kan orsaka fosterdöd! Men vad jag förstått har man inte varit så medveten om dess farlighet förrens på senare år!? Se på USA ex. som ligger före oss i mycket - där testar man ALLA gravida för bakterien!!
    Jag blir illamående av köphysterin... tills jag hittar nåt jag bara måste ha...
Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten