• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • danna77

Ok, men då ska jag verkligen be dom kolla för säkerhets skull. Lina dog 1999 så det är ju snart tio år sedan. Jag önskar er alla lycka till och jag önskar att jag slipper lägga till er lista i favoriten. ...inget illa ment... =)

• Ellenita
    flower76 skrev 2008-01-18 13:46:55 följande:
    Om du har i urinen när du närmar dej v35, så tar dom även rektalt för att se i vilken omfattning man bär på Gbs. Sen utgår dom ifrån det med behandlingen sen.
    Jaha! tack för svaret!! :)
  • Ellenita
    Pinkie skrev 2008-01-18 12:56:04 följande:
    Det tar en vecka att få svar på en urinodling så att din BM inte jobbar idag gör inte att du får vänta längre!!
    Ja jag vet att det tar en vecka tyvärr..
    Jag mena att jag tänkte ringa min bm angående mina sammandragningar. Men det kommer inte så ofta.
  • msmalin

nu har även jag börjat få sammandragningar.. inget som gör ont mer att livmodern blir hård som en boll o ett tryck neråt, obehagligt. ok livodern tränar men hela tiden kvällstid?? är helt slut i livmodern när jag ska sova ju.. o då börjar den lill* sparka (mysigt )

• madame rouge

Hej ,här är en till som har GBS och känner mkt oro.Är på min andra AB kur.Känner mig inte bättre,det känns som om det trycker i nedre delen av magen (urinblåsan??)Trodde att AB skulle hjälpa.Är nu super rädd att detta ska påverka fostret.Prata med min BM som säger att det inte är ngt att oroa sig gällande barnet men att jag ska lämna nytt urinprov så att man ska utesluta nya bakterier.
    Fy faaaaan vad jag är trött på att känna oro,önskar att jag kunde snabbspola fram till juni månad då beben är beräknad.Trisst att inte kunna njuta .

• madame rouge

Hej igen ,är det så att man inte behöver oroa sig för bebin då man tar AB för då ska väl den hålla GBS mängden på en ok nivå??
    Jaa all denna oro,Kram på er alla .

• Skruttis1979
    flower76 skrev 2008-01-18 13:46:55 följande:
    Om du har i urinen när du närmar dej v35, så tar dom även rektalt för att se i vilken omfattning man bär på Gbs. Sen utgår dom ifrån det med behandlingen sen.
    Det är inte alls säkert att dom tar rektala prover. JAg har haft GBS hela graviditeten och fick nytt penicillin i v. 35. Men inga prover rektalt har tagits. Har hört att om man har det i urinen, så har man GBS av högsta dos ändå... så varför göra rektala prover då??
  • Skruttis1979

madame rouge skrev 2008-01-21 10:11:06 följande:

Hej igen ,är det så att man inte behöver oroa sig för bebin då man tar AB för då ska väl den hålla GBS mängden på en ok nivå??Jaa all denna oro,Kram på er alla .
    Det är ju bra att de upptäckt GBS:en så man får behandling. Får du behandling så hålls bakterierna under kontroll. Gå tillbaka bara med nya odlingar ca 10-14 dar efter sista tabletten... så du verkligen vet att GBS:en är borta... är den borta då, så gå med ny odling igen efter ett tag. GBS:en har en tendens att komma tillbaka.

Jag har ätit AB 5 gånger under graviditeten. Än så länge mår bebisen bra!! Sen får jag ju AB vid förlossningen också!! :) Jag känner mig inte orolig längre, men gjorde då jag inte gått så många veckor. Men får man behandling kan man lättare slappna av... Det är då du går obehandlad som det kan bli farligt, då bakterierna finns i så hög dos...
  • madame rouge

Efter förra kuren med AB så lämnade jag in ny odling som tydligen visade att jag fortsatt hade GBS (fick inte reda på vilken mängd)Frågade min BM om jag då ska fortsätta ta AB , bara om jag hade symtom fick jag till svar?!! Jaha... jag har fortsatt ont över vad jag tror är urinblåsan men hur ska JAG veta vad som är bäst, har ju läst att visa ej får några symtom alls men ändå ska behandlas.Frågade även hur jag gör efter denna kur om GBS är kvar...sak samma där behandla enbart om du känner symtom.Bläääääääääää... känns som att min BM tycker att jag är lätt nevrotisk,vilket jag väl kanske är??

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten