• kvinna 86

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

intressanta länkar!

måste fråga er här inne.. har gått 32 fulla veckor o igår togs urinodling samt odling från tappen.. läkaren sa att om det inte visar nån gbs ska jag ej få ab vid förlossningen... men jag är ju bärare.... eftersom jag har fått det påvisat innan.... men gbs kan ju komma närsomhelst... läkaren sa att jag kan vara lugn om jag ej har det nu, det är så de gör här i malmö... vad hade ni gjort om ni fått det svaret? hade ni ändå försökt kräva dropp?

• kvinna 86

och alla läkare jag träffat säger att "så länge inte vattnet gått kan man vara helt lugn"... men va fan ändå läser man om att det kan smitta när som??? läser inte läkaren det eller tror de att man inte vet om det?? någon som har fått en förklaring hur det kan smitta fostret fastän man ej öppnat sig eller att vatnnet har gått? barnet ska ju ligga skyddat, hur lyckas då ändå bakterier komma in?

• kvinna 86

oroa dig inte, har de lovat så har det... det är antagligen pga att jag inte haft det aktivt på ett bra sätt... men jag tycker att man ska få ab ändå, för e man bärare så e man.. o nu läste jag på en av länkarna att proven borde tas 2-4 veckor innan fl, inte 8 veckor innan som de nu gjorde på mig. jag går på granens mvc... min bm tycker jag e löjlig som oroar mig... o läkaren var trevlig men retar mig som fan på vad hon sa då jag vet att det hon säger e skitsnack

• kvinna 86

på ett bra tag skulle det ju stå såklart

jo visst man blir galen på dem, speciellt när man vet att det de säger är rent skitsnack.... jag får bara hoppas på det bästa.. eftersom jag inte alls kan lita på att de gör nått

• kvinna 86

jag vill kräva det men tror absolut inte d kommer gå med på det... min bm säger att det kostar 500 kr att skicka en urinodling därför vill hon inte säger hon....

jag har absolut inga bevis för att detta funkar men jag vill göra allt för att minska risken att bebisen blir smittad... har pratat med en bm som även är homeopat och zonterapeut (över nätet) om det här med gbs... hon sa att man får ju hålla koll så det inte är ett högt bakteriantal samt att det kan vara bra att stärka sitt eget immunförsvar. det hon rådde mig till var att inta mjölksyrabakterier. jag äter dofilus som innehåller dessa goda tarmbakterier och har nu även köpt "lactiplus". lactiplus innehåller 5 miljarder mjölksyrabakterier bla acidohilus som ska vara bra för att förhindra infektioner. i bipacksedlen står det att det är ok vid graviditet, ringde dem till o med o frågade :)

mjölksyrabakterier (probiotika) aktiverar de vita blodkroppara

hittade detta:
    av mycket stort praktiskt intresse är också kvalitén hos den gravida kvinnans bakterier i slidan och i ändtarmen. Studier har visat att barnet efter några veckor har precis samma probiotiska stammar som mamman. Och barnet får vid förlossningen inte i sig bättre probiotiska bakterier än vad mamman har. Det har börjat diskuteras om inte gravida kvinnor en tid före förlossningen borde försäkra sig om en god probiotikauppsättning. En mamma som fött ett barn som tidigt fick problem med magen berättade att hon en kort tid före förlossningen var tvungen att stå på bredspektrumantibiotika. Teoretiskt skulle detta kunna ha lett till försämrad probiotikauppsättning i slida och ändtarm.

som sagt jag säger inte att jag är säker på att det funkar MEN det kan inte skada iaf ;) att stärka sitt immunförsvar är ju jättebra öht

• kvinna 86

missade att lägga in en del av texten...

Tidigt förvärvande av skyddande probiotiska bakterier är avgörande!
    En bra uppsättning av skyddande probiotiska bakterier i tarmen har mycket stor betydelse för att förhindra uppkomst och för att behandla en rad tillstånd i mage-tarm. De har också viktiga funktioner för att förhindra uppkomst av sjukdom utanför mage-tarm. När vi föds är våran tarm helt steril! Vid en vanlig förlossning får det nyfödda barnet en första dusch av mammans bakterier från slidan under passagen där och från tarmsekret. Kontakten med mammans hud, bröstvårtor och från mjölkgångarna tillför också viktiga bakterier. Tidigare gav man den gravida kvinnan lavemang före förlossningen. Idag undviker man detta - man vill att barnet skall få i sig bakterier från mammans tarmsekret. Dessa tidigt förvärvade bakterier förs ner i det nyfödda barnets tarm där de delar sig och täcker tarmytorna. Dessa bakterier har avgörande betydelse för att programmera tarmens immunförsvar på ett tidigt och bra sätt. Cirka 75 procent av kroppens immunförsvar ligger just i tarmarna och detta har stor betydelse inte bara för tarmarnas immunfunktioner utan för hela kroppens.

• kvinna 86

nu när man har tagit antibiotika o sånt så tänkte jag också ta lactal i förebyggande syfte... det är ju också vanligt att ph-balansen ändras när man är gravid. och lkactal kan ju användas i förebyggande syfte

• kvinna 86

tror också på homeopati då det funkat super på mig, men tyvärr så får ju inte de lov att nehandla gravida. det var drf hon försökte ge mig andra tips istället... lactiplus innehåller 5 miljarder bakterier så det tar jag i pillerform... dofilus är yoghurt som innehåller goda bakterier. tror också proviva gör det men det är nog lite olika vilka de innehåller. vet iaf att just acidophilus är bra

jag tänkte lite så att desto bättre immunförsvar jag har, desto bättre för bebisen + att bebisen får i sig samma bakterier vid fl som jag har.. därav har jag bra så får bebisen bra :) och mjölksyrabakterier är ju bra för att aktivera de vita blodkropparna vilket skyddar oss från infektioner

hihi låter som att jag försöker vara en vetenskapsman ;)

• kvinna 86

haha tack så mycket

vad jobbigt att du spyr upp allt.. det gjorde jag i början av grav men fick nog behålla lite vitaminer iaf om jag bara åt rostat bröd hehe vilken vecka är du i nu?

• kvinna 86

usvh hoppas det går över snart!! vad säger din bm om det här med gbs? har du haft det vid tidigare grav eller? själv upptäcktes det på mig innan jag blev gravid

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten