• kvinna 86

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

f*n va min bm ljuger... och läst de nya rekommendationerna men det hjälper inte då jag inte haft det aktivt under grav (iaf inte vad jag vet, har haft en uvi)

• kvinna 86

ja har man blivit bärare så är man det föralltid... det är drf jag tycker jag ska få dropp vid fl även om jag inte har det aktivt under graviditeten... en smittade sitt barn trots att hon inte haft det aktivt en enda gång under graviditeten (hon visste sen tidigare att hon var bärare)

• kvinna 86

moegumsan

jag vet inte mängden jag har haft med har iaf fått antibiotika så kan tyvärr ej svara på det. för att svara på det andra - så ja jag äter nu lactiplus. det är mjölksyrabakterier (probiotika) som innehåller 5 miljarder gida bakterier. om du kollar nån sida bak kan du se lite efterforskningar jag gjorde =) jag anser att det aldrig kan vara fel att stärka sitt immunförsvar. har bla tagit reda på att barnet påverkas vid förlossningen av vilka tarmbakterier mamman bär på, och att barnet får samma som mamman har. och mjölksyrabakterier är just för att tränga undan de onda bakterierna

• kvinna 86

här står lite om mjölksyrabakterier

Mjölksyrabakteriernas roll i immunförsvaret

Tarmens bakterier står i nära relation med kroppens immunförsvar. Mellan 70 till 80 procent av vårt totala immunsystem är koncentrerat till tarmarna. Den lymfatiska vävnaden i tarmarna spelar en vital roll för kroppens immunsystem. Tarmen är ju många gånger den plats där främmande bakterier, virus och andra mikroorganismer möter vårt immunförsvar. Då mjölksyrabakterierna rent fysiskt tar upp de bästa platserna förhindrar konkurrerande sjukliga stammar från att sprida sig eller över huvudtaget få plats.

Flera vetenskapliga studier talar för att mjölksyrabakterier inverkar positivt på immunsystemets respons. Genom att stimulera de vita blodkropparna aktiveras immunförsvaret på olika sätt och infektionsskyddet ökar. Det finns också teorier som menar att en balanserad tarmflora minskar risken för autoimmuna sjukdomar.

• kvinna 86

skruttis1979
    köper det på hälsokosten.

• kvinna 86

full av förhoppning

neeeej!! hoppas hoppas allt går bra! tänker på dig

• kvinna 86

Brusan
    jag tänkte ta dem hela graviditeten. Jag tänker mest på att bebisen får samma tarmbakterier som mamman vid förlossningen, då är det ju bra att man sjäöv har många nyttiga.

eftersom det hjälper hela immunförsvaret och aktiverar vita blodkroppar är det ju bra!

hittade även denna infon:
    Flera nyttiga bakterier producerar väteperoxid. Väteperoxid är ett effektivt antiseptiskt medel med effekt mot Stafylococcus aureus, β-haemolytiska streptokocker, Pseudomonas aeruginosa, Proteus mirabilis, E.coli, Propionebacterium acnes m.fl. bakterier.

• kvinna 86

ts upp daterar i sin gästbok om situationen... tyvärr vekar det inte så hoppfullt då bebisen har bajsat i vattnet :( vi får hålla alla tumar och tår för ts och hennes bebis!!!

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten