• Mamasnest

För oss med barn som inte sover!!!

Jag ångrar inte en dag att jag kurade lillan nu i mellandagarna, hon är ju ett helt annat barn nu. Dessutom sover hon hälften så mycket på dagen eftersom hon är utsövd. Då slipper halva dagen gå åt till att söva henne och se till att hon får sin sömn så att hon inte skriker hela tiden.
    Nu har hon också börjat äta riktig mat, något hon inte gjorde tidigare, hon var väl inte hungrig på dagen efter att ha snuttat hela nätterna.
    Jag vet att man kan få bakslag på kuren också så jag vågar inte ropa hej än men njuter i stunden.

Jag lider verkligen med er som är mitt upp i det, får ångest bara jag tänker på det. Hoppas att ni precis som vi hittar en lösning snart.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Kryztina: Jag har kurat enligt Anna Wahlgrens Sova-Hela-Natten-Kuren. Funkar kanon! Fast jag kan väl erkänna att jag ändrat lite på den för att det ska passa oss bättre.
    SÖmnbrist och syskon som också vaknar känner jag igen men här kan sambon ta 2-åringen om hon vaknar vilket är underbart. Tyvärr så jobbar ju sambon utomlands och är borta flera veckor i sträck när han åker och då är det inte roligt om man inte får sova på nätterna. Det var mycket därför som vi passade på att kura lillan nu i mellandagarna när han var hemma. Dessutom hade vi ju kurat mellantjejen för 1½ år sedan så vi visste ju att det verkligen funkar.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Applemum: Vi ska också börja äta bättre igen, man orkar ju mycket mer då. Att komma ut varje dag är ett måste här hemma, annars märks det direkt på sömnen. Minstingen sover ute 2 ggr per dag och på eftermiddagarna går vi alltid ut och leker hela familjen. På förmiddagarna brukar vi gå till Öppna förskolan/åka och handla/åka och titta på djuren mm så då kommer vi också ut. Nu under julen har vi varit väl slappa på den biten kan jag erkänna, men nu är det ett nytt år och nya möjligheter!

Angående kurandet har vi ändrat SHN-kuren med båda barnen men man ska nog vara ordentligt påläst för att kunna ändra och ändå få resultat. Tar man bort de viktigaste bitarna så ger kanske inte kuren så mycket reslutat.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Vår "last" med tvååringen här hemma är inte sötsaker, det får hon sällan, men tvn. Generad När lillasyster sover på morgonen är det skönt att bara få sätta sig med kaffet en stund och då blir det lätt Nalle Puh. På kvällen när vi lagar mat får hon också se lite men aldrig mer än 45 minuter åt gången. Dock blir det för mycket för en tvååring tycker jag.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Jag klandrar inte mig själv särskilt mycket faktiskt. Min äldsta sov hela nätter när han var 10 veckor och har som sagt aldrig krånglat med sömnen. Mellantjejen var helt tvärtemot och sov aldrig och var konstant trött tills jag körde SHN-kuren när hon var 9 månader, men hon hade reflux också vilket gjorde sitt. Tredje barnet sov bra tills för några månader sedan och jag tänkte inte sitta och vänta på att det skulle bli värre som med mellantjejen.
    Nu har faktiskt mellantjejen sovit hela nätter VARJE natt i säkert 3 veckor så hon verkar ha stabiliserat sin sömn nu.

Vid 4-snåret när lillan skulle sova sin eftermiddagslur i vagnen här ute hörs plötsligt en enorm smäll. Hon får totalpanik i vagnen och hyperventilerar men kan inte ens skrika innan vi hinner ut och får upp henne ur vagnen. ¨Då ser vi att grannarna står här ute och skjuter raketer (alltså inte smällare) precis utanför ytterdörren. Vi bor typ i radhus och har alltså vår uteplats ca 4 meter från där de skjöt. Vuxna människor som inte ens kan tänka längre än att gå en bit från husen.....

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Pasadena: Kör inte kuren förrän du är 100 % säker på att det är vad du vill, annars kommer hon att känna det.
    Att få henne att sova är för hennes skull och du gör henne inte illa om du anser att hon måste sova bättre för att må bra. Skriker hon i början på kuren så är det för att hon är förvirrad och undra vad som händer, men barn skriker ju också ofta för att de är trötta och vill sova, inte för att man ska ta upp dem. Min minstingen skriker om jag lägger henne när hon är övertrött eller inte tillräckligt trött när jag lägger henne, det gäller alltså att ha bra koll på när det är rätt läge.
    Om du kör kuren så peppar jag dig gärna, har ju nyss gått igenom det själv. Jag hade också ångest dagen innan och var rädd att göra något som skulle göra henne ledsen men så glad och pigg som hon är nu gör att jag är oerhört tacksam att jag vågade hjälpa henne till bättre sömn.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Pasadena: Under den första kvällen när du kurar så behöver du ju inte bara stå utanför dörren och lyssna på hennes gråt utan stå vid sängen och buffa eller gör solfjädern. För mig är det 1000 gånger lättare att stå ut med hennes skrik när jag är där och gör något för att hjälpa henne. JAg skulle aldrig orka stå utanför dörren och lyssna på henne om hon var ledsen och förvirrad. För mig är det fördelen med SHN-kuren. Om kuren kan funka på min mellantjej så kan man få vilken unge som helst att sova med den. Hon var verkligen inte lätt att få att sova/somna.

lottiec: Sova-Hela-Natten-Kuren enlig Anna Wahlgren. Den finns för äldre barn med om du är intresserad.
    Läs mer på: www.annawahlgren.com

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Pasadena: Menar du tills hon sov hela nätter utan att vakna eller hela nätter då jag inte behövde amma utan bara ramsa lite för henne för att få henne att somna om? Det sistnämda tog några dagar medans det första tog några månader. Det tog dock bara några dagar att kunna få henne att somna om utan gråt.
    Sover hon på rygg annars? Min lilltjej gör det och henne buffar jag på sidan, lägger jag henne på mage så får hon tokspel. Det går jättebra att buffa på sidan, inte lika bra som på magen men går det inte på mage så gör det inte.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Pysseltjejen: Vi provade också NCSS men tyckte inte heller att den gav något. Allt går ju liksom ut på att barnet ska bli äldre och därför sova bättre känns det som. Eller så var det jag som inte fattade vad den gick ut på. Räcka ut tungan
    Vi har heller aldrig kunnat ta upp mellantjejen och lägga henne mellan oss, hon har sovit i egen säng från början och blir bara stressad om vi försöker samsova med henne.

Trebarnsmamma på heltid
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!