• Mamasnest

För oss med barn som inte sover!!!

Pysseltjejen: Jag har kurat både mellantjejen och lilltjejen. MEllantjejen var dock en ordentlig utmaning eftersom hon ALDRIG sov i princip.

lillasnövit: Jag håller tummarna för att det går bra för er idag. Bara du vet när ni alla är redo att börja kura, Alvin är dock redo att sova låter det som.

Här har vi haft bakslag på kuren i natt. Hoppas att det var tillfälligt för det var inte kul att vara uppe flera gånger i natt ochsedan ha en sur bebis på morgonen. Nya tag i natt!

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Här har 2-åringen kräkts och minstingen skrikigt hela eftermiddagen/kvällen. Nu har de sovit sedan kl 19 men den minsta gnyr i sömnen hela tiden. Undra vad vi har att vänta oss av natten?!

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Lillis05: Välkommen hit till oss andra som känner igen oss i sömnlöshet. Här råder ingen tävlan vad jag har sett, men jag har inte hängt här så länge. Jag tycker att folk i den här tråden glädjs med varandra när det går bra och peppar när det inte går bra.

Pasadena: Usch vad jobbigt, sådana nätter längtar man inte efter. När min son var 3 år försökte jag byta honom mot en smögåstårta på Coop då han var som mest trotsig.
    Mellantjejen kräktes en gång till vid 23 men sov sedan bra till kl 06. Lillan sov men skrek till i sömnen var 20:e minut fram till kl 3.30 då hon verkligen började skrika. Jag försökte få henne att somna om utan bröstet i 20 min men gav sedan upp eftersom jag var rädd att hon skulle väcka storasyster som var sjuk. Vid 4.30 somnade hon om och sov till kl 7 vilket var helt ok. Det märks på henne att hon har sovit mer i natt för hon är inte så gnällig idag. Hoppas att jag inte förstörde kuren genom att ta upp henne när hon skrek. Fundersam

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Åh vad små saker kan göra en glad. Det gick hur bra som helst att lägga henne nu för en lunchlur. Jag la ner henne och gick ut med ramsan, sedan fick jag ramsa två gånger utanför dörren men på några få minuter sov hon.
    Jag vet inte hur det är för er men för mig stärker det självförtroendet inför kvällens nattning.

Varför krånglar det igen för mig tro när hon sov så himla bra i flera nätter? Kanske hon är sjuk eftersom storasyster varit hängig i flera dagar och slutligen började kräkas. Eller så kanske det är tänder på G, hon har ju inte en enda trots att hon är 6½ månad.
    Sambon åker på kurs till SKottland en vecka här så snart som möjligt, då bara måste sömnen vara bättre.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Jag skulle aldrig få för mig att döma en person för det tillvägagångssätt de använder för att få sitt barn att sova. Sovmetoder och läkemedel tar föräldrar bara till när de tror att det är det enda sättet att få sitt barn att sova. Jag litar till föräldrars förmåga att kunna tyda sitt barn och avläsa vad det behöver. Personligen skulle jag ha svårt för 5MM men är övertygad om att den kan funka för andra.
    Just nu vet jag inte var jag ligger, kurar enligt AW men tycks bryta reglerna hela tiden. Bara storasyster mår bättre kanske det blir lättare att kura också...

Om det är normalt för barn att vara helt utmattade av sömnbrist (som min mellantjej var) så tycker jag att det låter galet. Barnets utveckling och motorik kan ju bli hämmat om inte barnet får tillräckligt med sömn. Dessutom är det ju när barnet sover som de växer. Är det normalt kan vi ju lägga ner allt det här och bara sitta och stirra på våra skrikande barn med tom blick och gissa vem som till slut somnar först av utmattning.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    Pasadena skrev 2008-01-03 12:48:51 följande:
    Men precis. Fast enligt "visssa" så skulle ökad närhet ge bättre sömn tydligen. Som om man inte ger sitt barn närhet liksom..
    Öhhhh, det beror väl på barnet?!
    Min äldsta pojk föddes för tidigt och alla sa att det tar längre tid för för tidigt födda barn att hitta rutiner samt att de behöver mer närhet. JAg bar och bar och bar de första veckorna och la honom brevid mig i sängen för att få honom att sova men han bara skrek och skrek. En dag la jag honom i spjälsängen, släckte och gick ut ,då somnade han på stört. Sedan tog det några veckor tills han sov 12 timmars nätter då han var i princip nyfödd enligt korrigerad ålder. Det är så olkika det där och det känner varje förälder av förr eller senare tror jag. Personligen har jag provat både att samsova, låta dem sova i egen säng, amma till sömns, låta dem somna själva och ändå har de utvecklats olika.
    Mellantjejen sov kanppt alls på dagen redan när hon var några veckor gammal, något sånt lär man inte barnen utan det tror jag att man föds med.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Pasadena: Tyvärr tog det lång tid innan dagslurarna blev längre. Nu har hon ju nyss fyllt 2 år och sedan 6 månader tillbaka får vi väcka henne eftersom hon lätt kan sova över 2 timmar vid lunchen. Sover hon så länge går det kanppt att lägga henne på kvällen, visst är hon glad, men hon ligger och leker och pratar högt i över 1 timme och väcker då lillasyster. Hon sov aldrig mer än 40 minuter på dagen och oftast var det bara 20 minuter. Nu när jag tänker på det så blev dagsluren längre och längre när vi gick ner till att sova 1 gång per dag.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Pasadena: Jag vet, jag vet, dagslurarna är de jobbiga. Prova att gå ut och lek så sent som möjligt och lägg henne sedan lite tidigare än ni hade tänkt från början, ibland sover de bättre om de får gå och lägga sig tidigt. Min son gick alltid och la sig kl 18.30.
    Skillnaden mellan mellantjejen och lillan är just dagsömnen, den fixar lillan hur bra som helst. Nu har hon sovit i 1½ timme och verkar inte planera att vakna än.

lillasnövit: Vad härligt med en god natts sömn! Den onda cirkeln kanske är bruten?!
    Vår BVC-sköterska tycker också att det är bra att vi kör sovkur, hon hade samma teori som mig att lillan kommer att äta bättre på dagen när hon inte äter på nätterna och då gå upp i vikt igen.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Pasadena: Ha ha, det låter nästan som mina planer på att öppna en klinik som säljer hinnsvepningar till gravida som har tröttnat. Vi kanske skulle öppna ett ställe som hjälper föräldrar med lite av varje?

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    lillasnövit skrev 2008-01-03 14:00:00 följande:
    *vinkar* Jag är på Lönar sig säkert bättre än jobbet man har idag!!
    Det måste det göra eftersom mitt "jobb" är att vara hemma med barnen. Jag har varit hemma i över 2 år och ska vara hemma i drygt 1½ till, sen kör vi tjejer!
    Trebarnsmamma på heltid
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!