Sockerpullornas tråd

Gamla trådarna:
www.familjeliv.se/Forum-11-240/m21936837.html
www.familjeliv.se/Forum-11-240/m25081233.html
Välkomna in

Sp har jag tyvärr ingen aning.. men det kanske man kan lista ut. Det funkar ungefär på samma sätt som gelatin. Har man stång ska den blötläggas.. men jag vet inte om det behövs med flingor.. testa lite o se vad som händer kanske? Men det blir inte stelt som gelatin och vatten utan stången blir mjuk o hal bara typ.
1 stång agar agar motsvarar ca 2 msk agar agar-flingor eller 2 tsk agar agar-pulver.
En riktlinje är 2 tsk pulver till en halv liter vätska för en fast gelé.
Annars gör man som vanligt.. smälter agar agar med gegga/vätska som man ska blanda ner i grädden. Man måste vara snabbare när man jobbar med agar agar bara för det stelnar på nolltid i kontakt med kallare massa. Så var snabb när du vänder ner det. Det stelnar i rumstemperatur oxå men man använder ju oftast färskvaror i mousse Så kylskåp är väl att föredra
Hänger du med? Fråga gärna mer om du undrar över nåt.
Tack Solaika och Ankmor!!!
Jag känner bara att jag önskar att jag kunde göra större buketter, de blir så små lixom. Fast vilken tårta skulle man lägga en sån stor på...?
Moussen blev alldeles klumpig och konstig med agaragar.. men jag la i den ändå för det var bara små klumpar så jag hoppas att de inte märks när man äter tårtan!! får se imorron när jag plockar bort plasten om tårtan ramlar isär eller om den håller ihop..
Ska komma på fyllning som inte behöver stabiliseras med agaragar till på lördag!