• Psychadelia

Andreas Lundstedt har HIV

Som rubriken lyder. Jag tycker det är enormt starkt av honom att komma ut med något såndant!!

Nu undrar jag hur ni tror att detta kommer påverka synen på HIV-positiva i samhället? Ni som har HIV hur öppna är ni med det idag och känns det som detta underlättar för er?

Jag har själv bekanta som har HIV och jag har inga problem med det men hur hanterar/skulle ni hantera att en nära till er kom med ett sånt besked?

En allmän tråd om HIV alltså där alla åsikter är välkomna att diskuteras.

Jag har skrivit i känsliga rummet för att alla ska få en chans att skriva av sig utan att röja sin identitet. Ser gärna dock att ni står för era åsikter.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-19 13:33:54:
    Tråden har blivit flyttad från känsliga rummet eftersom den inte har någon personlig koppling. Trist tycker jag eftersom jag antar att många av er HIV-positiva inte kommer skriva då. Men som moderatorn sa ni får vara lite diskreta med er identitet om ni inte vill röja er sjukdom.

• Svar på tråden Andreas Lundstedt har HIV
  • sydneygirl
    Antonsfamilj skrev 2007-12-19 13:05:37 följande:
    män största delen smittas innan de kommer till sverige de vet vi intee om de smittats av en kvinna eller man & man. Alla som kommer hit från afrika med aids kanske är gay, men det står inä på sidan där.
    Om du faktiskt läser allt på den sidan det länkades till (som du hänvisar till) så hade du sett följande mening:

"Invandring från högendemiska områden där sex mellan man och kvinna angetts som smittväg står fortfarande, trots en viss minskning, för en betydande del av de rapporterade fallen."

Alltså är "en betydande del" av de invandrade heterosexuella. Även om du verkar vilja få det till att ALLA som kommer hit från afrika är gay.

Dessutom, om du inte kan hålla isär HIV och AIDS kanske du inte bör försöka tolka diagram som du enligt egen utsago inte kan tyda...
  • TrailerTrash

Jaha det är han..Han har jag ju träffat på en gaygala ju

ming skrev 2007-12-19 13:50:39 följande:
    Från gruppen Alcazar (har även varit ihop med Magnus Carlsson från Barbados/Alcazar).
    Avstängd har snygga boobisar
  • Rosdraken

Tycker det är jätte bra att han vågar vara så modig med sitt beslut, riktigt starkt gjort. Hoppas bara det öppnar dörren för mer förståelse och tolerans för som lever med HIV idag i Sverige. Har en av mina bästa vänner som har det och kan säga att det inte är lätt för honom (och nej han är inte gay och han är svensk).

• MrM

Psychadelia skrev 2007-12-19 12:56:44 följande:

Tror inte du är så påläst kanske... Kolla statistiken på den här sidan. Homosexuell smitta av HIV är inte det vanligaste i Sverige idag.www.rfsl.se/
    Fast minst 24% av fallen kom ju från sex mellan män vilket inte kan stå i rimlig proportion till antalet homosexuella relationer, så en överrepresentation av smittan finns det hos manliga homosexuella.

Mvh
  • Psychadelia
    MrM skrev 2007-12-19 14:19:40 följande:
    Psychadelia skrev 2007-12-19 12:56:44 följande:
    Fast minst 24% av fallen kom ju från sex mellan män vilket inte kan stå i rimlig proportion till antalet homosexuella relationer, så en överrepresentation av smittan finns det hos manliga homosexuella.Mvh
    Mycket möjligt men jag vet itne hur många % av Sveriges befolknig som är homosexuella så det är svårt det där.. Kan visserligen förstå om smittan sprids fortare mellan homosexuella pga blödningsrisk vid anala samlag och så men den allmänna tanken om HIV är att "bara" bögar får det och det stämmer absolut inte!
  • fozzie

Anonym (bravo) skrev 2007-12-19 12:45:30 följande:

Bra han berättar, för då kanske folk ser att det inte står skrivet i pannan på de som har smittan... = folk använder KONDOM
    Fast han har uppenbarligen missat kondomen med tanke på att han har hiv
  • Psychadelia
    fozzie skrev 2007-12-19 14:26:46 följande:
    Fast han har uppenbarligen missat kondomen med tanke på att han har hiv
    Det ska nog vara "folk använd KONDOM". Inte använder.
  • fozzie
    Anonym skrev 2007-12-19 12:53:39 följande:
    Nej man får inte skriva så här... det anses som provocerande
    Hiv/aids gick allmänt under smeknamnet bögpesten i början av 80-talet när den dök upp bland homosexuella killar i usa.
  • Psychadelia
    fozzie skrev 2007-12-19 14:30:12 följande:
    Hiv/aids gick allmänt under smeknamnet bögpesten i början av 80-talet när den dök upp bland homosexuella killar i usa.
    Japp och man trodde också att man fick det via en drog sk Poppers. Tur att kunskapsnivån har höjts.
  • fozzie

Liten Mjau skrev 2007-12-19 12:55:01 följande:

Han har HIV inte AIDS!
    Hiv är förstadiet till aids och så vitt jag vet utvecklar de flesta/alla aids innan de dör av sjukdomen förutsatt att de inte dör av andra orsaker före såsom ålderdom, olycka eller hjärtinfarkt.
Svar på tråden Andreas Lundstedt har HIV