Inlägg från: Tindras äiti |Visa alla inlägg
  • Tindras äiti

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

ja håller med dig sen jag hittade dennna tråden känner jag mig gladare på nått sett, här finns d ju alltid nån som vet hur man känner sig och mår.............

Lällas skrev 2008-01-05 21:41:43 följande:
    Tindras: Tack.. ja, det var ett annat sätt att se på saken och det var ganska bra.. Alla säger jämt "jag fattar inte hur du orkar, det skulle jag aldrig gjort" men vad har man för val liksom.. det är bara att genomlida och att försöka hålla humöret uppe så gott det går.. sen är det här inne jag ventilerar.. dom andra förstår ju inte vad man går igenom.. Tack för att ni finns.
  • Tindras äiti

hahaha
    Fru U skrev 2008-01-05 21:46:04 följande:

Håller med er. Önskar att en sån här tråd hade funnits när jag var tonåring, eller i alla fall att internet hade funnits hehe
  • Tindras äiti

har precis varit ute å åkt pulka och gjort snögubbar, men som vanligt så regnar d i göteborg så fort d blir lite snö!!!!
    så d va nog årets snö vi såg *suck* hann med 3 tim i snön ialf fast d regnade hela tiden, men va gör man inte....

• Tindras äiti

prommis: hallå här har du en som verkligen drabbad av " böld pesten" e op 8 ggr, men har nu på senare tid stuckigt hål på dom själv dom (i ljumskarna ialf), får mina i underlivet , runt anal och i tarm..köp klorhexidin på apoteket å tvätta med , d håller d rent och bakterie fritt utan att svida om du har som små plitor lr bölder som inte spruckigt än så kan man tvätta lite försiktigt med anti finn medel ingen höjdare men hjälper lite ialf, annars har jag inga tips alls utan försök att ha en kompress ( sånn med tunn häfftande plast runt) på dom som sitter i underlivet d underlättar mot skav från byxor och trosor + sov naken ner till.. hoppas mina ord va till nån nytta

• Tindras äiti

trasigmage: jag har op bort dom , för vissa ggr så växer dom sig stora som golfbollar utan å spricka å d gör så jävulskt ont ....

mammasknodd: jag har crohn med påföljd rygg och led besvär bechtrew, strax innan jag blev gravid så skulle jag påbörja behandling med remicade för å komma åt båda sjukdommarna men d fick vi lägga på hyllan , annars har jag ätit azatrioprin som hjälper ganska bra mot bechtrewen oxå men inte tillräckligt för båda. så när jag fött å ammat 2-3 mån så skall jag påbörja remicade om allt går som d ska .

• Tindras äiti

fru u: i bland får man ha lite tur

• Tindras äiti

d här med ärftlighet, nån form av ärftlighet måste d ju vara i o med att dom vill att d ska stå i barnens bvc journal + att ialf crohns är nära syskon med reumatism och psoriasis ( tror d stavas så). för d kollade dom väldigt noga när dom utredde mina tarmar , min mamma , moster,mammas kusin, mormor och lilla syster har RA och jag fick bechtrew , min mammas kusin har oxå crohns som jag men ärftligheten sitter nog starkare i reumatismen och den kan ju ge påföljd crohn så har jag uppfattat d .

• Tindras äiti

man kan väl säga att mina barn ligger mer i riskzonen iom att jag *min lyckost* har både crohn+bechtrew än någon som bara ( om man nu kan säga bara) har crohns.

• Tindras äiti

men har nån i släkten nån form av reumatism?

tussan06 skrev 2008-01-08 17:41:07 följande:
    Okej, för i våran släkt finns det ingen som någonsin har haft någon form av Crohns..Jag är den enda vad vi vet iaf...och vi har ändå ganska bra koll på släkten.
  • Tindras äiti

inte psoriasis heller? men genetik kan väl vandra många generationer om jag inte miss minner mig, sen kan ju folk ha d e i arvsanlagen ( heter d va? ) utan att d bryter ut.

tussan06 skrev 2008-01-08 17:47:00 följande:
    Nej inte det heller...ingen av dom närmaste iaf...i så fall ska de va flera generationer bakåt..men de senaste generationerna bakåt till min gammelmormor och morfar och samma fast farmor å farfar har alla varit friska från sånt..
Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10