• Beckah82

2. Skulle du göra abort om du...(läs TS)

Skulle du göra abort om du tidigt (före vecka 12) fick veta att barnet du bär på kommer födas harmynt?

Denna omröstning:
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m28372713.html

...var intressant så jag vill fråga samma fråga utifrån några andra avvikelser också. Kommer fler.
    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-02 00:34:22:

Förlåt. Trodde att harmynt skulle vara lättare, men alla höll inte med.

Wikipedia
    "Läpp-, käk- och gomspalt, LKG (föråldrad term: harmynthet) är en samling craniofaciala missbildningar. Förekommer både unilateralt (ensidigt) och bilateralt (dubbelsidigt). Det är vanligast med en vänstersidig spalt, men orsaken till detta är okänd."

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-02 13:20:47:
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m28385975.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 2. Skulle du göra abort om du...(läs TS)
  • Djävulens lilla slav
    Legolina skrev 2008-03-18 13:57:29 följande:
    Djävulens lilla slav skrev 2008-03-18 13:12:22 följande:
    Om barnet föds med lkg utan att det syntes på ultraljudet då? Tror du inte att du skulle kunna se på ditt barn då? Skulle du inte hitta ett sätt att se förbi lkg och de nåt mer?
    Omöjligt att svara på.
  • Legolina

Djävulens lilla slav skrev 2008-03-18 13:58:22 följande:

Omöjligt att svara på.
    Ja, det är det egentligen. Man kan ju bara hoppas att man kan hantera det på ett bra sätt.
  • lkgj
    Legolina skrev 2008-03-18 13:57:29 följande:
    Djävulens lilla slav skrev 2008-03-18 13:12:22 följande:Om barnet föds med lkg utan att det syntes på ultraljudet då? Tror du inte att du skulle kunna se på ditt barn då? Skulle du inte hitta ett sätt att se förbi lkg och de nåt mer?
    bra fråga... jag är mamma till lkg barn, vi visste inget att vårt barn skulle ha lkg när hon föddes, givetvis blev det en schock, men hon älska vi lika mycket som ett "friskt" barn....
    Läkarna är så super duktiga att op lkg barn....
  • Kami74

Inte en chans! Min kille föddes med hel ensidig spalt och han är (förlåt mig mina älskade barn) min sötaste Jag älskar alla mina 4 barn lika mycket och de har alla något speciellt, men spaltisen var(och är) sötast av dem alla. Vi visste inget om det när han föddes, fick en total chock, fick massor av kommentarer och när han opererades första gången försvann den ursöta spalten...oj vad jag saknade den. Det hade jag aldrig trott innan, men spalten var charmig i sig...och ta bort ett barn pga skönhetsfel skulle aldrig falla mig in

• elektra1

Nej absolut inte.
    förstår inte varför man skulle göra det?
    Det går ju att operera?
    känner flera stycken som vart harmynt, de har bara ett litet ärr ovanför läppen nu.
    det är ju en bagatell.

• missmiafia

Vi visste inte heller om att våran lilla kille hade läppspalt när han föddes! Jag håller dock med om att det var en stor chock men den lade sig rätt fort! Jag håller med Kami 74 om saknaden efter "spalt-leendet"!!! SÅÅÅÅÅ underbart!! Jag kan inte förstå människor som tycker att barn/vuxna med spalt är "fula"!? Det säger jag inte bara för att min son är född med det för jag känner många innan han föddes som har det och jag har aldrig sett dom som "fula"...det tycker jag är sorgligt att vissa folk tycker!

Jag skulle aldrig välja en abort om jag fick redan på att mitt nästa barn hade lkg!!! Det hade jag inte heller gjort om jag fått veta på UL att min lilla kille hade!

• Ida24

Omöjligt att svara på.
    Älskar du ditt barn pga hur det ser ut??
  • Auris

Nej absolut inte.
    Det jag tycker verkar jobbigt med LKG är ju att barnen måste genomgå så många operationer så jag är glad att mina barn inte har det och slipper den delen. I övrigt är det ju ingen skilnad på barn med LKG och barn utan så jag kan inte riktigt förstå varför man skulle göra abort pga det. Jag skulle behöva betydligt starkare skäl än så för att genomgå en abort.

• Tecken

Nej, jag skulle inte göra abort, för jag ser inte LKG som ett hinder på något sätt. Dessutom är det relativt enkelt att korrigera.

• Legolina
    Ida24 skrev 2008-03-18 19:13:13 följande:
    Älskar du ditt barn pga hur det ser ut??
    Djävulens lilla slav skrev inget om att älska eller inte. Det handlade om att inte kunna se på sitt barn och tycka att det är ett fint barn.

Alla älskar inte sina barn från start och då kan det säkert vara MYCKET jobbigt om man inte kan med utséendet på barnet heller. De flesta klarar nog av situationen bra men det är ju omöjligt att säga hur man kommer att hantera en livskris innan man uppleft en.
Svar på tråden 2. Skulle du göra abort om du...(läs TS)