• Beckah82

2. Skulle du göra abort om du...(läs TS)

Skulle du göra abort om du tidigt (före vecka 12) fick veta att barnet du bär på kommer födas harmynt?

Denna omröstning:
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m28372713.html

...var intressant så jag vill fråga samma fråga utifrån några andra avvikelser också. Kommer fler.
    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-02 00:34:22:

Förlåt. Trodde att harmynt skulle vara lättare, men alla höll inte med.

Wikipedia
    "Läpp-, käk- och gomspalt, LKG (föråldrad term: harmynthet) är en samling craniofaciala missbildningar. Förekommer både unilateralt (ensidigt) och bilateralt (dubbelsidigt). Det är vanligast med en vänstersidig spalt, men orsaken till detta är okänd."

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-02 13:20:47:
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m28385975.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 2. Skulle du göra abort om du...(läs TS)
  • Kami74

LKG är ju ingen sjukdom, det är ett skönhetsfel...varför skulle man då ta bort det? Visst är op jobbigt och tufft för både barn och föräldrar, men det är ju en del av att vara just förälder, allt är inte lätt. Vi väljer knappast att skaffa barn för att de ska se perfekta ut och vara som vi vill, inte jag iaf. Att få barn är en gåva, inte ett inköp med garanti.

• anne h
    Anki85 skrev 2008-03-20 11:45:22 följande:
    jag skulle absolut inte göra det då barnet kan leva helt fullt frisk efter operation.
    det torde det väl göra även före op?
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • cloudberry79
    anne h skrev 2008-03-20 12:24:15 följande:
    det torde det väl göra även före op?
    LKG kan väl ge en del problem med näringsintag vid liten ålder?
    Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • anne h
    cloudberry79 skrev 2008-03-20 12:29:24 följande:
    LKG kan väl ge en del problem med näringsintag vid liten ålder?
    Har aldrig varit med om att något barn -inte heller mitt eget- inte fått i sig tillräcklig mängd näring oavsett uppfödningssvårigheter. Med "tillräcklig" menar jag för att utvecklas, inte att få så mkt att man blir "rund", det vet jag av egen erfarenhet kan vara svårt.

Sedan var det närmast det med att "leva helt fullt frisk" jag avsåg, man är frisk även med spalt..
    Anki85 skrev 2008-03-20 11:45:22 följande:
    jag skulle absolut inte göra det då barnet kan leva helt fullt frisk efter operation.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Kami74

Min son har aldrig haft problem att få i sig tillräckligt med näring pga sin lkg...snarare varit ett matvrak

• Anki85

anne h skrev 2008-03-20 12:32:43 följande:

anne h:
    absolut det var inte heller det jag menade när jag skrev. . JAG anser inte att ha LKG är sjukdom, men likväl måste det rättas till med en operation för att barnet ska kunna äta normalt. rätta mig om jag har fel.
  • Hägris
    Svar på #265
    Men inte kan hantera situationen, menar du att en abort i v 18 är befoga om ungen har spalt? Dom flesta apelter upptäcks vid förlossningen, vad ska man göra då om man inte "kan hantera situationen"?
    Det spelar ingen roll vad man skriver, bara man tänker rätt!!
  • Hägris
    Svar på #267
    Vore itte det ganska rätt åt dom?  *nickar*
  • Hägris
    Svar på #272
    Japp det gör dom!!
  • Hägris
    Svar på #276
    Du har fel dom äter helt normalt förutom att dom behöver en speciell flaska när dom är små... Min dotters gom är inte sluten än och hon äter allt som vi äter och i stor mängd!
Svar på tråden 2. Skulle du göra abort om du...(läs TS)